Autorijschool „DIFOGA"
en zeven dagen per week klaar staan voor de
Duitsers. Dit betekende dat de nachtmonteurs
enige bewegingsvrijheid hadden en zich in sper
tijd op straat mochten begeven. Zij werden dan
ook met name ingezet om het illegale werk van
de LO te ondersteunen.50
Tegen het einde van de oorlog gaf Frits Diepen
het personeel de opdracht de Duitsers niet
meer te helpen. De monteurs werden naar
huis gestuurd en moesten zo snel mogelijk
onderduiken. Een paar dagen later voerden de
Duitsers razzia's uit waarbij ze het hadden ge
munt op de Difogamedewerkers. Troffen ze de
gezochte persoon niet aan dan werden als re
presaille de huisgenoten meegenomen. In to
taal werden er veertien mannen en 28 vrouwen
opgepakt en opgesloten in het Markiezenhof,
één grote Difogafamilie. Om de werkstaking te
breken dreigden de Duitsers met executies en
het uithongeren van de gevangenen. Omdat de
Geallieerden al in aantocht waren, werd ieder
een na vier dagen vrijgelaten. Al met al was het
voor zowel de gevangenen als voor het verzet,
dat het voor elkaar gekregen had om voedsel
naar binnen te smokkelen, een hachelijke on
derneming. Kort na de bevrijding spraken de
Martelaren van Bergen in een plaatselijke krant
hun dank uit aan iedereen die geholpen had.51
Ontwikkelingen vanaf 1945
Na de oorlog ging Frits Diepen zich toeleg
gen op zijn andere passie: de luchtvaart. Op
het door hem aangekochte vliegveld Ypenburg
bij Rijswijk vestigde hij zijn bedrijf Frits Diepen
Vliegtuigen NV. Het gezin verhuisde naar Den
Haag. Naast zijn bemoeienis met zijn eigen be
drijf, reed Frits Diepen in die tijd dagelijks op
en neer naar Breda als projectmanager voor
Hispano Suiza Nederland NV. In 1951 effende hij
de weg voor een vestiging van een wapenfabriek
van dit bedrijf in de wijk Belcrum in Breda.
Op Ypenburg hield Frits zich bezig met de re
paratie en revisie van vliegtuigen, de handel
in vliegtuigaccessoires en het uitvoeren van
chartervluchten, in die tijd luchttaxidiensten
genoemd. Met name Avio Diepen NV (reparatie)
werd een groot succes. In 1950 werkten er 168
personeelsleden en beschikte het bedrijf over
een hangaar van 5000 m2. In 1954 fuseerde zijn
bedrijf met Fokker, waarbij Diepen commercieel
directeur werd. In die functie stond hij aan de
basis van het verkoopsucces van de Fokker F-27
Leert Vlug en Voordelig
Autorijden
Friendship. Met recht werd hij Mister Friendship
genoemd. In 1963 deed Frits een stapje terug
en werd hij adviseur voor Fokker, om twee jaar
later terug te keren en zich in te spannen voor
een fusie van de Vereinigte Flugtechnische Werke
(VFW) en Fokker. Bij de fusie, in 1969, kreeg
Diepen een plaats in de raad van bestuur van de
in Düsseldorf gevestigde VFW-Fokker GMBH.
Na zijn vertrek uit Bergen op Zoom vertrouwde
Diepen de leiding van Difoga toe aan Constan-
tinus G.M. (Conny) Luske, inspecteur bij de Ko
ninklijke Shell.52 Tot aan zijn overlijden in 1974,
bleef Diepen als president-commissaris wel
verbonden aan het bedrijf.
Luske heeft Difoga verder uitgebouwd en het
tot een succes gemaakt. Onder de slogan "Ford
mechaniseert de Nederlandse landbouw" tim
merde het bedrijf ook op agrarisch gebied aan
de weg. Begin jaren vijftig van de vorige eeuw
mocht Difoga, speciaal voor de afdeling tracto
ren en landbouwwerktuigen, het predicaat Ford
District Dealer voeren. Dit betekende een forse
uitbreiding voor de afdelingen verkoop, service
en onderhoud. Op het bedrijf aan de Bredase-
straat was daarvoor geen plaats, zodat Luske
elders ruimte moest zoeken. Die werd gevon
den in het gebouw van de Bergen op Zoomsche
Manege van Jacobus Hagenaars aan Meilust 4
(het huidige Bloemendaal 56, ter plaatse van de
MCD-supermarkt) en in de voormalige DKW-
garage van Pieter Thorenaar aan de Wouw-
sestraatweg 58, waar werkplaatsen voor tracto
ren en landbouwwerktuigen werden ingericht.53
Op beide locaties kwamen Shell tankstations.
Als bijzonderheid is nog te melden dat in die tijd
Difoga ook autorijlessen verzorgde (afb. 20).
Het bedrijf bleef investeren. Aan de overkant
van de garage aan de Bredasestraat bouwde
bij
Bergen op Zoom Tel. 453 (2 lijnen)
Afb. 20. Advertentie in de Eendracht Bode van 2 mei 1952, www.
krantenbankzeeland.nl
73
De Waterschans 2 - 2018