Duitse steden Kleef of Goch. Sommige vliegers verklaarden echter zelf een uur na de landing in Engeland al dat ze Nijmegen hadden gebom bardeerd en een navigator meldde dit zelfs al in de lucht na het bombardement.6 Van geallieerde zijde en regeringszijde is er echter decennia lang volgehouden dat het bombardement ge- heel en al een vergissing was en dat de vliegers niet zouden hebben geweten dat zij Nijmegen hadden gebombardeerd. Dit tot grote frustratie van de Nijmeegse bevolking, die worstelde met vragen over de ware toedracht, waarop geen antwoord kwam. Daarover ontstonden de wild ste geruchten en meest vergezochte complot theorieën, die weliswaar niet plausibel waren en elkaar tegenspraken, maar tegemoet kwa men aan de sterkte behoefte om een verklaring te hebben voor de tragische gebeurtenissen. Historici hebben in de loop der jaren weten te achterhalen waardoor er zo veel slachtoffers waren.7 Dit kwam onder meer door een ramp zalige samenloop van omstandigheden. Sein- wachter Van Os had om 13:16 uur het sein veilig gegeven. Om onduidelijke redenen heeft hij het luchtalarm geen tweede keer aangezet zodra veertien van de vliegtuigen terugkeerden in het Nijmeegse luchtruim, luttele minuten nadat het sein veilig was gegeven, waardoor er deze keer niet ruim van te voren massaal dekking was ge zocht. Naderhand verklaarde Van Os dat hij pas weer het luchtalarm aanzette toen hij explosies hoorde vanuit het stadscentrum. Ook was de te- Afb. 4. Personeel van de Kaa-Bee-Bazar. Lena Klaassen staat op de voorste rij, vijfde van links, rechts van haar staat haar zus Sjaantje. Foto collectie familie Klaassen. Afb. 5. Autobus van de Firma Thorenaar, in 1941 door de Duit sers in beslag genomen en na de oorlog in gebruik genomen door de firma EHAD (onderdeel van de Vitessegroep). Foto EHAD industrieel atrium. 141 De Waterschans 3 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 41