De klassering had nog beter kunnen zijn als
Frits Diepen niet, in opdracht van Ford Neder
land, het uit Amsterdam gestarte damesteam
van jonkvrouw Anna J.L.M. van Vredenburch, G.
gravin van Limburg Stirum en mejuffrouw E.H.
de Booy had moeten helpen de remmen af te
stellen. Zodoende kon hij zich niet goed voorbe
reiden op de afsluitende klassementsproeven
en verprutste hij de kans op een plaats bij de
eerste tien. Dat de dames daarin wel slaagden
door de vierde plaats in de Coupe des Dames
te bezetten en bovendien ook nog de Dutch
Ford Trophy for lady driverswonnen, was een
schrale troost voor Diepen.28 Van Vredenburch
ging daarna voor hem door het leven als freule
godverdomme.29
Inmiddels waren Frits en zijn teamgenoten op
de hoogte van het drama dat zich in Gerwen had
afgespeeld. De dag voorafgaand aan de uitvaart
van Wart van Helmond, op dinsdag 2 februari,
reisde Diepen per vliegtuig vanuit Zuid-Frank
rijk naar Nederland om afscheid te kunnen ne
men van zijn trouwe bedrijfsleider.
Terreinrit op de heide Oldebroek 1938, Diepen
wint in de open klasse!
Niet alleen op de weg maar ook in ruig terrein
stond Frits Diepen zijn mannetje. Bij de eerste
Nederlandse terreinrace voor auto's, georga
niseerd op zaterdag 12 maart door de KNAC
op de heide van de Legerplaats Oldebroek op
de Veluwe, ging hij de strijd aan in de klasse E,
een open klasse met vrije cilinderinhoud. Voor
deze categorie hadden zich 22 van de in totaal
50 deelnemers aangemeld. Onder hen waren
veel bekende rallyrijders zoals Karel Ton en Lex
van Strien, Diepen's voormalige teamgenoten.
Niet minder dan twaalf Fords streden mee voor
de overwinning. De overige merken in de klasse
E waren Willy, Buick, Riley, Oldsmobile, BMW,
Lancia, Chevrolet, Studebaker en Opel.
's Morgens werden eerst de lagere klassen ver
reden en na de lunchpauze was het de beurt
aan het hoofdnummer, de klasse E. De 21 deel
nemers, één coureur had verstek laten gaan,
gingen van start onder een strakblauwe hemel
voor tien ronden over een zanderig parcours.
Tjeerd de Boer was als eerste weg, maar toen
de stofwolken waren neergedaald, konden de
duizenden toeschouwers zien dat Karel Ton al
snel daarna de leiding had overgenomen. Het
werd een schitterende race over lastig terrein
waarbij de auto's danig op de proef werden ge
steld. Het verloop van de wedstrijd was razend
spannend. De uiteindelijke winnaar, Frits Die
pen, viel aanvankelijk niet op, omdat hij na de
eerste ronde in de middenmoot, op de twaalfde
plaats, de finishlijn passeerde. Elke ronde liep
Diepen op zijn voorgangers in, totdat hij in de
zevende ronde op de derde plaats lag, achter
Karel Ton, die nog steeds aan de leiding ging
met Klaas S. Barendregt op de tweede plaats.
In de laatste ronde haalde hij Barendregt in.
Vervolgens passeerden zowel Diepen als Ba
rendregt Karel Ton zodat laatstgenoemde met
de derde plaats genoegen moest nemen (afb.
12). De middag was een groot succes voor Ford:
alle podiumplaatsen werden bezet door rijders
van dit merk.30
Uitslag terreinrit Oldebroek, 12 maart 1938.
Naar het buitenland verplaatste Nederlandse
autosportevenementen
Voor het houden van snelheidswedstrijden op
de openbare weg was begin twintigste eeuw
toestemming van de minister van Waterstaat
vereist. Het ministerie was van mening dat dit
soort van activiteiten van auto's en motoren op
de openbare wegen een groot gevaar vormde.
Om onder deze eis uit te komen gingen orga
nisatoren deze vorm van wedstrijdsport be-
trouwbaarheidsritten noemen. Als reactie hierop
wijzigde de overheid de wet en moest men
voortaan voor alle wegwedstrijden toestem
ming vragen, ook "voor het in beslag nemen van
Rijkswegen voor betrouwbaarheidsritten".31
Meestal werd deze geweigerd en moesten de
auto- en motorsportverenigingen naar het bui
tenland uitwijken. Onder leiding van een Ne
derlandse club en met de reglementen van de
Koninklijke Nederlandsche Motorrijders Vereni
ging (KNMV) en de KNAC werden als alternatief
voortaan ritten in Duitsland en België geor
ganiseerd, waaronder de Harzrit, de Brabant
Grensrit en de Dumonceau Bekerrit. Ook Frits
Diepen nam deel aan deze door Nederlandse
naam
merk
u: m: s
1. Frits Diepen
Ford
1:06:18
2. Klaas Barendregt
idem
1:06:29
3. Karel Ton
idem
1:06:35
4. Tjeerd de Boer
Buick
1:07:35
5. PJ. Nortier
BMW
1:12:05
6. J.W. Meijer
Ford
1:12:16
De Waterschans 2 - 2018
86