die schilderijen waren er vier uit de zeventiende eeuw, maar tot mijn grote verbazing werd het landschapje waar het in dit verhaal over gaat, nergens in de lijst vermeld. Het landschapje was dus niet afkomstig van het legaat Weg- geman. Overigens bleken die vier zeventiende- eeuwse stukken van een aanzienlijk mindere kwaliteit te zijn dan het landschapje. Het land schapje daarentegen, zou bij wijze van spreken zo naar het Rijksmuseum kunnen, of misschien zelfs naar het Mauritshuis. We hadden dus een prachtig, maar zeer raad seLachtig schiLderijtje in depot, eerste kLas zeventiende-eeuwse schilderkunst, zonder te weten wie het gemaakt had en evenmin hoe, wanneer of waarom het in het Markiezenhof terecht was gekomen. Op de tentoonstelling In oktober 2013, toen het einde van de Rem- brandttentoonstelling6 in zicht kwam, vroeg Wim Reijnders me om een tentoonstelling te maken van objecten in het museumdepot, ob jecten die onbekend waren bij het publiek. De opdracht was om een selectie te maken op grond van mijn eigen persoonlijke voorkeur. De tentoonstelling kreeg de naam Schatten uit het depot, de keuze van de conservator. Vanzelfspre kend nam ik ook mijn favoriete landschapje in de tentoonstelling op.7 In de loop van de tijd was ik het schilderij voor mezelf het Haarlems landschapje gaan noemen. Haarlem was in de eerste helft van de zeven tiende eeuw een belangrijk productiecentrum van landschapsschilderkunst. Een groot aantal kunstenaars, van wie niet alle namen bekend zijn, was in dit genre gespecialiseerd. Het schilderijtje in het Markiezenhof deed me heel erg denken aan zo'n fraai en vlot geschilderd landschapje uit Haarlem van circa 1650. In de cataLogus van Schatten uit het depot vermeLdde ik dan ook "onbekende Haarlemse kunstenaar, tweede kwart 17e eeuw".8 Het Haarlems landschapje werd in Tuinzaal 2 op één wand gehangen samen met een pastelte kening van de Kaai met het Spuihuis door Din- gemans, een gezicht van de Noordzijde Haven op een warme, zonovergoten dag door Leonard Imandt en een prachtig, sfeervol schilderijtje van het leeghalen van de fuik in een weer door Willem van Dort. Voor zover ik weet, was het de eerste keer dat het landschapje in het museum te zien was. Op 12 februari 2014 kreeg ik bezoek van Friso Lammertse en Rozanne de Bruijne. Friso is een voormalige studiegenoot en de huidige hoofd conservator Oude Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Museum Boijmans, Rozanne was bij Afb. 2. Landschap met heu vels en bergen, olieverf op paneel, Johannes Schoeff 1651, onbekende veiling 18 maart 2016. 115 De Waterschans 3 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 15