lang over Duits grondgebied vliegen, waardoor
het een zeer riskante missie was. Als Gotha
niet kon worden bereikt, dan was Eschwege het
alternatieve doel, en als dat ook niet lukte, dan
moesten de piloten zelf op de terugweg naar
Engeland een geLegenheidsdoeL in Duitsland
uitzoeken. Omdat het wolkendek die dag bijzon
der hoog lag, konden de vliegtuigen zich niet
goed verzamelen en raakten sommige piloten
elkaar al snel kwijt. Een aanzienlijk aantal bom
menwerpers brak daarom al een kwartier na
het opstijgen zijn missie af en keerde terug naar
de basis. Nog boven de Noordzee werden de
Amerikanen onverwacht beschoten door Duitse
jagers. Toen de groep om 12:14 uur voor de eer
ste keer Nijmegen passeerde, liet seinwachter
Van Os het luchtalarm afgaan en zochten de
Nijmegenaren dekking in schuilkelders tot de
kust veilig was.
Kort daarop, rond 13:00 uur en zo'n 10 mijl
voorbij de Nederlands-Duitse grens, kregen de
bommenwerpers van het commando te horen
dat de aanval moest worden afgeblazen omdat
het boven Gotha te bewolkt zou zijn voor een
effectief bombardement. Omdat ook Eschwege
nog ver buiten hun bereik lag, kreeg men het
bevel om terug te keren naar Engeland. Met
honderden vliegtuigen - die in formatie moes
ten blijven vliegen - tegelijkertijd omkeren was
erg moeilijk. Het werd dan ook een grote chaos,
waarbij de groep uiteenviel in verschillende
eskaders, die aLLemaaL een weg naar Engeland
terug zochten. Onderweg keek men uit naar ge
LegenheidsdoeLen en uiteindelijk werden Nijme
gen, Arnhem, Deventer en Enschede uitgekozen
en aangevaLLen. Het eskader dat naar Nijmegen
vLoog, bestond uit twaaLf Liberators van de 446e
BG (Bombardementsgroep), waarbij twee ver
dwaaLde Liberators van het 453e BG zich hadden
aangesLoten.
De vLiegeniers waren van te voren sLecht ge-
informeerd. Men wist niet of Nijmegen een
NederLandse of Duitse stad was; noch of door
Duitsers bezette steden weL of niet mochten
worden gebombardeerd en op wat voor manier.
Bovendien was nageLaten uit te zoeken weLke
steden men precies ging bombarderen. Er was
ook miscommunicatie ten gevoLge van techni
sche probLemen, zoaLs een vastzittende zend-
sLeuteL van een van de radioteLegrafisten.
Om 13:28 uur werden er boven Nijmegen 144
brisantbommen afgeworpen van eLk 500 pond
en 426 spLinterbommen van twintig pond. Het
geLegenheidsdoeL, het stationsterrein, werd met
succes geraakt, maar een aanzienLijk deeL van
de bommen vieL in het centrum op woonhui
zen en andere burgerdoeLen. Hierbij kwamen
honderden onschuLdige mensen om. Achteraf
beweerden officiëLe geaLLieerde bronnen dat
de piLoten dachten dat zij nog boven DuitsLand
vLogen en Nijmegen hadden aangezien voor de
Afb. 3. Het gezin van Hen-
drikus van Tilburg, eige
naar van de Kaa-Bee-Ba-
zar in Bergen op Zoom en
Oosterhout, voor de bestel
wagen tijdens een uitstapje
voorpersoneel en klanten
in 1938. Foto collectie
West-Brabants Archief.
De Waterschans 3 - 2018
140