Dat de autosport toen al een enorme popula riteit genoot, getuigen de beelden die bewaard zijn gebleven van de aankomst op 5 februari 1936 van een aantal rallyrijders in Nederland. Aan de grens in Putte werden Bakker Schut, De Beaufort, Van Beeck Calkoen, Bijlaard, Testers, Diepen, Brinkel, Levie en Zeldenrust, allen Ford V8-rijders, door burgemeester Franciscus J. van de Ven welkom geheten (afb. 5). Na het passe ren van de Nederlandse douane hief iedereen het Nederlandse volkslied aan. Onder leiding van Frans Schuurbiers speelden de Kieler Zee- kadetten uit Bergen op Zoom hierna een spe ciaal voor deze gelegenheid gemaakt Fordlied. Het een en ander werd door de Profilti film dienst opgenomen terwijl de Algemene Vereni ging Radio Omroep (AVRO) er verslag van deed. Vervolgens vertrok de karavaan richting Bergen op Zoom waar de rijders ter hoogte van de Difo- gagarage aan de Antwerpsestraatweg door een grote menigte feestelijk werden onthaald (afb. 6). Vandaar ging de stoet verder richting Grote Markt waar burgemeester mr. dr. Petrus A.F. Blom de helden op het stadhuis ontving (afb. 7). Hierbij was ook Christiaan G.F. Stenger aan wezig, de onderdirecteur van de Nederlandse Fordfabriek. Kennelijk was de samenwerking zo goed bevallen, dat Testers en Diepen zich direct weer hadden aangemeld voor een volgende in ternationale wedstrijd. Parijs-Nice, april 1936 Bij Parijs-Nice zal velen de meerdaagse wieler wedstrijd, die sinds 1933 in het voorjaar wordt verreden, te binnenschieten, maar als critérium (beproevingswedstrijd) was het ook een begrip in de autosport. In 1936 werd deze rally voor de vijftiende maal verreden.13 Hij bestond uit drie etappes, diverse klassementsproeven en een bergrit. De animo van andere Nederlandse ral lyrijders was niet bijster groot. Buiten het team Testers-Diepen, dat met een Lincoln Zephyr V12 met startnummer 5 meedeed, had alleen Tjeerd de Boer zich met Chevrolet ingeschreven (afb. 8).14 Op donderdag 2 april reisden Testers en Diepen naar Parijs. Withagen reed in een tweede wagen vooruit om de bagage over te brengen. Twee dagen later stonden ze met 42 andere equipes aan de start. In alle vroegte ver trokken ze vanuit Orly bij Parijs naar Montlucon, een rit over 295 kilometer. Men was verplicht de afstand met een snelheid van gemiddeld vijftig kilometer per uur af te leggen. Liefst 39 ploe gen, waaronder de Nederlandse deelnemers, slaagden in de opdracht en bereikten zonder strafpunten de finish. Na aankomst werd er nog Afb. 6. Het onthaal, met muziek, van een aantal Nederlandse deelnemers aan de Rally van Monte Carlo ter hoogte van de Difogogarage aan de Antwerpsestraatweg op 5 februari 1936. Links van de Difoga garage de ingang van houthandel A. van Riesen. Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ. Afb. 5. De aankomst van de Nederlandse Monte Carlo rally rijders, die op 5 februari 1936 bij hun terugkeer in Nederland de grens in Putte passeren. Rechts de winkels van Henricus Hendriks-Geerings en bakker Josephus Hendricks-Van Wellen. Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ. De Waterschans 2 - 2018 80

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 36