DE TERREINRIT VAN DE K. N. A. C. Diepen wint met Ford in de zware klasse. AUTOMOBIELSPORT. verenigingen in het buitenland georganiseerde evenementen, aan de Harzrit zelfs drie opeen volgende jaren. De Harzritten van 1937, 1938 en 1939 Deze tweedaagse zeer zware betrouwbaar- heidsrit voor auto's en motoren door Duitsland werd georganiseerd door de Noord-Nederland- sche Motorclub (NNMC) in samenwerking met het Duitse Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps (NSKK) Motorgruppe Niedersachsen, dat met duizenden nazi's aanwezig was om alles in goede banen te leiden.32 Traditiegetrouw ver zamelde men zich op de Grote Markt in Gro ningen. De presentatie van de vaak bijzondere auto's was voor de Groningers al een attractie op zich. Van de Grote Markt gingen de deelne mers onder escorte van de motorpolitie naar Rütenbrock, net over de grens bij Ter Apel, waar de officiële start plaats vond. Niet minder dan 94 deelnemers, waarvan 57 in de automobiel en 37 in de motorklasse konden in april 1937 een tocht tegemoet zien die uit een cocktail van regen, modder en sneeuw zou bestaan. Vanaf Rütenbrock leidde de route via Oldenburg, Nienburg en Hannover naar Braunschweig. Na de lunch werd de rit voortgezet naar Bad Harz- burg, waar nog een bergtraject door het Harz- gebergte volgde. In totaal bedroeg de afstand de eerste dag, de afstand Groningen-Duitse grens niet meegerekend, 517 kilometer. De tweede dag was in opzet ongeveer gelijk aan de eerste, maar dan in omgekeerde volgorde. Eerst vond er een bergrit van 224 kilometer plaats door de Harz naar Seesen. In Lippe-Detmold, bij het re sidentieslot van de familie zur Lippe, waar alle auto's en motoren op het slotpark geparkeerd werden, hield men drie kwartier pauze. De finish was in Springbiel bij Bad Bentheim aan de Nederlandse grens.33 In de sportklasse, voor auto's met een cilinderinhoud boven de 2500 cc, bezette Frits Diepen met zijn Ford in dat jaar de tweede plaats en moest hij Tjeerd de Boer in een Buick voor laten gaan.34 Voor de uitgave van 1938 waren niet minder dan 137 inschrijvingen ontvangen, een bewijs dat dit jaarlijkse evenement bij steeds meer automo bilisten en motorrijders in de smaak viel. In een aparte wedstrijd reden voor het eerst ook 100 Duitsers mee die hetzelfde traject volgden. Het weer bood voor elk wat wils: regen, zon en in de Harz een sneeuwstorm.35 Op de hoofdwegen moest een gemiddelde van 60 kilometer per uur worden gereden. In de bergen was dat 45 kilometer, maar het was een hele toer om onder deze weersomstandigheden dat gemiddelde te halen. Bij dit evenement kwam Diepen, met zijn Ford in de sportklasse, niet verder dan de zevende plaats. Wel revancheerde hij zich ten opzichte van Tjeerd de Boer, die de achtste plaats bezette. Winnaar werd Klaas Ba- rendregt, die ook met een Ford reed.36 In 1939 organiseerde de NNMC, vanwege haar 25-jarig bestaan, een jubileumeditie van de Harzrit. Ondanks het verbreken van de sportbe- trekkingen vanwege de internationale spannin gen aan de vooravond van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, kreeg het Harzrit-comité van het Duitse Sportministerie toestemming de rit te houden. Ook het Nederlandse Ministerie van Waterstaat had voor de jubilerende NNMC een uitzondering gemaakt en had middels een officieel document zelfs toestemming gegeven om het traject Groningen-Ter Apel (grens) ook in wedstrijdverband te rijden. De politieke onrust in Europa was voor velen reden om van deelname af te zien. Er versche nen maar 60 automobilisten en 27 motorrijders aan de start, onder wie veel Harzridders, de benaming voor bekende rallyrijders die altijd van de partij waren.37 Dat deze editie de laatste zou zijn, zal menigeen waarschijnlijk niet heb ben vermoed.38 Het hoge aantal strafpunten in de einduitslag liet zien hoe zwaar de rit in dat jaar was geweest. Vooral de hoger gelegen delen van de Harz, waar nog 30 tot 40 centime- Afb. 12. Bericht in het Algemeen Handelsblad van 13 maart 1938, www.delpher.nl 87 De Waterschans 2 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 43