aantal door deze club georganiseerde rally's deelgenomen.3 Zo reed hij in 1935, samen met zijn privéchauffeur Jan Withagen, onder de naam Testers-Demeulemeester in een Packard vanuit startplaats Amsterdam de rally van Monte Carlo (afb. 2).4 In deze rally eindigde het tweetal in het algemeen klassement op plaats 103 van de in totaal 166 equipes.5 Van de twintig Nederlandse deelnemers bezetten zij de zestiende plaats. Geen spectaculaire klasseringen, maar toen Testers samen met Frits Diepen de volgende uitgave van de rally van Monte Carlo ging rijden vanuit startplaats Valenca in het noordwesten van Portugal, zou daar al snel verbetering in komen. In de beginperiode van de autosport was het rijden van rally's en het deelnemen aan auto races het vermaak van de beau monde, kortom van hen die over het nodige kapitaal beschikten. In de jaren dertig van de vorige eeuw trad een nieuwe groep enthousiastelingen toe: de gara gehouders. Het prepareren van hun voertuigen deden zij in eigen beheer met een team van ge dreven monteurs, dat altijd voor de baas klaar stond. Testers en Diepen pasten precies in dit plaatje. Adriaan Testers, van huis uit al vermo gend als zoon van een grootgrondbezitter, was bovendien getrouwd met een dochter van het echtpaar De Meulemeester-Van Hasselt, een representante van de twee rijkste families van Bergen op Zoom aan het eind van de negen tiende eeuw.6 Frits Diepen, telg uit een geslacht van welgestelde textielfabrikanten, zag zich gesteund door vakbekwame monteurs van zijn Fordgarage. Beide heren beschikten ook nog eens over veel vrije tijd, een belangrijke voor waarde om deze tak van sport te beoefenen. Zij waren de voorlopers van de gesponsorde rally rijders en beroepscoureurs. Rally van Monte Carlo, januari 1936 De meest aansprekende wedstrijd voor auto mobilisten destijds was de jaarlijkse rally van Monte Carlo, die in 1911 voor het eerst werd georganiseerd. In die jaren startte de rally van uit verschillende Europese steden, vandaar ook wel de benaming sterrit, waarbij het ging om het rijden van grote afstanden over de meest onbegaanbare wegen onder vaak zware weers omstandigheden om op die manier het uithou dingsvermogen van mens en machine te testen. Een rallyteam kon helemaal uit mannen of vrouwen - de damesteams streden in een apar te categorie - of gemengd zijn samengesteld en uit tot wel drie tot vier personen bestaan. Naast de bestuurder was er een navigator, vaak tevens de tweede chauffeur, een persoon ver antwoordelijk voor de administratie en het be heren van vreemde valuta, reisdocumenten et Afb. 2. Adriaan Testers [rechts] met zijn chauffeur Jan Withagen, deelnemers aan de Rally van Monte Carlo van 1935, bij de Packard met startnummer 125. De reserveband is al voorzien van een sneeuwketting! De foto is gemaakt achter de woning van Testers, Steenbergsestraat 27. Op de achtergrond: de achterzijde van villa Johanna aan de Oranje Nassaustraat (de huidige Westersingel van de familie Van Hasselt-Smits. Foto collectie familie Withagen. 77 De Waterschans 2 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 33