de behangselschilderingen van Meyer uit 1775 die zich tegenwoordig ook in het Markiezenhof bevinden. Noten 1 Bart van Eekelen, "Een onbekend achttiende-eeuws portret met daarin een stadsprofiel van Bergen op Zoom", in: De Waterschans 45 (2015) 2, pp. 57-66. 2 Jan Peeters, "Moermond in het Markiezenhof, topogra fische motieven in het Van Sypesteynbehangsel", in: De Waterschans 45 (2015) 2, pp. 69-79. 3 Frans van Overveld, "Geschiedenis van enige huizen in de Zuidmolenstraat (Noordzijde).", in De Waterschans 14 (1984) 4 pp. 149-143, aldaar pp. 144-143. Gebruikte bronnen: Gemeentearchief R246 (aankoop) en R254 (verkoop). 4 Afbeeldingen collectie Kasteel-Museum Sypesteyn, Loosdrecht, inv.nrs. Q022 en Q023. 5 Hans Krol, Maria Machteld van Sypesteyn (1724-1774), minia tuurschilderes, in: Librariana, 23 februari 2013. http://ilibra- riana.wordpress.com/2013/02/23/maria-machteld-van- sypesteyn-1724-1774/, geraadpleegd 18 augustus 2018. 6 K.H. Knoke, H.E. Canneman en K.H. Lehmann, Het huis Schuylenburch te 's-Gravenhage. Ein kunsthistorisches Juwel und seine Geschichte als deutsche diplomatische Vertretung in den Niederlanden, 's-Gravenhage [1968], p. 13. 7 Rob van Zoest en Xander van Eck, Huis Schuylenburch, 's-Gravenhage/Amsterdam 1988, pp. 21, 26. 8 De residentie, http://www.duitse-ambassade.nl/nl/ botschaft/residenz/index.html, geraadpleegd 18 augustus 2018. 9 Kenmerken van de strakke stijl zijn onder meer de ritmische gevelindeling (met vensters en deuren), de nadruk op de ingangspartij (door middel van balkons en decoratiewerk als lijsten en festoenen) en de toepassing van rusticawerk Afb. 9. De classicistische gevel van het Markiezenhof. Foto auteur, 2017. De Waterschans 3 - 2018 136

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 36