zestiende eeuw, we mogen daarom spreken van plaatselijke topografische tradities.4 Als we Gieles vergelijken met zijn voorgangers, dan is - opnieuw - het grote aantal van zijn voor stellingen het eerste wat opvalt. Vóór GieLes zijn er geen kunstenaars geweest die zoveel Bergse stadsgezichten gemaakt hebben. Het is overi gens niet uitgesloten dat hij wat dit betreft in de toekomst wordt gepasseerd. De hedendaagse etser Peter Franssen is goed op weg, maar voor lopig heeft hij Fons GieLes nog niet ingehaald.5 Een tweede verschil met GieLes' voorgangers is de grote diversiteit van zijn voorstellingen. Eer dere kunstenaars hielden het bij de traditie en herhaalden elkaar. Ze vervaardigden standaard gezichten, zoals de Gevangenpoort gezien van uit de Lievevrouwestraat, de Peperbus van de overkant van de Markt, of de open Moeregreb met het Spuihuis daar achter, een voorstelling die bekend staat aLs het Steigerke. Fons GieLes deed daar niet of nauweLijks aan mee. Hij nam andere, origineLe standpunten in, waar vandaan hij zijn stadsgezichten vastLegde. Vaak Leidde dat tot verrassende resuLtaten, je moet drie keer kijken om je te reaLiseren wat je eigenlijk ziet en waar de kunstenaar heeft gestaan. Bij de keuze van zijn onderwerpen fungeerde GieLes' historische gerichtheid aLs een fiLter. Hij was geïnteresseerd in het oude en schiLderach tige, niet in de nieuwbouw. Vandaar dat zo goed aLs aLLe Bergse stadsgezichten van Fons GieLes pLaatsen weergeven in de binnenstad en niet in de na-oorLogse wijken ten oosten van het spoor, waar hij zeLf woonachtig was. HeeL kenmerkend voor het werk van Fons Gie Les zijn gezichten die de afbraak of restauratie van een gebouw tot onderwerp hebben.6 Soms is het maar een onderdeeL van de voorsteL Ling, soms zeLfs niet meer dan een heeL kLein eLement in de verte, bijvoorbeeLd het topje van de Peperbus dat in de steigers staat. Steigers komen heeL vaak voor in dit type stadsgezich ten van Fons GieLes. Het zijn constructies van paLen en pLanken die aLs het ware van zichzeLf een grafisch karakter hebben. Het Lijkt mij zeer waarschijnLijk dat GieLes' voorkeur voor weerga ven van afbraak of restauratie in de binnenstad niet aLLeen te verkLaren is uit zijn beLangsteL Ling voor de geschiedenis van Bergen op Zoom, maar ook uit zijn gevoeL voor grafisch interes sante situaties. AfbeeLdingen van Bergen op Zoom waarin ge bouwd of gesLoopt wordt, zijn er niet gemaakt door de voorgangers van Fons GieLes, aLthans niet op een zeLdzame uitzondering na. In het verLeden was het juist gebruikeLijk om de stad Afb. 3. Avond aan de vest, linosnede 1977, collectie familie Gieles. 31 De Waterschans 1 - 2019

Periodieken

De Waterschans | 2019 | | pagina 31