ter sneeuw lag, waren een heuse beproeving.
Diepen eindigde in de sportklasse op de zesde
plaats met twintig strafpunten. De prijs voor
clubteams ging naar het KNAC-team met Frits
Diepen, D.S. Keizer en Maus Gatsonides.39
De Brabant Grensrit van 1937
Sinds 1933 organiseerde de Vereniging Motor
Verkeer (VMV) uit Tilburg een betrouwbaar
heids- en oriënteringsrit voor auto's, moto
ren en motoren met zijspan in het zuiden van
Noord-Brabant langs de grens met België.
De Brabant Grensrit van zo'n 700 km over voor
namelijk verharde wegen, met start en finish
in Tilburg, bestond uit een nacht- en een dag
traject - in 1936 gesplitst in een ochtend- en
middaggedeelte - respectievelijk over Grave
in het oosten en over Bergen op Zoom in het
westen van de provincie. De voorgeschreven
gemiddelde snelheid bedroeg 40 km per uur
en onderweg moesten tal van controleposten
worden aangedaan. Een teveel aan strafpunten
of gemiste controles betekende uitsluiting. De
eerste Grensrit met een 40-tal deelnemers had
plaats op 29 juli 1933. De drie volgende edities
werden in het voorjaar, in april gereden. Het
deelnemersveld was bij de vierde rit tot ruim
100 rijders uitgegroeid.
In 1937 kreeg de VMV geen toestemming meer
van het ministerie voor het houden van de
Grensrit. Omdat er te weinig tijd was om de rit
in de zomer in België te organiseren, besloot
het bestuur om hem niet door te laten gaan.
Al snel kwam men op de beslissing terug. Na
overleg met de Belgische autoriteiten bleek het
wel mogelijk de wedstrijd in het weekend van
25 en 26 september te houden. Behalve een
nacht-, ochtend- en middagtraject, was er dit
maal ook een avondtraject en werd het net geen
24-uursrit.
Men verzamelde zich eerst op de Heuvel in Til
burg om de belangstellenden de gelegenheid te
geven de auto's en motoren te bekijken. Vandaar
trok een lange stoet richting Poppel, net over de
grens onder Tilburg, waar om 18.00 uur de start
plaatsvond. Het eerste traject ging over Turnhout
naar Dendermonde. Na een rustpauze vertrok
men richting Namen om daar bij het ochtendglo
ren aan te komen. Daar werd door diverse deel
nemers de pauze benut om een kerkdienst bij te
wonen. Van Namen zette men koers naar Luik,
waar twee en een half uur rust was voorzien
waarin de lunch kon worden gebruikt, om vervol
gens terug te keren naar Poppel.
Voor deze verlate Brabant Grensrit hadden zich
slechts 29 automobilisten, drie motorrijders en
een zijspanrijder ingeschreven. Een van de au
tomobilisten was Frits Diepen, die met een Ford
V8-cabriolet met startnummer 2 meedeed (afb.
13).
Zijn deelname aan deze Tilburgse wedstrijd liep
uit op een teleurstelling. Hij was een van de vele
uitgevallen of gediskwalificeerde rijders. Het
eindklassement vermeldde de namen van niet
meer dan elf deelnemers. De winnaar bij de
automobilisten was, evenals in 1936, H. de Breij
uit Delft met een Ford. Hij mocht de gouden
kathedraal, een wisseltrofee voorstellende een
miniatuur van de Bosche kathedraal, definitief
mee naar huis nemen.40
Het jaar erop hield de VMV opnieuw een rit in
België, nu onder de naam Ardennenrit.
De Dumonceau bekerrit van 1937 en 1938
De Dumonceau bekerrit, berucht vanwege de
vaak levensgevaarlijke onverharde openbare
wegen in België en Luxemburg, was een twee
daagse prestatierit voor motorrijders en aut-
mobilisten, georganiseerd door de Motorclub
Zuid-Holland. Diepen nam zowel individueel als
met het KNAC-automobielclubteam deel aan
deze rit. Dit team bestond verder uit B.J.T. van
der Hoek in een MG en E.A.C. Cornelius in een
DKW. Op 29 mei begonnen 24 motorrijders en
39 automobilisten in Antwerpen aan de acht
tiende Dumonceau bekerrit. De eerste etappe
over 470 kilometer leidde langs Gent, Bergen
(Mons), de Franse grens en de Ardennen naar
Luxemburg. Bij een snelheidsproef op de twee
de dag op het nieuwe circuit van Siebenbrunnen
in Luxemburg zette Diepen de beste tijd neer.41
In de einduitslag bij de auto's met een inhoud
boven de 1500 cc behaalde hij met 49 strafpun
ten een verdienstelijke tweede plaats.
In 1938 was Frits Diepen weer van de partij,
maar hij behoorde deze keer tot de vele uitval
lers. We zagen het automobielclubteam van de
KNAC dan ook niet terug in de uitslagen. De
twintigste editie van de Dumonceau bekerrit,
van 1939, liet hij aan zich voorbij gaan. Hij ging
zijn grenzen verleggen en gaf de voorkeur aan
het rijden van een autorace, een discipline van
de autosport waar hij nog geen ervaring mee
had opgedaan.42
De Waterschans 2 - 2018
88