en zonder mededogen. Hij is het gevolg van een ongecontroleerde, alles vernietigende oorlog. Bij het zien van het werk van deze twee kunste naars realiseren we ons dat er verwantschap is, beiden geven kapotte gebouwen weer, maar ze zijn toch onvergelijkbaar, omdat aanleiding en achtergrond volkomen verschillen. Cornelis Pronk zou ik daarom die halve uitzondering uit het verleden willen noemen. Wel goed vergelijkbaar met het werk van Fons Gieles vind ik een tekening van een andere il- lustere voorganger: Albrecht Dürer. De Neu- renberger Dürer (1471-1528) was één van de grootste kunstenaars van de renaissance. Hij tekende alles wat hij tegenkwam en wat hem interessant leek, daarin was hij voor zijn tijd uiterst modern. Tijdens zijn reizen vervaardigde Dürer ook stads- en dorpsgezichten, hij was zo ongeveer de eerste kunstenaar die dat deed. Op weg naar Zeeland, om daar een aangespoelde walvis te zien, bezocht Albrecht Dürer onze stad in december 1 520.9 In zijn dagboek schreef hij dat hij logeerde bij "Jan de Has", dat hij het Markiezenhof had gezien, "das von pergen Haus", en dat het heel groot was en prachtig gebouwd.10 Uit het dagboek weten we dat hij ook verschillende tekeningen heeft gemaakt in onze stad. Vier daarvan zijn in een schets boekje bewaard gebleven: twee portretten van vrouwen, een capriccio11 van Bergse gebouwen en een tekening van de werkzaamheden aan het nieuwe koor van de St. Gertrudiskerk, on derdeel van het zogenaamde nieuwe werk.12 Onder het nieuwe werk verstond men de verlen ging van het schip en de bouw van een tweede kruisbeuk en een nieuw koor achter het hoofd altaar, ter plaatse van het huidige Thaliaplein. In de voorstelling kijk je van onder tegen dit in aanbouw zijnde gedeelte van de kerk aan. De tekening is heel bijzonder, want het betreft de oudste natuurgetrouwe weergave van Bergen op Zoom, het is ons allereerste stadsgezicht. Dit oudste stadsgezicht, vervaardigd door een internationale grootheid, Albrecht Dürer, is dus een tekening van een bouwplaats, precies zoals Fons Gieles die later in de twintigste eeuw ook zou maken. Dürers tekening is de enige echte uitzondering op de stelling dat weergaven van Bergen op Zoom waarin gebouwd wordt vóór Fons Gieles niet gemaakt zijn. Hij verkeerde in het best denkbare gezelschap, Fons Gieles. Noten Afb. 7. De St.-Gertrudiskerk in de steigers na de brand, met de steenhouwerij aan de kant van de Kerkstraat, tekening 1982, collectie familie Gieles. 1 Eerder in verkorte versie mondeling gepresenteerd op 23 oktober jongstleden in de Theaterzaal van het CKB. 2 Eerbetoonstelling: Hommage a Trois, Het Markiezenhof, 2 september - 8 december 2018, (werk van Fons Gieles, Joop Mijsbergen, Jan Wessendorp en van de kunstenaarsgroep Synapsz.) 3 Van een warme belangstelling was er zeker sprake op de zeer druk bezochte Gielesmiddag op 28 oktober jongstleden. Deze was door de kinderen Gieles in Kunst en Kitsch-stijL georganiseerd in de Tuinzalen van het Markiezenhof. Eigenaren van werk van Fons De Waterschans 1 - 2019 34

Periodieken

De Waterschans | 2019 | | pagina 34