gemaakt, wat boeide hem zo aan dit onderwerp? Voor zover bekend, heeft Gieles zich er zeLf nooit over uitgelaten en we kunnen het hem niet meer vragen. Er zijn echter wel factoren te bedenken die van belang zullen zijn geweest. In de eerste plaats was er bij Fons Gieles een grote betrokkenheid bij de stad. Gieles' liefde voor Bergen op Zoom, in het bijzonder voor de Bergse geschiedenis, was een levenslange con stante die zich op allerlei manieren manifes teerde. Zo was Fons Gieles medeoprichter van Etcetera, van In den Scherminckel en van onze Geschiedkundige Kring. Hij maakte tekeningen en ontwerpen voor de Vastenavond (Gaspitjes) en de Maria-Ommegang. Het ligt voor de hand dat hij als beeldend kunstenaar die liefde vooral tot uitdrukking bracht door de stad in tekenin gen, prenten en schilderijen vast te leggen. Een tweede factor zal, naar ik vermoed, de omstandigheid zijn geweest dat Gieles zich, als het type kunstenaar dat hij was, aangesproken voelde door het genre stadsgezicht. Wat voor kunstenaar was Fons Gieles? Ondanks zijn veelzijdigheid en het brede scala van tech nieken waarin hij werkte, was Gieles naar mijn overtuiging in essentie een graficus. Hij was in de eerste plaats een man van de lijn; een te kenaar en prentenmaker. Fons Gieles maakte hout- en linoleumsneden en houtgravures. De houtsnede is een ambachtelijke, bewerkelijke techniek. Het vergt veel inspanning en precisie om de gutsen op de juiste wijze over en door het blok te manoeuvreren. Gieles' prentenwerk wordt over het algemeen gekenmerkt door een krachtig, mannelijk karakter, dat tot uiting komt in een nadrukkelijke lijnvoering. Het stadsgezicht is in feite een variant van het landschap, waar in plaats van de natuurlijke omgeving de door de mens georganiseerde en bebouwde ruimte wordt weergegeven. De voor stelling is niet samengesteld uit natuurlijk ge vormde objecten met vluchtige omtrekken, zo als bomen en struiken, maar uit huizen en hui zenblokken; massieve elementen met hoekige vormen die scherp zijn afgetekend. Zij worden bepaald door stelsels van assen waarvan de ho rizontalen grotendeels waterpas zijn en de ver ticalen meest loodrecht. Met andere woorden: in het stadsgezicht is een hoofdrol weggelegd voor duidelijk gedefinieerde rechte lijnen. Het stadsgezicht leent zich zodoende bij uitstek voor weergave in grafiek. Ik zou me goed voor kun nen stellen dat juist daarom de graficus in Fons Gieles zich door dit genre voelde aangesproken. Overigens betekende dat niet dat Gieles geen geschilderde stadsgezichten zou maken, want hij heeft stadsgezichten weergegeven in alle technieken die hij beheerste. Het historisch perspectief Fons Gieles was niet de eerste kunstenaar die Bergen op Zoom in beeld heeft gebracht. Berg se gezichten zijn er al sinds het begin van de Afb. 2. De Bruinevisstraat, olieverf, datum onbekend, collectie T. Nuijten. De Waterschans 1 - 2019 30

Periodieken

De Waterschans | 2019 | | pagina 30