Noten Afb. 4. Requiem Rijtuigweg, kleurets, 44 x 108 mm, Peter Franssen 2018. [De voorstelling is in spiegelbeeld ten opzichte van de werkelijkheid.) 1 J. Peeters, "Een onbekend portret van Anthonis van Glymes door Jan Gossaert", in: De Waterschans 43 (2013), pp. 90-95. 2 Voor een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van het stadsgezicht in Nederland aan de hand van die van Den Haag, zie: Charles Dumas, Haagse stadsgezichten 1550-1800, Zwolle 1991, pp. 12-56. Zie ook de inleidende artikelen in: Opkomst en bloei van het Noord-Nederlandse stadsgezicht in de 17e eeuw, catalogus tentoonstelling Amsterdam, Amsterdams Historisch Museum, 1977. 3 Pas in de achttiende eeuw is het gebruik van handzame, draagbare camera's obscura door topografische kunste naars gedocumenteerd. Het thans algemeen geaccep teerde gebruik van de camera door Vermeer halverwege de zeventiende eeuw vond gelijktijdig plaats met de plotselinge opkomst van overhoeks weergegeven kerkin terieurs en nauwkeurig en correct weergegeven stads gezichten door Gerrit Berckheyde en Jan van der Heyden. Dat in dezelfde periode waarin Vermeer werkzaam was, ook schilders van kerkinterieurs en stadsgezichten camera's obscura gingen gebruiken, ligt voor de hand en is voor die ontwikkeling ook de meest logische verklaring. 4 Er bestaat geen algemeen overzichtswerk van stads gezichten van Bergen op Zoom. Wel zijn de getekende stadsgezichten tot 1800 gereproduceerd en beschreven in een beredeneerde bestandscatalogus: J.H. van Mosselveld, W.A. van Ham, Tekeningen van Bergen op Zoom, Bergen op Zoom 1973. In de loop van de afge lopen decennia zijn selecties van tekeningen, prenten en schilderijen beschreven en in reproductie uitgegeven op initiatief van of door de Gemeentelijke Archiefdienst/ het Regionaal Historisch Centrum (RHC): J.H. van Mosselveld, Prenten van Bergen op Zoom, Breda 1967; diverse auteurs, Bergen op Zoom in kaart en beeld I-XL (1988-1997); diverse auteurs, Bergse impressies I-XXIV (2001-2004). 5 W.A. van Ham, "Het stadsgezicht op Bergen op Zoom door Samuel de Swaef (1634) herdrukt", in: De Waterschans 31 (2001), pp. 101-115. 6 In het bijzonder was dit het geval in de achttiende eeuw, Cornelis Pronk, Jan de Beijer en Abraham de Haen zijn goede voorbeelden van dergelijke kunstenaars. De vraag naar stadsgezichten bestond echter al sinds het eind van de zestiende eeuw. Eugène Rensburg en Jan van Ham waren de bekendste kunstenaars die in de eerste helft van de twintigste eeuw in de behoefte voorzagen aan prenten met stadsgezichten van Bergen op Zoom. 7 Zoals velen zich zullen herinneren, verwerkte Fons Gieles vaak Bergse stadsgezichten in de kerst- en nieuwjaarskaartjes die hij vrienden en bekenden aan het eind van het jaar toestuurde. Over dit onderwerp, zie: J. Peeters, Van tekening tot prent, Bergse grafiek door Fons Gieles, handout/catalogus bij de gelijknamige tentoon stelling in het Markiezenhof, 2005. Voor een overzicht van het werk van Gieles: zie de website www.fonsgieles.nl. De Waterschans 2 - 2018 94

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 50