ter van toets is dan je in het door jou gestuurde schilderij ziet. Dat is wat verfijnder en subtieler. Ik vond daar ook wat het wel was: Johan Pietersz Schoeff (Antwerpen 1608/1609 - Bergen op Zoom in of na 1666). Van 1638 tot 1648 in Den Haag. Het schilderij is afgebeeld en vermeld in: H.-U. Beck, KünstLer um Jan van Goyen, Maler und Zeichner, Doornspijk, 1991, nr. 1143." Het bericht van Jeroen GiLtaij werd door Rozan- ne direct naar mij doorgemaild en toen ik het las, moest ik even naar adem happen. Schoeff? Hadden we werkelijk een schilderij van Johan nes Schoeff in huis? In De Waterschans De onverwachte identiteit van het mysterieuze schilderijtje bracht me van mijn a propos, want aLs werk van deze kunstenaar was het schilde rijtje plotseling van grote waarde voor Bergen op Zoom en voor het Markiezenhof. Johannes Schoeff is een zo goed aLs onbekende, maar bij zondere zeventiende-eeuwse Landschapsschil der. Hij heeft sLechts een kLein oeuvre nageLaten dat echter van hoge kwaLiteit is, zodoende is zijn naam aLLeen bekend bij connaisseurs, bij echte kenners en Liefhebbers. De Laatste periode van zijn Leven heeft Johannes Schoeff in onze stad doorgebracht, en dat is wat hem voor ons zo interessant en beLangrijk maakt. Ook ik had nooit van Schoeff gehoord, tot ik enkeLe jaren vóór Schatten uit het depot toevaL Lig een artikel over hem was tegengekomen in De Waterschansd2 Het was geschreven door onze voormaLige redacteur Rochus van den Bergh.13 Er bestaat zo goed aLs geen Literatuur over Schoeff, vóór Rochus had eigenLijk aLLeen de Van Goyen-speciaList Hans-ULrich Beck over hem gepubLiceerd.14 Beck schrijft vanuit een kunsthistorisch per spectief, hij schetst een beeLd van de kunstenaar Schoeff. Zijn uitgangspunt is de reLatie tussen het werk van Schoeff en dat van zijn buurman destijds in Den Haag, de thans veeL beroemdere LandschapsschiLder Jan van Goyen. Het artikeL van Rochus van den Bergh heeft een andere insteek. Rochus is een archiefvorser, hij gaat aLLe pLaatsen Langs in het Bergse stadsarchief waar hij vermeLdingen van Schoeff is tegenge komen. Zodoende krijgen we een beeLd van het sociaLe Leven van Schoeff, van de mensen in Bergen met wie hij kenneLijk omging en van de staat van zijn financiëLe vermogen. Het zijn in teressante gegevens die een aanvuLLing vormen op het weinige dat aL eerder over de schiLder gevonden was in de archieven van Antwerpen en Den Haag. ZoaLs verderop zaL bLijken, komen door het onderzoek van Rochus van den Bergh bepaaLde aspecten van het werk van Schoeff gezien uit het Afb. 5. Rivierge zicht met de Grote Kerk te Alkmaar, noorden, olieverf op paneel, Salo mon van Ruysdael 1644, collectie Stedelijk Museum, Alkmaar. 117 De Waterschans 3 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 17