Dat de autosport toen al een enorme popula
riteit genoot, getuigen de beelden die bewaard
zijn gebleven van de aankomst op 5 februari
1936 van een aantal rallyrijders in Nederland.
Aan de grens in Putte werden Bakker Schut, De
Beaufort, Van Beeck Calkoen, Bijlaard, Testers,
Diepen, Brinkel, Levie en Zeldenrust, allen Ford
V8-rijders, door burgemeester Franciscus J. van
de Ven welkom geheten (afb. 5). Na het passe
ren van de Nederlandse douane hief iedereen
het Nederlandse volkslied aan. Onder leiding
van Frans Schuurbiers speelden de Kieler Zee-
kadetten uit Bergen op Zoom hierna een spe
ciaal voor deze gelegenheid gemaakt Fordlied.
Het een en ander werd door de Profilti film
dienst opgenomen terwijl de Algemene Vereni
ging Radio Omroep (AVRO) er verslag van deed.
Vervolgens vertrok de karavaan richting Bergen
op Zoom waar de rijders ter hoogte van de Difo-
gagarage aan de Antwerpsestraatweg door een
grote menigte feestelijk werden onthaald (afb.
6). Vandaar ging de stoet verder richting Grote
Markt waar burgemeester mr. dr. Petrus A.F.
Blom de helden op het stadhuis ontving (afb. 7).
Hierbij was ook Christiaan G.F. Stenger aan
wezig, de onderdirecteur van de Nederlandse
Fordfabriek. Kennelijk was de samenwerking zo
goed bevallen, dat Testers en Diepen zich direct
weer hadden aangemeld voor een volgende in
ternationale wedstrijd.
Parijs-Nice, april 1936
Bij Parijs-Nice zal velen de meerdaagse wieler
wedstrijd, die sinds 1933 in het voorjaar wordt
verreden, te binnenschieten, maar als critérium
(beproevingswedstrijd) was het ook een begrip
in de autosport. In 1936 werd deze rally voor de
vijftiende maal verreden.13 Hij bestond uit drie
etappes, diverse klassementsproeven en een
bergrit. De animo van andere Nederlandse ral
lyrijders was niet bijster groot. Buiten het team
Testers-Diepen, dat met een Lincoln Zephyr
V12 met startnummer 5 meedeed, had alleen
Tjeerd de Boer zich met Chevrolet ingeschreven
(afb. 8).14 Op donderdag 2 april reisden Testers
en Diepen naar Parijs. Withagen reed in een
tweede wagen vooruit om de bagage over te
brengen. Twee dagen later stonden ze met 42
andere equipes aan de start. In alle vroegte ver
trokken ze vanuit Orly bij Parijs naar Montlucon,
een rit over 295 kilometer. Men was verplicht de
afstand met een snelheid van gemiddeld vijftig
kilometer per uur af te leggen. Liefst 39 ploe
gen, waaronder de Nederlandse deelnemers,
slaagden in de opdracht en bereikten zonder
strafpunten de finish. Na aankomst werd er nog
Afb. 6. Het onthaal, met muziek, van een aantal Nederlandse
deelnemers aan de Rally van Monte Carlo ter hoogte van de
Difogogarage aan de Antwerpsestraatweg op 5 februari 1936.
Links van de Difoga garage de ingang van houthandel A. van
Riesen. Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ.
Afb. 5. De aankomst van de Nederlandse Monte Carlo rally
rijders, die op 5 februari 1936 bij hun terugkeer in Nederland
de grens in Putte passeren. Rechts de winkels van Henricus
Hendriks-Geerings en bakker Josephus Hendricks-Van Wellen.
Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ.
De Waterschans 2 - 2018
80