In de bekroning zien we een stralenkrans met
daarop een duif, symbool van de H. Geest.
Terzijde zijn twee engelenkopjes geplaatst.
Bij het gedeeltelijk demonteren van de biecht
stoel in 2016, noodzakelijk om de ooit verwis
selde buitenste beelden hun oorspronkelijke
plaats terug te geven, bleek Peeters-Divoort
oudere elementen bij deze nieuwe biechtstoel
te hebben hergebruikt. Het restauratiewerk in
verband met de herplaatsing van de genoemde
beelden, inclusief het bijmaken van verdwenen
attributen en ledematen, werd door A. Kruf
verricht.
Retabel in de Rode Kapel
In 1973 schonk de Stichting Kermis en processies
aan de gemeente Bergen op Zoom een waar
schijnlijk midden-zeventiende-eeuws Vlaams
retabel (altaaropstand). De herdenking van 350
jaar heroprichting van de katholieke parochie in
tussen de beelden, zoals ook bij de biechtstoe
len met de engelen toegepast, is de bekroning
van de biechtstoel met de afbeelding van de
Goede Herder, het werk van Peeters-Divoort uit
1862.
De biechtstoel van Petrus en de Verloren Zoon
Peeters-Divoort kreeg rond 1860 de opdracht
om een nieuwe biechtstoel te maken met als
voorbeeld de biechtstoel van Adam en Eva.
Het meubel werd opgeleverd in 1862. Deze
nieuwe biechtstoel is eveneens vijfdelig met
in de achterwand medaillons die, van links
naar rechts, geloof, hoop, liefde en berouw
verbeelden. Het linker tafereel toont Christus
die Petrus zegent en hem, ondanks diens
verraad, bevestigt als steenrots waarop de Kerk
zal worden gebouwd. Rechts is de berouwvol
knielende verloren zoon afgebeeld, aan wie
door zijn vader vergeving wordt geschonken.
Afb. 10. Retabel in de Rode Kapel, beschilderd hout met ge
marmerde en vergulde details, Vlaams, vermoedelijk circa
1650. Foto Hans Smout.
Afb. 9. Petrus en De Verloren Zoon, details van een biechtstoel
naar ontwerp van de firma Hendrik Peeters-Divoort, 1862. Foto
Hans Smout.
97 De Waterschans 2 - 2019