Later gebeurd en weL door iemand die niet over de juiste gegevens beschikte. We moeten aan nemen dat deze ondertussen grotendeels ver geten waren. Een ander aspect van die radiostilte betreft Ro- chus van den Bergh. Niet lang na de aankomst van het landschapje in het museum, een klein half jaar later, is zijn artikel in De Waterschans gepubliceerd.35 Lange tijd heb ik gedacht dat de verwerving van het landschapje en het artikel met elkaar te maken hadden. Het leek voor de hand te liggen dat Rochus vanuit het museum gevraagd was om onderzoek te doen naar Schoeff en dit naar aanleiding van de aankoop. Maar uit een gesprek met Rochus bleek dat niet het geval te zijn geweest. Het onderzoek was op eigen initiatief en het tijdstip van de publicatie was puur toevallig. Rochus heeft zelfs nooit geweten dat er juist een half jaar eerder een schilderijtje van Schoeff door het museum was verworven. Niemand heeft hem dat verteld, pas twintig jaar later, in 2014, heeft hij het gehoord, van mij. Ik heb me afgevraagd waarom de verwerving van het landschapje van Schoeff stil is ge houden, waarom het vóór 2014 nooit ten toon is gesteld en waarom niemand Rochus heeft ingelicht. Er is maar één verklaring die ik zou kunnen bedenken: dat het museum en Philip Morris een gentleman's agreement zijn overeen gekomen om de aankoop pas bekend te maken op een moment waarop dat de sponsor het beste uit zou komen. Kennelijk heeft dat mo ment zich nooit voorgedaan. Misschien zouden de archieven bij Philip Morris enige helderheid kunnen bieden. Bij navraag bleek echter dat het archief van de betreffende afdeling uit deze pe riode is geruimd.36 Het is uiteraard niet uitgesloten dat ik het he lemaal mis heb en dat er een andere verkla ring is, of zelfs geen verklaring. De radiostilte rond het landschapje van Schoeff blijft een mysterie. Johannes Schoeff, schilder van de Brabantse Wal Ik sprak met Rochus van den Bergh over zijn bezoek aan het RKD in Den Haag, waar hij de .lit - r i. tiiji Afb. 16. Landschap met laagland en heuvel, olieverf op paneel, Johannes Schoeff 1648, veiling Lempertz Keulen 14 maart 2018. De Waterschans 3 - 2018 126

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 26