Difoga een showroom van 800 m2 met daarbo ven zes appartementen. Precies tweeëntwintig jaar na de oprichting van Difoga, op 1 december 1956, legden Frits-Willem en Peter-Diederik Diepen, de zonen van de grondlegger, de eerste steen.54 Op 31 oktober 1957 opende Difoga de nieuwe showroom met als paradepaardjes de nieuwe Ford Edsel en de Taunus 17M. Voor de afdeling landbouwvoertuigen bleek het uitvoe ren van service- en herstelwerkzaamheden op twee verschillende plaatsen, Meilust 4 en de Wouwsestraatweg 58, niet handig. Praktischer was het deze werkzaamheden te concentreren op één plaats. Onder de naam Landbouwmecha nisatie Bedrijf Difoga BV vestigde het verkoop- en servicecentrum zich in een hal aan de Wittouck- singel 19, tussen het vervoersbedrijf NV BTO- Venetron en touringcarbedrijf Scaldis-Tours van Piet J. Vale. Ook hier stonden Shellpompen.55 Conny Luske overleed in 1965. Na hem volgden verschillende directeuren en bedrijfsleiders totdat Difoga in 1997 werd overgenomen door Benk van de Ree, eigenaar van de Fordgarage in Roosendaal. Hiermee was de cirkel rond en keerde het Forddealerschap, voor het westelijk deel van West-Brabant terug naar de plaats waar het ooit begonnen was. In april 2017 werd Van de Ree overgenomen door Automotions Tig- chelaar BV, Forddealer uit Breda en Etten-Leur. Met dank aan Peter Diepen voor zijn aanvul lingen en correcties en het beschikbaar stellen van fotomateriaal. Recent is dit materiaal aan het West-Brabants Archief geschonken. Fred van Breemen voor het beschikbaar stellen van fotomateriaal en Hans Jordans voor de vind plaatsen van advertenties in kranten en tijd schriften van Bergen op Zoom. Noten 1 Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant, 11 juni 1906. 2 De Grondwet, 14 februari en 27 maart 1920; Ierseksche en Thoolsche Courant, 21 augustus 1920; Zierikzeesche Nieuwsbode, 22 en 29 september en 6 oktober 1922. 3 De garage van de broers Alphonsus J.C. en Antonius C.M. Broos verhuisde later naar de Brugstraat 18 te Roosendaal. 4 T-Ford of Ford-T was de benaming in Nederland voor de Ford Model T. De officiële definitie van een voertuigchassis is: een compleet rijdbaar onderstel van een voertuig, zonder enige opbouw. Dit houdt in dat bij het chassis ook alle aandrij vende onderdelen, zoals de motor, de aandrijflijn en de brandstoftank horen. 5 http://www.fLatheadford.com/broch/dutch/broch.htm Dutch Original Ford Brochures (geraadpleegd 25 mei 2018). 6 Nieuwe Tilburgsche Courant, 27 februari 1923. 7 De Ford V8 is vernoemd naar de acht cilinder verbrandings motor waarvan de tweemaal vier cilinders in een V-vorm ten opzichte van elkaar en van de krukas staan. Dit in tegen stelling tot een lijnmotor, waarvan de cilinders naast- of achter elkaar in lijn staan. 8 West-Brabants Archief (WBA), Bevolkingsregister Roosendaal, Gezinskaarten 1910-1939, Br t/m Bre, kaart 1579. 9 https://deautovanmnopa.nl In 1923 zijn op naam van J.G. van Breemen, Brugstraat 25a, Roosendaal, vijf kentekens afgegeven: N-12021 tot en met N-12025 (geraadpleegd 25 mei 2018). 10 WBA, Bevolkingsregister Bergen op Zoom (BR BoZ), Gezinskaarten 1920-1938, Bra-Bri, folio's 214 en 215. 11 WBA, Collectie Beeld Bergen op Zoom, kadasterkaart van Bergen op Zoom KM057, sectie F 1894. Kadastrale legger Bergen op Zoom, artikel 6845, Johannes J.A. van Steen, eigenaar, bestemming klompenfabriek. 12 WBA, Gemeentebestuur Bergen op Zoom (GB BoZ), Hinderwet 1875-1925, archief 0007. A, inventarisnummer 786. 13 Zelfs nadat Ford in 1924 zijn vestiging in Rotterdam geopend had, ging de parallelle import van een aantal garagehouders nog door tot ongeveer 1927. 14 Ierseksche en Thoolsche Courant, 20 juni 1924. 15 De Grondwet, 23 september 1925. Op de foto staat met ball point de datum juli 1923 geschreven. Deze datum klopt meer dan waarschijnlijk niet. Jan van Breemen was toen nog geen Forddealer en woonde nog in Eindhoven. In 1924 was hij in Bergen op Zoom eerst importeur van Fordautomobielen en kort daarna mocht hij zich officieel Forddealer noemen. 16 WBA, BR BoZ, Woonhuisregister 1920-1938, Ant-Ant, folio's 19 en 20. Hierin staat dat A. van Steenpaal op 6 april 1928 verhuisde van Antwerpsestraatweg 90 naar Meeussenstraat 14a. We vonden Van Steenpaal in diverse dagbladen genoemd als garagehouder aan de Meeussenstraat 14 - 14a in Bergen op Zoom waar hij het automerk Willys-Overland aan de man probeerde te brengen. 17 Op 4 maart 1928 werd de NV Ford Motor Company of Holland omgezet in de NV Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek. 18 WBA, Bevolkingsregister Halsteren, Bevolkingsregister 1905-1931, S-Z, folio 1430. Adrianus Johannes de Vos, inge komen vanuit Oosterhout naar Halsteren op 4 juni 1929. 19 WBA, Notariële archieven Bergen op Zoom (NA BoZ), notaris W.J. van Gruting, inventarisnummer 1622, akte 73, 13 maart 1929. 20 Ibidem, inventarisnummer 1627, akte 342, 28 oktober 1930. 21 De Zoom, 8 november 1930. 22 WBA, NA BoZ, notaris W.J. van Gruting, inventarisnummer 1629, akte 102, 2 april 1931. 23 WBA, BR BoZ, Gezinskaarten 1920-1938, Wei-Wil, folio's 77 en 78, ingekomen vanuit Rotterdam naar Bergen op Zoom op 18 december 1930, vertrokken op 4 juli 1931 naar Heerlen. Limburgsch Dagblad, 13 juni 1931. 24 WBA, Bibliotheek, Depot collectie 349 nummer 7537. Advertentie bij "100 jaar Synagoge" in: Centraal blad voor Israëlieten in Nederland 48 (1932) 37. 25 WBA, BR BoZ, Gezinskaarten 1920-1938, Lan-Lec, folio's 105 en 106. Mathias Langen, ingekomen vanuit Rijsbergen naar Bergen op Zoom op 13 november 1925, vertrokken op 20 juli 1931 naar zijn geboorteplaats Etten-Leur. 26 WBA, GB BoZ 1926-1971, Milieuvergunningen, archief 0008.A (MV), inventarisnummer 248 (sectie G 5309). 27 Ibidem, inventarisnummer 282 (sectie F1894). De NV De Waterschans 2 - 2018 74

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 30