hem in opleiding tot assistent-conservatrice. Ze kwamen niet voor de gezelligheid langs, maar ter controle. Friso kwam kijken hoe het stond met het kleine Profiel van Bergen op Zoom door Hendrick Meyer (circa 1640), dat het Markiezen hof al heel lang van Boijmans in bruikleen heeft (in de Blauwe Zaal). Nadat we uitvoerig het bruikleen besproken hadden, wilden de twee bezoekers ook graag de lopende tentoonstelling Schatten uit het depot bekijken. Net zoals ik, was ook Friso direct zeer gechar meerd van het landschapje. Ik vertelde dat het een raadselachtig stuk was, waarvan we eigen lijk niets wisten en dat ik zelf dacht dat het uit Haarlem kwam. Friso vertelde dat zijn directe voorganger bij Boijmans, de kunsthistoricus Jeroen Giltaij, toevallig heel geïnteresseerd was in dit onderwerp.9 Na zijn pensionering, twee jaar terug, was Dr. Giltaij die Haarlemse schil ders gaan bestuderen en Friso stelde voor dat hij een foto van het schilderijtje aan hem zou voorleggen. Aan de hand daarvan zou Giltaij het landschapje misschien kunnen toeschrijven. De volgende dag mailde ik een scan van het schil derij naar Boijmans. Op 19 februari werd de foto door Rozanne door gestuurd. Nog dezelfde dag antwoordde Jeroen Giltaij: "Het schilderij waarvan jij een plaatje stuurde vind ik een prachtig landschap, ik denk V aan Pieter de Molijn (Londen 1595 - Haarlem 1661) uit omstreeks 1 650.10 Het moet in het RKD te vinden zijn."11 Op 28 februari bezocht Dr. Giltaij het RKD en mailde van daar uit aan Rozanne: "Dag Rozanne, Ik schreef in mijn mail van 19 februari: "ik denk aan Pieter de Molijn" en zo was het ook, maar ik was er niet helemaal van overtuigd. In het RKD bleek dat Molijn over het algemeen toch wat vet- Afb. 4. Riviergezicht met ronde toren, olieverf op paneel, Johannes Schoeff, Hargesheimer Kunstauktionen, Düsseldorf, 18 maart 2016. Afb. 3. Dr. Jeroen Giltaij in 2017. De Waterschans 3 - 2018 116

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 16