fotomateriaal. Recent is dit materiaal aan het West-Brabants Archief geschonken. Puck Ko- reman-TuLakhtine voor het beschikbaar stellen van fotomateriaal uit de collectie van de familie Testers-De MeuLemeester en René Withagen voor het beschikbaar steLLen van foto's afkomstig van zijn grootvader Jan Withagen. Noten 1 West-Brabants Archief (WBA), Bevolkingsregister Ber gen op Zoom (BR BoZ), Gezinskaarten 1920-1938, Der Die, folio's 173 en 174; Ass-Bac, folio's 119 en 120, Petrus van Baal, conducteur van de stoomtram; Hei-Hoe, folio's 173 en 174, Franciscus A.J. Heijstraten, veehandelaar. Woonhuisregister 1920-1938, Bur-Bur, folio's 173 en 174; BoL-Bos, folio's 27 en 28. 2 Adres woonhuis Frits Diepen: Moerstraatsebaan 2. Adres Difogagarage: Bredasestraat 25. 3 Automobile et Tourisme sur la Cóte d'Azur, nummer 80, 10 april 1935, nummer 81, 10 mei 1935, nummer 82, 10 juni 1935, nummer 86, oktober 1935. 4 WBA, BR BoZ, Gezinskaarten 1920-1938, Wit-WiL, folio's 91 en 92, Johannes Withagen 25-02-1902, 08-08 1993. Gehuwd met Dimphena A. KLaassen 27-08-1903, 07-04-1983. 5 https://www.ewrc-resuLts.com/finaL.php?e=37809 (geraadpleegd 25 mei 2018). 6 Nederlandsche Staatscourant, 17 februari 1888. Op de Lijst van de hoogstaangeslagenen in 's Rijks directe belastingen van Noord-Brabant stonden CaroLus L. de MeuLemeester en zijn schoonvader Petrus J.C.F. van HasseLt, voor wat betreft de gemeente Bergen op Zoom, respectieveLijk op de eerste en de tweede pLaats. 7 Tussen 1913 en 1923 is de raLLy van Monte CarLo niet verreden in verband met het uitbreken van de Eerste WereLdoorLog en de nasLeep ervan. 8 De Grondwet, 17 januari 1936. 9 De Sumatra Post, 22 januari 1936; Het Vaderland, 24 januari 1936. 10 H.T. van Marken was niet gestart. 11 De bedrijfsnaam SS Cars Limited, is na de Tweede WereLdoorLog gewijzigd in Jaguar. 12 De ALgemene Transport Onderneming (ATO) werd in 1927 opgericht aLs dochterbedrijf van de NederLandse Spoorwegen. ALs recLamestunt schreef de ATO zich in voor de raLLy van Monte CarLo. De ATO-bus kwam binnen de tijd binnen en kreeg na overLeg met de jury geen strafpunten vanwege de overschrijding van het aantaL inzittenden. De voLgende dag namen de twee chauffeurs deeL aan de behendigheidsritten, iets wat door veLen niet mogeLijk werd geacht met een dergelijke bus. De ATO-bus vieL officieeL buiten de prijzen, maar ontving van de Prins van Monaco een speciaaL vervaardigde prijs, omdat deze onder de indruk was van de prestatie van de ATO-chauffeurs. 13 Le Grand Critérium international de tourisme Paris-Nice, zoaLs de raLLy Parijs-Nice officieeL heette, vond achttien keer pLaats, van 1921 tot en met 1939, uitgezonderd 1928. 14 Autobouwer LincoLn werd in 1922 door Ford overgenomen om voet aan de grond te krijgen in het Luxe marktsegment. Henry Ford gaf zijn zoon EdseL de Leiding over de LincoLn- divisie. Hij was de man achter de ontwikkeLing van LincoLn Zephyr, die in november 1935 werd geïntroduceerd en tot 1940 in productie was. De LincoLn Zephyr had een V12-motor met 110 pk. De krachtigste Ford V8 beschikte over 85 pk. 15 Het Vaderland, 9 apriL 1936. 16 Ibidem, 11 apriL 1936. 17 De Tijd, 9 mei 1936. 18 Le Journal, 7 september 1938. 19 De Coupe Internationale des Alpes had pLaats van 1928 tot en met 1936. In 1930 was er geen gehouden omdat die niet ingepast kon worden in de evenementenkaLender. De rit die gehouden zou worden in 1935, is op het Laatste moment geannuLeerd door de Automobile Club de France omdat de Duitse deeLnemers zich teruggetrokken hadden vanwege moeiLijkheden met deviezen. Nazi-DuitsLand had een tekort aan vreemde vaLuta en bLokkeerde daarom de overboeking van het Duitse inschrijfgeLd. Bovendien werden de ItaLiaanse deeLnemers geboycot, omdat ItaLië zich voorbereidde op een oorLog in Abessinië. 20 Van de eLf NederLandse equipes reden er negen in de zware kLasse. 21 Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant, 24 augustus 1936. 22 Nieuwsblad van het Noorden, 21 augustus 1936. 23 Ibidem, 30 januari 1937. 24 Een Matford is een Ford die gemaakt werd in Straatsburg, Frankrijk. 25 Nieuwe Tilburgsche Courant, 26 januari1937. 26 Sjaak Jansen en Frits Diepen kenden eLkaar van de Bergen op Zoomsche ZweefcLub. 27 Provinciale Noordbrabantsche en 's Hertogenbossche Courant, 30 januari 1937. 28 Motor Sport, februari 1937. 29 VriendeLijke mededeLing Peter Diepen. 30 Het Vaderland en Algemeen Handelsblad, 13 maart 1938. 31 De Maasbode, 12 november 1925, avondeditie. 32 Het Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps (NSKK) was van origine een motorcLub en werd gedurende de Tweede WereLdoorLog op miLitaire Leest geschoeid. 33 De Telegraaf, 24 apriL 1937. 34 Nieuwsblad van het Noorden, 13 mei 1937. 35 Ibidem, 9 mei 1938. 36 Algemeen Handelsblad, 21 mei 1938. 37 Nieuwsblad van het Noorden en Het Vaderland, 29 apriL 1939. 38 De Harzrit vond in totaaL zes maaL pLaats (1934-1939). 39 Nieuwsblad van het Noorden en De Maasbode, 19 mei 1939. Maus Gatsonides (1911-1998) was naast een succesvoL autocoureur en raLLyrijder, ook garagehouder, auto importeur, autobouwer (Gatso) en uitvinder van de Gatsometer: een apparaat waarmee de gereden sneLheid over een bepaaLd traject kon worden gemeten. Uit de Gatsometer kwam de fLitspaaL voort. 40 Bredasche Courant, 27 september 1937; Nieuwe Tilburgsche Courant, 6 apriL 1936. 41 Nieuwe Tilburgsche Courant, 1 juni 1937. 42 Algemeen Handelsblad, 26 juni 1938. 43 www.circuitsofthepast.nL (geraadpLeegd 25 mei 2018) 44 Het Vaderland, 4 juni 1939. N.B. - De NederLandse kranten en de Sumatra Post (NederLands-Indië) zijn te raadpLegen via https://www. deLpher.nL - De Franse kranten en tijdschriften zijn te vinden op: http://gaLLica.bnf.fr/accueiL/?mode desktop De Waterschans 2 - 2018 90

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 46