hem in opleiding tot assistent-conservatrice. Ze
kwamen niet voor de gezelligheid langs, maar
ter controle. Friso kwam kijken hoe het stond
met het kleine Profiel van Bergen op Zoom door
Hendrick Meyer (circa 1640), dat het Markiezen
hof al heel lang van Boijmans in bruikleen heeft
(in de Blauwe Zaal). Nadat we uitvoerig het
bruikleen besproken hadden, wilden de twee
bezoekers ook graag de lopende tentoonstelling
Schatten uit het depot bekijken.
Net zoals ik, was ook Friso direct zeer gechar
meerd van het landschapje. Ik vertelde dat het
een raadselachtig stuk was, waarvan we eigen
lijk niets wisten en dat ik zelf dacht dat het uit
Haarlem kwam. Friso vertelde dat zijn directe
voorganger bij Boijmans, de kunsthistoricus
Jeroen Giltaij, toevallig heel geïnteresseerd was
in dit onderwerp.9 Na zijn pensionering, twee
jaar terug, was Dr. Giltaij die Haarlemse schil
ders gaan bestuderen en Friso stelde voor dat
hij een foto van het schilderijtje aan hem zou
voorleggen. Aan de hand daarvan zou Giltaij het
landschapje misschien kunnen toeschrijven. De
volgende dag mailde ik een scan van het schil
derij naar Boijmans.
Op 19 februari werd de foto door Rozanne door
gestuurd. Nog dezelfde dag antwoordde Jeroen
Giltaij: "Het schilderij waarvan jij een plaatje
stuurde vind ik een prachtig landschap, ik denk
V
aan Pieter de Molijn (Londen 1595 - Haarlem
1661) uit omstreeks 1 650.10 Het moet in het RKD
te vinden zijn."11
Op 28 februari bezocht Dr. Giltaij het RKD en
mailde van daar uit aan Rozanne: "Dag Rozanne,
Ik schreef in mijn mail van 19 februari: "ik denk
aan Pieter de Molijn" en zo was het ook, maar ik
was er niet helemaal van overtuigd. In het RKD
bleek dat Molijn over het algemeen toch wat vet-
Afb. 4. Riviergezicht
met ronde toren,
olieverf op paneel,
Johannes Schoeff,
Hargesheimer
Kunstauktionen,
Düsseldorf, 18
maart 2016.
Afb. 3. Dr. Jeroen Giltaij in 2017.
De Waterschans 3 - 2018
116