De klassering had nog beter kunnen zijn als Frits Diepen niet, in opdracht van Ford Neder land, het uit Amsterdam gestarte damesteam van jonkvrouw Anna J.L.M. van Vredenburch, G. gravin van Limburg Stirum en mejuffrouw E.H. de Booy had moeten helpen de remmen af te stellen. Zodoende kon hij zich niet goed voorbe reiden op de afsluitende klassementsproeven en verprutste hij de kans op een plaats bij de eerste tien. Dat de dames daarin wel slaagden door de vierde plaats in de Coupe des Dames te bezetten en bovendien ook nog de Dutch Ford Trophy for lady driverswonnen, was een schrale troost voor Diepen.28 Van Vredenburch ging daarna voor hem door het leven als freule godverdomme.29 Inmiddels waren Frits en zijn teamgenoten op de hoogte van het drama dat zich in Gerwen had afgespeeld. De dag voorafgaand aan de uitvaart van Wart van Helmond, op dinsdag 2 februari, reisde Diepen per vliegtuig vanuit Zuid-Frank rijk naar Nederland om afscheid te kunnen ne men van zijn trouwe bedrijfsleider. Terreinrit op de heide Oldebroek 1938, Diepen wint in de open klasse! Niet alleen op de weg maar ook in ruig terrein stond Frits Diepen zijn mannetje. Bij de eerste Nederlandse terreinrace voor auto's, georga niseerd op zaterdag 12 maart door de KNAC op de heide van de Legerplaats Oldebroek op de Veluwe, ging hij de strijd aan in de klasse E, een open klasse met vrije cilinderinhoud. Voor deze categorie hadden zich 22 van de in totaal 50 deelnemers aangemeld. Onder hen waren veel bekende rallyrijders zoals Karel Ton en Lex van Strien, Diepen's voormalige teamgenoten. Niet minder dan twaalf Fords streden mee voor de overwinning. De overige merken in de klasse E waren Willy, Buick, Riley, Oldsmobile, BMW, Lancia, Chevrolet, Studebaker en Opel. 's Morgens werden eerst de lagere klassen ver reden en na de lunchpauze was het de beurt aan het hoofdnummer, de klasse E. De 21 deel nemers, één coureur had verstek laten gaan, gingen van start onder een strakblauwe hemel voor tien ronden over een zanderig parcours. Tjeerd de Boer was als eerste weg, maar toen de stofwolken waren neergedaald, konden de duizenden toeschouwers zien dat Karel Ton al snel daarna de leiding had overgenomen. Het werd een schitterende race over lastig terrein waarbij de auto's danig op de proef werden ge steld. Het verloop van de wedstrijd was razend spannend. De uiteindelijke winnaar, Frits Die pen, viel aanvankelijk niet op, omdat hij na de eerste ronde in de middenmoot, op de twaalfde plaats, de finishlijn passeerde. Elke ronde liep Diepen op zijn voorgangers in, totdat hij in de zevende ronde op de derde plaats lag, achter Karel Ton, die nog steeds aan de leiding ging met Klaas S. Barendregt op de tweede plaats. In de laatste ronde haalde hij Barendregt in. Vervolgens passeerden zowel Diepen als Ba rendregt Karel Ton zodat laatstgenoemde met de derde plaats genoegen moest nemen (afb. 12). De middag was een groot succes voor Ford: alle podiumplaatsen werden bezet door rijders van dit merk.30 Uitslag terreinrit Oldebroek, 12 maart 1938. Naar het buitenland verplaatste Nederlandse autosportevenementen Voor het houden van snelheidswedstrijden op de openbare weg was begin twintigste eeuw toestemming van de minister van Waterstaat vereist. Het ministerie was van mening dat dit soort van activiteiten van auto's en motoren op de openbare wegen een groot gevaar vormde. Om onder deze eis uit te komen gingen orga nisatoren deze vorm van wedstrijdsport be- trouwbaarheidsritten noemen. Als reactie hierop wijzigde de overheid de wet en moest men voortaan voor alle wegwedstrijden toestem ming vragen, ook "voor het in beslag nemen van Rijkswegen voor betrouwbaarheidsritten".31 Meestal werd deze geweigerd en moesten de auto- en motorsportverenigingen naar het bui tenland uitwijken. Onder leiding van een Ne derlandse club en met de reglementen van de Koninklijke Nederlandsche Motorrijders Vereni ging (KNMV) en de KNAC werden als alternatief voortaan ritten in Duitsland en België geor ganiseerd, waaronder de Harzrit, de Brabant Grensrit en de Dumonceau Bekerrit. Ook Frits Diepen nam deel aan deze door Nederlandse naam merk u: m: s 1. Frits Diepen Ford 1:06:18 2. Klaas Barendregt idem 1:06:29 3. Karel Ton idem 1:06:35 4. Tjeerd de Boer Buick 1:07:35 5. PJ. Nortier BMW 1:12:05 6. J.W. Meijer Ford 1:12:16 De Waterschans 2 - 2018 86

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 42