nuttige zaken, die de coureurs op hun avontuur
lijke tocht naar de Cote d'Azur nodig hadden.
De Nederlandse autosportliefhebbers troffen
het bij de editie van de rally van 1937. De teams
die vanuit het hoge noorden en noordoosten van
Europa, uit de startplaatsen Stavanger (Noor
wegen) en Umea (Zweden) en uit Tallinn en Riga
waren vertrokken, doorkruisten Limburg op weg
naar België. In Venlo wachtte een grote groep
fans hun helden op, waaronder ook enkele Ber-
genaren.
Op uitnodiging van Frits Diepen waren zijn
bedrijfsleider Eduard W. (Wart) van Helmond,
Jacobus A. (Sjaak) Jansen, constructeur, Hen-
dricus Chr. Suijkerbuijk, directeur van het open
baar slachthuis en Theodorus M. Wagemans,
boekhouder en procuratiehouder van Difoga,
met een aantal wagens afgereisd naar Venlo
om daar de rallyrijders te verwelkomen.26 Nie
mand van hen kon bevroeden, dat het uitstapje
op tragische wijze zou eindigen. Diepen en zijn
teamgenoten passeerden de grens bij Venlo in
de nacht van donderdag 28 januari op vrijdag 29
januari. Het gezelschap was daar in de gelegen
heid de rijders kort te ontmoeten en hun succes
te wensen met het vervolg van de rit naar Brus
sel. Het was het laatste samenzijn van Diepen
en Van Helmond. Ze zouden elkaar nooit meer
terug zien.
De Bergenaren reden vrijdags in alle vroegte
terug naar huis. In de buurt van Gerwen was
een van de wagens betrokken bij een eenzijdig
ongeval. Met grote snelheid was de auto, waar
naast Wart van Helmond nog twee passagiers
zaten, op de Gerwenseweg uit de bocht gevlo
gen en tegen een boom tot stilstand gekomen.
Van Helmond had daarbij een schedelbasisfrac-
tuur opgelopen en was in zorgwekkende toe
stand met de ambulance naar het Rooms-Ka-
tholiek Binnengasthuis te Eindhoven gebracht,
waar hij kort na aankomst is overleden (afb. 10).
De maar 29 jaar oud geworden Van Helmond
liet een echtgenote en twee zoontjes achter.
De twee andere inzittenden kwamen er met een
schouderfractuur en verwondingen aan het ge
zicht nog redelijk van af en konden na behande
ling per trein naar huis. De totaal vernielde auto
werd door de politie voor nader onderzoek in
beslag genomen.
Niets vermoedend reden Diepen, Van Strien en
Taets van Amerongen door naar Brussel en Pa
rijs. Door het postuur van Van Strien trokken ze
in Parijs de nodige aandacht. Een Parijzenaar,
zelf klein van stuk, verbaasde zich over de Ne
derlandse reus Van Strien. "Quel homme" sta
melde hij en een andere toeschouwer maakte
de opmerking: "Zak er niet doorheen".27 Aange
komen in Monte Carlo en na het rijden van de
bergetappe aldaar, eindigden zij op de twaalfde
plaats (afb. 11).
Afb. 11. Frits Diepen (rechts) en Lex van Strien (midden) bij hun Ford V8 met startnummer 56 bij aankomst in Monte Carlo in 1937.
Links staat Jan J.C. baron Taets van Amerongen. Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ.
85
De Waterschans 2 - 2018