Ook in Bergen op Zoom werd de Verdediging besproken in de media. Zo publiceerde het dag blad De Zoom op 23 april 1928 een uitgebreide bespreking op de voorpagina. Deze was niet negatief over het werkje en meende zelfs dat het bij de lezer aanleiding kon geven tot 'allerlei diepzinnige en wellicht zelfs sofistische, phiLo- sofische en andere beschouwingen.' Maar daar tegenover steLde het 'de rauwe werkeLijkheid van het voorbeeld der velen, die door hun wijze van carnavaLvieren telkens weer den tegenstan ders van Carnaval een vlijmscherp wapen in de hand hebben gedrukt.' Als iedereen carnaval beschouwde zoals Van Duinkerken het deed zou het zeker 'gered' kunnen worden, maar niet aLLen zijn toegankelijk voor de ethiek van een An ton van Duinkerken en niet aLLen bezien de we reld uit zuLk een dichterLijk oogpunt en krijgen zuLke diepe gevoeLsindrukken aLs hij'. Ingaand op de mogeLijke invLoed van het werk op de Bergse carnavaLsviering steLt het artikeL dat de Verdediging dat niet zaL kunnen behouden, van wege 'de moeiLijk in de groote massa doorwer kende beschouwingen [,..]'.16 Ruim een haLf jaar Later voLgde op 28 november een bespreking van de Verdediging in een ander Bergs bLad, De Avondster. Daarin meende 'ir. J.' dat de Verde diging een 'zeer documentaire waarde [heeft] en een aanwinst voor de Latere cuLtuurhistorie [is]', maar dat het tegeLijkertijd 'meer ondank dan waardeering' heeft gekregen. Ook zou hij er 'geen tegenstander van CarnavaL door bekeerd hebben. Die zijn niet te bekeeren; maar dat wist hij niet!' Tot sLot meende de auteur dat Van Duinkerken een LevensLes rijker zou zijn ge worden: 'het is doeLLoos iets op geLeerde manier te verdedigen, waarvoor men geen verdediging verLangt. ZuLke dingen moeten aLLeen - zonder overLeg - genoten worden. Of niet?'17 UiteindeLijk bLeken in Bergen op Zoom de gevoL gen van de discussie over het voortbestaan van carnavaL niet zo verstrekkend. Het bLeef er tot het begin van de Tweede WereLdoorLog toege staan om met 'het gezicht geheeL of gedeeLteLijk met masker bedekt of op andere wijze onken baar gemaakt' op maandagavond en dinsdag middag en -avond op straat te komen.18 'Ome Toon' als peetoom en krabbengeneraal van de naoorlogse vastenavond (1946-1951) In januari 1946 richtten Kees Becht, Goof van Mastbergen, Jac. Becht, KorneeL SLootmans en Jan van der Kreek de Stichting Vastenavend op. Daarmee werd de basis geLegd van de vas tenavondviering zoaLs het tot op de dag van vandaag gevierd wordt in Bergen op Zoom. Van Duinkerkens Verdediging bLeek ook nu, bij de oprichting van de stichting nog een grote roL toebedeeLd. Dit bLijkt uit een brief van Jac. Becht, die hij in februari 1946 aLs voorzitter van de jonge stichting naar Van Duinkerken stuurde: Hooggeachte heer Asselbergs, Uw "Verdediging van het Carnaval" heeft U reeds vele jaren geleden gestempeld tot den voorvechter bij uit stek van de Vastenavendviering in het algemeen en van de Bergse Vastenavendleut in het bijzonder. Het herlezen van Uw "Verdediging" deed de geestdrift van een onzer zó hoog oplaaien, dat hij onverwijld de stoot gaf tot reorganisatie en verheffing van de Berg se vastenavond. Een maand geleden kwam de Stichting Vastenavond Bergen op Zoom tot stand, van wier openingsmanifest wij tot beter begrip een exemplaar insluiten. De argumenten vervat in Uw "Verdediging" gaven ons de noodzakelijke ruggesteun bij het verwerven van medewerking uit alle kringen der Bergse goêge- meenschap. Het is aan de door U en Prins Warry I gegeven drin gende raad toe te schrijven dat in afwijking van het aanvankelijk genomen besluit dit jaar een weliswaar kleine, doch naar het zich laat aanzien goede Vas- tenavendoptocht zal rondtrekken op Carnavalsdins dag [...]19 HoeweL het aL achttien jaar geLeden was dat Van Duinkerken zich aLs verdediger van het carnavaL had opgeworpen, werd hij ook nu in deze roL bij de oprichting van de Stichting Vastenavend betrokken. Uit bovenstaand citaat bLijkt immers hoe de herLezing van de Verdediging Leidde tot de geestdrift waarmee het feest werd gereor ganiseerd. Concreter nog toont de brief hoe de Verdediging gebruikt werd bij het verkrijgen van de steun van de 'goêgemeenschap'. De steun van een representatieve en gemêLeerde afvaar diging van de Bergse burgerij werd nameLijk gezocht om het gemeentebestuur te overtuigen De Waterschans 1 - 2020 14

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 14