Fons Gieles en het Bergse stadsgezicht Jan Peeters Fons Gieles (1924-1995) was een van de aartsvaders van de Geschiedkundige Kring, een van onze stichters, vijftig jaar geleden. Talloze malen heeft de kunstenaar Gieles de stad Bergen op Zoom in tekeningen, prenten en schilderijen vastgelegd. Dit artikel is geschreven te zijner nagedachtenis.1 We zouden Fons Gieles geen recht doen als we hem alleen als een maker van stadsgezichten benoemen. Hij was een veelzijdig kunstenaar, zowel in de technieken die hij beoefende als in de onderwerpen die hij in beeld bracht. Van die veelzijdigheid getuigt de website www.fonsgieles. nl, die door de kinderen Gieles is opgezet. Afgelopen najaar was er in het Markiezenhof een tentoonstelling te zien die bedoeld was als eer betoon aan de Bergse kunstenaars Joop Mijs- bergen, Jan Wessendorp en Fons Gieles.2 Bij de selectie van Gieles' werk voor deze presentatie hadden de inrichters zich beperkt tot weergaven van de stad Bergen op Zoom. Ondanks de veel zijdigheid van de kunstenaar was dat toch een terechte keuze. Het stadsgezicht is immers een steeds terugkerend, wezenlijk element in zijn oeuvre. In de tentoonstelling vormde die keuze een prachtige tegenhanger van het werk van Joop Mijsbergen. Stadsgezichten zijn statisch, in de voorstelling gaat het om composities van grote, zware volumes en de leegten daartussen. Bijna alle werken van Joop Mijsbergen die waren uitgekozen betroffen water, wind en lucht; ijl en steeds in beweging. Zodoende vormde het werk van deze twee kunstenaars elkaars complement. Dat een belangrijk deel van het oeuvre van een kunstenaar uit de tweede helft van de twintigste eeuw bestaat uit stadsgezichten is opmerkelijk. In het werk van Gieles' generatiegenoten tref fen we ook stadsgezichten aan, maar meestal slechts incidenteel. In het verleden was het stadsgezicht een onderwerp dat door tal van in dit genre gespecialiseerde kunstenaars in beeld werd gebracht. Met name in de zeventiende en de achttiende eeuw was dat het geval. In de twintigste eeuw was die populariteit sterk ver minderd; althans bij de kunstenaars. Op de markt daarentegen is er altijd een grote vraag naar stadsgezichten gebleven. Het publiek heeft zijn belangstelling voor dit thema nooit verloren, vooral waar het afbeeldingen betreft van de ei gen woonplaats. Dit verklaart de warme sympa thie die er tot de dag van vandaag in Bergen op Zoom bestaat voor het werk van Fons Gieles.3 Een bijzondere voorkeur Als vervaardiger van een groot aantal stads gezichten in de tweede helft van de twintigste eeuw was de kunstenaar Gieles dus uitzonder lijk. Hoe komt dat, waarom heeft hij er zoveel Afb. 1. Fons Gieles, foto collectie familie Gieles. 29 De Waterschans 1 - 2019

Periodieken

De Waterschans | 2019 | | pagina 29