aantal door deze club georganiseerde rally's
deelgenomen.3 Zo reed hij in 1935, samen met
zijn privéchauffeur Jan Withagen, onder de naam
Testers-Demeulemeester in een Packard vanuit
startplaats Amsterdam de rally van Monte Carlo
(afb. 2).4 In deze rally eindigde het tweetal in het
algemeen klassement op plaats 103 van de in
totaal 166 equipes.5 Van de twintig Nederlandse
deelnemers bezetten zij de zestiende plaats.
Geen spectaculaire klasseringen, maar toen
Testers samen met Frits Diepen de volgende
uitgave van de rally van Monte Carlo ging rijden
vanuit startplaats Valenca in het noordwesten
van Portugal, zou daar al snel verbetering in
komen.
In de beginperiode van de autosport was het
rijden van rally's en het deelnemen aan auto
races het vermaak van de beau monde, kortom
van hen die over het nodige kapitaal beschikten.
In de jaren dertig van de vorige eeuw trad een
nieuwe groep enthousiastelingen toe: de gara
gehouders. Het prepareren van hun voertuigen
deden zij in eigen beheer met een team van ge
dreven monteurs, dat altijd voor de baas klaar
stond. Testers en Diepen pasten precies in dit
plaatje. Adriaan Testers, van huis uit al vermo
gend als zoon van een grootgrondbezitter, was
bovendien getrouwd met een dochter van het
echtpaar De Meulemeester-Van Hasselt, een
representante van de twee rijkste families van
Bergen op Zoom aan het eind van de negen
tiende eeuw.6 Frits Diepen, telg uit een geslacht
van welgestelde textielfabrikanten, zag zich
gesteund door vakbekwame monteurs van zijn
Fordgarage. Beide heren beschikten ook nog
eens over veel vrije tijd, een belangrijke voor
waarde om deze tak van sport te beoefenen. Zij
waren de voorlopers van de gesponsorde rally
rijders en beroepscoureurs.
Rally van Monte Carlo, januari 1936
De meest aansprekende wedstrijd voor auto
mobilisten destijds was de jaarlijkse rally van
Monte Carlo, die in 1911 voor het eerst werd
georganiseerd. In die jaren startte de rally van
uit verschillende Europese steden, vandaar ook
wel de benaming sterrit, waarbij het ging om
het rijden van grote afstanden over de meest
onbegaanbare wegen onder vaak zware weers
omstandigheden om op die manier het uithou
dingsvermogen van mens en machine te testen.
Een rallyteam kon helemaal uit mannen of
vrouwen - de damesteams streden in een apar
te categorie - of gemengd zijn samengesteld en
uit tot wel drie tot vier personen bestaan.
Naast de bestuurder was er een navigator, vaak
tevens de tweede chauffeur, een persoon ver
antwoordelijk voor de administratie en het be
heren van vreemde valuta, reisdocumenten et
Afb. 2. Adriaan Testers [rechts] met zijn chauffeur Jan Withagen, deelnemers aan de Rally van Monte Carlo van 1935, bij de Packard
met startnummer 125. De reserveband is al voorzien van een sneeuwketting! De foto is gemaakt achter de woning van Testers,
Steenbergsestraat 27. Op de achtergrond: de achterzijde van villa Johanna aan de Oranje Nassaustraat (de huidige Westersingel
van de familie Van Hasselt-Smits. Foto collectie familie Withagen.
77
De Waterschans 2 - 2018