lang over Duits grondgebied vliegen, waardoor het een zeer riskante missie was. Als Gotha niet kon worden bereikt, dan was Eschwege het alternatieve doel, en als dat ook niet lukte, dan moesten de piloten zelf op de terugweg naar Engeland een geLegenheidsdoeL in Duitsland uitzoeken. Omdat het wolkendek die dag bijzon der hoog lag, konden de vliegtuigen zich niet goed verzamelen en raakten sommige piloten elkaar al snel kwijt. Een aanzienlijk aantal bom menwerpers brak daarom al een kwartier na het opstijgen zijn missie af en keerde terug naar de basis. Nog boven de Noordzee werden de Amerikanen onverwacht beschoten door Duitse jagers. Toen de groep om 12:14 uur voor de eer ste keer Nijmegen passeerde, liet seinwachter Van Os het luchtalarm afgaan en zochten de Nijmegenaren dekking in schuilkelders tot de kust veilig was. Kort daarop, rond 13:00 uur en zo'n 10 mijl voorbij de Nederlands-Duitse grens, kregen de bommenwerpers van het commando te horen dat de aanval moest worden afgeblazen omdat het boven Gotha te bewolkt zou zijn voor een effectief bombardement. Omdat ook Eschwege nog ver buiten hun bereik lag, kreeg men het bevel om terug te keren naar Engeland. Met honderden vliegtuigen - die in formatie moes ten blijven vliegen - tegelijkertijd omkeren was erg moeilijk. Het werd dan ook een grote chaos, waarbij de groep uiteenviel in verschillende eskaders, die aLLemaaL een weg naar Engeland terug zochten. Onderweg keek men uit naar ge LegenheidsdoeLen en uiteindelijk werden Nijme gen, Arnhem, Deventer en Enschede uitgekozen en aangevaLLen. Het eskader dat naar Nijmegen vLoog, bestond uit twaaLf Liberators van de 446e BG (Bombardementsgroep), waarbij twee ver dwaaLde Liberators van het 453e BG zich hadden aangesLoten. De vLiegeniers waren van te voren sLecht ge- informeerd. Men wist niet of Nijmegen een NederLandse of Duitse stad was; noch of door Duitsers bezette steden weL of niet mochten worden gebombardeerd en op wat voor manier. Bovendien was nageLaten uit te zoeken weLke steden men precies ging bombarderen. Er was ook miscommunicatie ten gevoLge van techni sche probLemen, zoaLs een vastzittende zend- sLeuteL van een van de radioteLegrafisten. Om 13:28 uur werden er boven Nijmegen 144 brisantbommen afgeworpen van eLk 500 pond en 426 spLinterbommen van twintig pond. Het geLegenheidsdoeL, het stationsterrein, werd met succes geraakt, maar een aanzienLijk deeL van de bommen vieL in het centrum op woonhui zen en andere burgerdoeLen. Hierbij kwamen honderden onschuLdige mensen om. Achteraf beweerden officiëLe geaLLieerde bronnen dat de piLoten dachten dat zij nog boven DuitsLand vLogen en Nijmegen hadden aangezien voor de Afb. 3. Het gezin van Hen- drikus van Tilburg, eige naar van de Kaa-Bee-Ba- zar in Bergen op Zoom en Oosterhout, voor de bestel wagen tijdens een uitstapje voorpersoneel en klanten in 1938. Foto collectie West-Brabants Archief. De Waterschans 3 - 2018 140

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 40