Later gebeurd en weL door iemand die niet over
de juiste gegevens beschikte. We moeten aan
nemen dat deze ondertussen grotendeels ver
geten waren.
Een ander aspect van die radiostilte betreft Ro-
chus van den Bergh. Niet lang na de aankomst
van het landschapje in het museum, een klein
half jaar later, is zijn artikel in De Waterschans
gepubliceerd.35 Lange tijd heb ik gedacht dat de
verwerving van het landschapje en het artikel
met elkaar te maken hadden. Het leek voor de
hand te liggen dat Rochus vanuit het museum
gevraagd was om onderzoek te doen naar
Schoeff en dit naar aanleiding van de aankoop.
Maar uit een gesprek met Rochus bleek dat niet
het geval te zijn geweest. Het onderzoek was op
eigen initiatief en het tijdstip van de publicatie
was puur toevallig. Rochus heeft zelfs nooit
geweten dat er juist een half jaar eerder een
schilderijtje van Schoeff door het museum was
verworven. Niemand heeft hem dat verteld, pas
twintig jaar later, in 2014, heeft hij het gehoord,
van mij.
Ik heb me afgevraagd waarom de verwerving
van het landschapje van Schoeff stil is ge
houden, waarom het vóór 2014 nooit ten toon
is gesteld en waarom niemand Rochus heeft
ingelicht. Er is maar één verklaring die ik zou
kunnen bedenken: dat het museum en Philip
Morris een gentleman's agreement zijn overeen
gekomen om de aankoop pas bekend te maken
op een moment waarop dat de sponsor het
beste uit zou komen. Kennelijk heeft dat mo
ment zich nooit voorgedaan. Misschien zouden
de archieven bij Philip Morris enige helderheid
kunnen bieden. Bij navraag bleek echter dat het
archief van de betreffende afdeling uit deze pe
riode is geruimd.36
Het is uiteraard niet uitgesloten dat ik het he
lemaal mis heb en dat er een andere verkla
ring is, of zelfs geen verklaring. De radiostilte
rond het landschapje van Schoeff blijft een
mysterie.
Johannes Schoeff, schilder van de Brabantse
Wal
Ik sprak met Rochus van den Bergh over zijn
bezoek aan het RKD in Den Haag, waar hij de
.lit - r
i. tiiji
Afb. 16. Landschap met laagland en heuvel, olieverf op paneel, Johannes Schoeff 1648, veiling Lempertz Keulen 14 maart 2018.
De Waterschans 3 - 2018 126