Schoeff in het Markiezenhof Jan Peeters voor Rochus en Yolande In het gemeentemuseum vindt er wel eens een ontdekking plaats. Soms wordt er een schilderij te ruggevonden dat jarenlang kwijt was omdat het op een verkeerde plaats was opgeborgen. Soms is niet het object kwijt, maar de bijbehorende gegevens, bijvoorbeeld omdat ze bij de verwerving van het object onvolledig, verkeerd of helemaal niet zijn geregistreerd. Naarmate er meer tijd over heen gaat, is het steeds moelijker om die gegevens terug te vinden of om ze achteraf te reconstru eren. Uiteindelijk wordt het een onmogelijke opgave. Maar wanneer het een enkele keer wel lukt, blijkt het object in kwestie soms veel belangrijker te zijn dan altijd gedacht. Hier volgt het verhaal van een dergelijke casus, tevens het persoonlijk verslag van een zoektocht naar de achtergronden van een intrigerend schilderij. Bij de directeur In 2002 begon ik mijn werkzaamheden in het Markiezenhof als conservator beheer. Mijn eer ste taak was om zo snel mogelijk de collectie te leren kennen. Deze bevond zich voornamelijk in de depots, een kleine selectie stond in de vaste opstelling en er hingen ook drie schilderijen op de kamer van de directeur, Wim Reijnders.2 De kamer van de hoogste man in de organisa tie mag wel enige representativiteit uitstralen, dus het waren drie kwalitatief goede stukken. Toen ik voor de eerste keer op die kamer kwam, was ik van één schilderij direct helemaal weg. Het was een klein landschapje, zo te zien uit de zeventiende eeuw, op paneel geschilderd, heel mooi van kleur, mooi van verhoudingen en in uit stekende staat.3 Er was geen signatuur te zien, geen datering en er hing geen tekstbordje bij. Ik vertelde Wim dat ik het een heel fraai schil derijtje vond en vroeg wie het geschilderd had. Ook vroeg ik wat de relatie was met de geschie denis van Bergen op Zoom. Het Markiezenhof is immers het museum dat gewijd is aan de geschiedenis van onze stad. De objecten in het museum zijn daar, omdat ze aan die geschie denis zijn gerelateerd. Wim Reijnders kon mij echter niets vertellen. Ook hij was in 2002 nog maar net aangetreden als directeur. Hij zei me dat de kamer met alles er op en eraan zo was achtergelaten door zijn voorganger, René Bas- tiaanse. René had hem niets verteld over de schilderijen en Wim had er niet naar gevraagd. Toen ik later de hoofdconservator Johanna Ja cobs naar het schilderij vroeg, wist ze me weinig meer te vertellen dan dat het stuk afkomstig was uit het legaat Weggeman. Sommige wel denkende Bergenaren, zoals mevrouw Wegge- man, hebben per testament schilderijen aan het museum gelegateerd (nagelaten) die ze bij hun leven verzameld hadden. Zo is het museum in de loop van de jaren in het bezit gekomen van schilderijen waarvan er sommige weliswaar heel mooi zijn, maar die niets te maken hebben met de geschiedenis van de stad. Johanna's reactie betekende een antwoord op mijn vraag naar het historisch belang van het landschapje: dat was er niet. Ook vertelde Johanna dat de maker van het landschapje onbekend was, maar dat de naam van Wouter Knijff ooit wel eens gevallen was. Deze schilder vestigde zich in Bergen op Zoom in 1679. Omdat het schilderij echter alle ken merken had van een landschap van circa 1650 en er bovendien anders uitzag dan werk van Knijff, leek het mij uitgesloten dat hij het schil derij had vervaardigd. Daar liet ik het toen bij. In het depot Enkele jaren later liet Wim Reijnders het land schap van zijn kamer weghalen en verruilde het voor een ander stuk. Het schilderij ging naar het depot. Wim vertelde me dat hij soms weleens met de gedachte speelde of het niet mogelijk zou zijn om het landschapje te verko pen. Er was immers geen relatie met Bergen op Zoom en met het geld dat het op zou bren gen, zou er iets zinnigs gedaan kunnen worden voor het museum. Ik zei tegen Wim dat het me beter leek om het stuk niet te verkopen. De col lectie van het Markiezenhof is weliswaar van historisch belang voor onze stad, maar stelt in artistiek opzicht weinig voor. Uitzonderingen 113 De Waterschans 3 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 13