coin Zephyrrijders een ware triomftocht en een geweldige reclame voor de beide merken. In de zware klasse was de eindoverwinning voor het Nederlandse Fordteam, dat met de Coupe des Alpes aan de haal ging. Bij de individuele rijders vielen nog twee Nederlandse equipes in de prijzen. Zowel Gerard Bakker Schut met G. Buddemeijer op Lincoln Zephyr als D.H. Davids met Paul H.L. Lamberts Hurrelbrinck op Ford V8 met nul strafpunten wonnen een Coupe des Glaciers. Rally van Monte Carlo 1937 Frits Diepen had klaarblijkelijk de smaak te pak ken en voelde zich thuis in het wereldje van deze avonturiers. Een tweede keer schreef hij zich in voor de rally van Monte Carlo. Bij deze editie vormde hij samen met Lex van Strien en Jan baron Taets van Amerongen een nieuw team.23 Laatstgenoemde was als derde persoon toegevoegd en verantwoordelijk voor de admi nistratie. Deze keuze had wel tot gevolg dat bij voorbeeld de klus van het vervangen van een lekke band, vaak onder barre omstandigheden, door Frits Diepen geklaard moest worden. Van Strien was te dik en te groot en Taets had geen technische vaardigheden om deze taak uit te voeren. Als enige Nederlandse equipe, hadden de drie Tallinn in Estland uitgekozen als startplaats. Op 23 januari vertrokken Diepen, Van Strien en Taets van Amerongen vanuit Tilburg en reden in een ruk door naar Posen (het huidige Poznan) in Polen. De volgende dag kwamen ze, op 200 kilometer van Warschau, de Franse deelnemers René A.J. Carrière en Jean Vial tegen, die met hun Matford Alsace V8, met een kapotte radi- ateur en koplampen langs de kant van de weg stonden.24 De Nederlanders ontfermden zich over de pechvogels en sleepten hen naar War schau. Dezelfde dag probeerden ze Koningsber gen (het huidige Kaliningrad) te bereiken, maar de grens tussen Oost-Pruisen en Polen bleek gesloten. Na uren wachten kwam eindelijk de Poolse douane opdagen, die nadat de forma liteiten afgehandeld waren, de Nederlanders doorliet en direct de grens weer achter hen sloot. Nog was het niet gedaan. Nu bleek de Oost-Pruisische douane er niet te zijn en ston den ze vast in een stuk niemandsland. Na veel moeite slaagden ze erin een grenswachter op te sporen en konden ze eindelijk hun reis naar Ko ningsbergen voortzetten. Van daaruit vertrokken ze via Kowno (het huidige Kaunas), in die tijd de hoofdstad van Litouwen, over zeer slechte en besneeuwde binnenwegen naar Riga (Letland). Er stond bovendien een snijdende wind en het vroor twintig graden. Het laatste stuk naar het 440 kilometer verder gelegen Tallinn verliep zonder noemenswaardige moeilijkheden. De reis naar de startplaats was al een beproeving op zich en nu moesten zij zich opmaken voor de tocht van circa 4000 kilometer naar Monte Carlo, gedeeltelijk in omgekeerde richting over het traject van de heenreis.25 Dinsdag 26 januari gingen ze in de Ford V8 van Van Strien op weg naar de eerste controle in Riga. Voor een deel over besneeuwde en met ijs bedekte wegen en onder slechte weersom standigheden ging het verder over Kowno, War schau, Berlijn, Hannover en Essen in de richting van Brussel. Een dramatische gebeurtenis Met name de rally van Monte Carlo trok in die dagen altijd veel bekijks. Honderden belang stellenden verzamelden zich ieder jaar weer in de etappeplaatsen en vergaapten zich aan de bijzonder uitgedoste wagens. Deze waren uitge rust met extra lampen, schijnwerpers, schop pen, houwelen, sneeuwkettingen en andere DOODELIJK AUTO-ONGELUK TE GERWEN. o De bestuurder aan de verwondingen overleden. Vrijdagmorgen circa kwart over 5 heeft te Gerwen een auto-ongeval plaats gehad, dat aan den heer v. Helmond, garage-hou der te Bergen op Zoom het leven heeft ge kost. Vanuit de richting Helmond naderde met groote snelheid 'n Ford, waarin naast den heer v. Helmond gezeten was de heer Jansen en een chefmonteur, allen wonende te Bergen op Zoom, die met een gezelschap, dat in een wagen volgde een bezoek aan Venlo hadden gebracht, waar men de rijders van den Monte Carlo-rit had gadegeslagen. Gezien het vroege uur is niemand ge tuige geweest van de toedracht van het ongeval. Afb. 10. Bericht in de De Zuid-Willemsvaart van 1 februari 1937, www.delpher.nl De Waterschans 2 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 40