coin Zephyrrijders een ware triomftocht en een
geweldige reclame voor de beide merken. In
de zware klasse was de eindoverwinning voor
het Nederlandse Fordteam, dat met de Coupe
des Alpes aan de haal ging. Bij de individuele
rijders vielen nog twee Nederlandse equipes in
de prijzen. Zowel Gerard Bakker Schut met G.
Buddemeijer op Lincoln Zephyr als D.H. Davids
met Paul H.L. Lamberts Hurrelbrinck op Ford
V8 met nul strafpunten wonnen een Coupe des
Glaciers.
Rally van Monte Carlo 1937
Frits Diepen had klaarblijkelijk de smaak te pak
ken en voelde zich thuis in het wereldje van
deze avonturiers. Een tweede keer schreef hij
zich in voor de rally van Monte Carlo. Bij deze
editie vormde hij samen met Lex van Strien
en Jan baron Taets van Amerongen een nieuw
team.23 Laatstgenoemde was als derde persoon
toegevoegd en verantwoordelijk voor de admi
nistratie. Deze keuze had wel tot gevolg dat bij
voorbeeld de klus van het vervangen van een
lekke band, vaak onder barre omstandigheden,
door Frits Diepen geklaard moest worden. Van
Strien was te dik en te groot en Taets had geen
technische vaardigheden om deze taak uit te
voeren.
Als enige Nederlandse equipe, hadden de drie
Tallinn in Estland uitgekozen als startplaats.
Op 23 januari vertrokken Diepen, Van Strien en
Taets van Amerongen vanuit Tilburg en reden in
een ruk door naar Posen (het huidige Poznan)
in Polen. De volgende dag kwamen ze, op 200
kilometer van Warschau, de Franse deelnemers
René A.J. Carrière en Jean Vial tegen, die met
hun Matford Alsace V8, met een kapotte radi-
ateur en koplampen langs de kant van de weg
stonden.24 De Nederlanders ontfermden zich
over de pechvogels en sleepten hen naar War
schau. Dezelfde dag probeerden ze Koningsber
gen (het huidige Kaliningrad) te bereiken, maar
de grens tussen Oost-Pruisen en Polen bleek
gesloten. Na uren wachten kwam eindelijk de
Poolse douane opdagen, die nadat de forma
liteiten afgehandeld waren, de Nederlanders
doorliet en direct de grens weer achter hen
sloot. Nog was het niet gedaan. Nu bleek de
Oost-Pruisische douane er niet te zijn en ston
den ze vast in een stuk niemandsland. Na veel
moeite slaagden ze erin een grenswachter op te
sporen en konden ze eindelijk hun reis naar Ko
ningsbergen voortzetten. Van daaruit vertrokken
ze via Kowno (het huidige Kaunas), in die tijd de
hoofdstad van Litouwen, over zeer slechte en
besneeuwde binnenwegen naar Riga (Letland).
Er stond bovendien een snijdende wind en het
vroor twintig graden. Het laatste stuk naar het
440 kilometer verder gelegen Tallinn verliep
zonder noemenswaardige moeilijkheden. De
reis naar de startplaats was al een beproeving
op zich en nu moesten zij zich opmaken voor
de tocht van circa 4000 kilometer naar Monte
Carlo, gedeeltelijk in omgekeerde richting over
het traject van de heenreis.25
Dinsdag 26 januari gingen ze in de Ford V8 van
Van Strien op weg naar de eerste controle in
Riga. Voor een deel over besneeuwde en met
ijs bedekte wegen en onder slechte weersom
standigheden ging het verder over Kowno, War
schau, Berlijn, Hannover en Essen in de richting
van Brussel.
Een dramatische gebeurtenis
Met name de rally van Monte Carlo trok in die
dagen altijd veel bekijks. Honderden belang
stellenden verzamelden zich ieder jaar weer in
de etappeplaatsen en vergaapten zich aan de
bijzonder uitgedoste wagens. Deze waren uitge
rust met extra lampen, schijnwerpers, schop
pen, houwelen, sneeuwkettingen en andere
DOODELIJK AUTO-ONGELUK
TE GERWEN.
o
De bestuurder aan de verwondingen
overleden.
Vrijdagmorgen circa kwart over 5 heeft
te Gerwen een auto-ongeval plaats gehad,
dat aan den heer v. Helmond, garage-hou
der te Bergen op Zoom het leven heeft ge
kost. Vanuit de richting Helmond naderde
met groote snelheid 'n Ford, waarin naast
den heer v. Helmond gezeten was de heer
Jansen en een chefmonteur, allen wonende
te Bergen op Zoom, die met een gezelschap,
dat in een wagen volgde een bezoek aan
Venlo hadden gebracht, waar men de rijders
van den Monte Carlo-rit had gadegeslagen.
Gezien het vroege uur is niemand ge
tuige geweest van de toedracht van het
ongeval.
Afb. 10. Bericht in de De Zuid-Willemsvaart van 1 februari 1937,
www.delpher.nl
De Waterschans 2 - 2018