nuttige zaken, die de coureurs op hun avontuur lijke tocht naar de Cote d'Azur nodig hadden. De Nederlandse autosportliefhebbers troffen het bij de editie van de rally van 1937. De teams die vanuit het hoge noorden en noordoosten van Europa, uit de startplaatsen Stavanger (Noor wegen) en Umea (Zweden) en uit Tallinn en Riga waren vertrokken, doorkruisten Limburg op weg naar België. In Venlo wachtte een grote groep fans hun helden op, waaronder ook enkele Ber- genaren. Op uitnodiging van Frits Diepen waren zijn bedrijfsleider Eduard W. (Wart) van Helmond, Jacobus A. (Sjaak) Jansen, constructeur, Hen- dricus Chr. Suijkerbuijk, directeur van het open baar slachthuis en Theodorus M. Wagemans, boekhouder en procuratiehouder van Difoga, met een aantal wagens afgereisd naar Venlo om daar de rallyrijders te verwelkomen.26 Nie mand van hen kon bevroeden, dat het uitstapje op tragische wijze zou eindigen. Diepen en zijn teamgenoten passeerden de grens bij Venlo in de nacht van donderdag 28 januari op vrijdag 29 januari. Het gezelschap was daar in de gelegen heid de rijders kort te ontmoeten en hun succes te wensen met het vervolg van de rit naar Brus sel. Het was het laatste samenzijn van Diepen en Van Helmond. Ze zouden elkaar nooit meer terug zien. De Bergenaren reden vrijdags in alle vroegte terug naar huis. In de buurt van Gerwen was een van de wagens betrokken bij een eenzijdig ongeval. Met grote snelheid was de auto, waar naast Wart van Helmond nog twee passagiers zaten, op de Gerwenseweg uit de bocht gevlo gen en tegen een boom tot stilstand gekomen. Van Helmond had daarbij een schedelbasisfrac- tuur opgelopen en was in zorgwekkende toe stand met de ambulance naar het Rooms-Ka- tholiek Binnengasthuis te Eindhoven gebracht, waar hij kort na aankomst is overleden (afb. 10). De maar 29 jaar oud geworden Van Helmond liet een echtgenote en twee zoontjes achter. De twee andere inzittenden kwamen er met een schouderfractuur en verwondingen aan het ge zicht nog redelijk van af en konden na behande ling per trein naar huis. De totaal vernielde auto werd door de politie voor nader onderzoek in beslag genomen. Niets vermoedend reden Diepen, Van Strien en Taets van Amerongen door naar Brussel en Pa rijs. Door het postuur van Van Strien trokken ze in Parijs de nodige aandacht. Een Parijzenaar, zelf klein van stuk, verbaasde zich over de Ne derlandse reus Van Strien. "Quel homme" sta melde hij en een andere toeschouwer maakte de opmerking: "Zak er niet doorheen".27 Aange komen in Monte Carlo en na het rijden van de bergetappe aldaar, eindigden zij op de twaalfde plaats (afb. 11). Afb. 11. Frits Diepen (rechts) en Lex van Strien (midden) bij hun Ford V8 met startnummer 56 bij aankomst in Monte Carlo in 1937. Links staat Jan J.C. baron Taets van Amerongen. Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ. 85 De Waterschans 2 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 41