een snelheidsproef over 500 meter gehouden. Van de Nederlanders bezetten De Boer met 16,2 seconden de achttiende en het team Testers- Diepen met 22,2 seconden de twintigste plaats. De snelste tijd, 12,2 seconden, werd gereden door Albert Perrot in een Delahaye. Voor aanvang van de tweede etappe van Mont- lucon naar Aix en Provence over 496 kilometer, was er eerst een behendigheidsproef, de zoge naamde koude startproef: welke auto startte het snelst. De Bergenaren wonnen deze glans rijk. De motor van hun Lincoln sloeg in negen seconden aan. De nummer twee had daar 12,2 seconden voor nodig. De tweede etappe verliep, vergezeld van goed weer, voor de overgebleven deelnemers zonder problemen. Ook de derde en laatste etappe van Aix en Provence naar Nice, over 186 kilometer, werd onder prima weerom standigheden verreden. De korte rit kostte de rijders niet al te veel moeite en alle 39 equipes kwamen na dit pleziertochtje in de finishplaats aan. 's Middags moesten daar enkele proeven worden afgelegd zoals het in de snelst mogelij ke tijd 180 graden keren zonder daarbij te rem men of te slippen. Een andere proef behelsde het over een afstand van tweehonderd meter zo langzaam mogelijk rijden om daarna over nog eens tweehonderd meter zo snel mogelijk te accelereren. Als laatste werd er een snelheids- en remproef gehouden, waarbij er over een afstand van driehonderd meter zo snel mogelijk gereden diende te worden waarna men vol in de remmen moest. Op dit laatste onderdeel waren Testers en Diepen met een twaalfde plaats in 18,1 seconden beter dan De Boer die met 20,4 seconden als eenentwintigste eindigde.15 Na twee rustdagen (7 en 8 april) volgde nog de zo genaamde La Turbie-wedstrijd, in de buurt van Monaco. In deze bergetappe verspeelden de Nederlanders hun goede positie. De Boer en het team Testers-Diepen eindigden uiteindelijk op een teleurstellende negenentwintigste res pectievelijk tweeëndertigste plaats in het alge meen klassement.16 Het malheur van Adriaan Testers Een maand later, op 6 mei 1936, kreeg de zelf chaufferende Adriaan Testers, onderweg in Frankrijk naar een afspraak, een bizar ongeluk. In de buurt van Dijon werd Testers gestoken door een bij die de auto was binnengevlogen. Hij schrok daar zo van dat hij een verkeerde beweging maakte met zijn rechtervoet en be kneld raakte tussen het gas- en rempedaal. Het gaspedaal werd daardoor diep ingedrukt wat tot gevolg had dat de auto er als een speer van door ging. Testers raakte bij het nemen van een bocht de controle over het stuur kwijt. De auto raakte van de weg en sloeg tweemaal over de kop. Gelukkig was hij bij kennis gebleven en had hij, zich het gevaar voor brand realiserend, nog de tegenwoordigheid van geest om het con tact af te zetten, een handeling die hem vrijwel zeker het leven redde. Door de klappen die de auto te verduren had gekregen was de benzine tank gescheurd en stroomde de inhoud ervan de auto in, over Testers' lichaam. Passerende automobilisten bevrijdden hem tenslotte uit zijn benarde positie en vervoerden hem naar het ziekenhuis van Dijon, waar na onderzoek bleek dat hij een dubbele beenbreuk, diverse kneu zingen en een ernstige hoofdwond had opgelo pen.17 Toen dit nieuws Bergen op Zoom bereikte aarzelde Frits Diepen geen moment en vertrok direct met de echtgenote van Testers en haar drie kinderen naar Dijon om de brokkenpiloot te bezoeken. Zodra zijn toestand het toeliet, werd Adriaan met een ziekenwagen naar Bergen op Zoom overgebracht. Vermoedelijk heeft Testers na het ongeval niet veel rally's meer gereden. Eenmaal vonden we zijn naam terug, in een Franse krant uit 1938, als deelnemer aan de rally Parijs-Antibes-Juan-les-Pins.18 Frits Diepen had zich inmiddels ingeschreven voor de Coupe Internationale des Alpes die in augustus verreden zou worden. Omdat Adriaan Testers nog herstellende was, moest Diepen op zoek naar een nieuwe partner. Die vond hij in de Utrechtse garagehouder Karel Ton. Coupe Internationale des Alpes, augustus 1936 In de morgenuren van 16 augustus heerste er, ongewoon voor de zondag, een drukte van belang in de Fordgarage van de NV Automobiel Maatschappij Rosier Meijer aan de Velperweg 10 in Arnhem. Daar hadden zich alle Neder landse Ford- en Lincoln Zephyrrijders verza meld die aan de Alpenrit zouden meedoen. Van hieruit reed men gezamenlijk naar Luzern waar gestart zou worden voor een zesdaagse betrouwbaarheidsrit over 2339 kilometer door de Zwitserse Alpen.19 Er waren dat jaar 74 deel nemende auto's ingeschreven waarvan er elf de Nederlandse kleuren vertegenwoordigden.20 De Waterschans 2 - 2018 82

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 38