Afb. 8. Het Nieuwe Werk van de St.-Gertrudiskerk gezien van de Kerkstraat, zitverstifttekening, Atbrecht Dürer december 1520, collectie Stadet Museum, Frankfurt. Gieles konden dat met de kinderen bespreken en laten fotograferen. Talloze Bergenaren gaven acte de présence, het was één grote, gezellige familiereünie. 4 Jan Peeters, "Stadsgezichten en geschiedenis", in De Waterschans 48-2 (2018), pag. 94 noot 4. 5 Daphne Valentijn, "Interview met Peter Franssen", in De Waterschans 48-2 (2018), pp. 96-99 en Jan Peeters, op. cit. afbeeldingen 2-4, pp. 92-94. 6 Cees Vanwesenbeeck maakte mij erop attent dat het niet zomaar bouwplaatsen zijn die Fons Gieles heeft weergegeven, maar dat het meestal gaat om restau ratiewerken. Dus ook hier speelde Gieles' historisch bewustzijn een hoofdrol, met dank aan Cees. 7 In tegenstelling tot Fons Gieles was Cornelis Pronk een tekenaar die van zijn werk moest leven. Eindeloos veel van zijn zeer nauwkeurige topografische teke ningen zijn in prent gebracht. Hij is het bekendst om de levering van beeldmateriaal voor Het verheerlijkt Nederland, Amsterdam 1745-1774, een reeks van negen boeken met beschrijvingen en afbeeldingen van alle Nederlandse steden en dorpen. Over Cornelis Pronk, zie: A.W. Gerlagh, Pronk met pen en penseel, Amsterdam 1997. 8 In 1966 betrok Fons Gieles met zijn gezin een huis aan de Cornetis Pronkstraat in Bergen op Zoom. Maar niet vanwege de naam van deze straat, naar ik aanneem, dat zal wel een kwestie van toeval zijn geweest! 9 Over het bezoek van Dürer aan Bergen op Zoom schreef Willem van Ham een lezenswaardig artikel in de catalogus bij de kleine herdenkingstentoonstelling in het Markiezenhof in 1970: W.A. van Ham, "Albrecht Dürer te Bergen op Zoom 1520", in: Atbrecht Dürer, gravures en houtsneden, catalogus tentoonstelling Markiezenhof 1 mei-14 juni 1970, pp. 5-13. 10 Voor de volledige tekst van het dagboek in een geannoteerde Engelse vertaling, zie: J.A. Goris en G. Marlier (introductie), Atbrecht Dürer, Diary of his Journey to the Nethertands 1520-1521, London 1971, pp. 50-103. Dürers bezoek aan het Markiezenhof moet hebben plaatsgevonden tussen 3 en 7 december 1520, Van Ham pag. 8 en Goris en Marlier pag. 77. 11 Als het om stadsgezichten gaat, verstaat men onder een capriccio een voorstelling waarin elementen uit de topografische werkelijkheid op een gefantaseerde manier zijn samengevoegd. Met andere woorden: een gedeeltelijk gefantaseerd stadsgezicht. 12 De vier Bergse tekeningen zijn gereproduceerd in de tentoonstellingscatalogus, zie noot 9. Ze zijn in schaal 1:1 (circa 130 x 185 mm) ook gereproduceerd in Goris en Marlier als tekening 8 tot en met 11, samen met alle andere 23 tekeningen in het schetsboekje; Goris en Marlier, ongepagineerd, na pag. 106. 35 De Waterschans 1 - 2019

Periodieken

De Waterschans | 2019 | | pagina 35