Jacob Obrecht en Quinten Metsys, een ontmoeting in een portret. Koert Damveld Componist Jacob Obrecht (1457/8-1505) en schilder Quinten Metsys (1466-1530), die in hun vakge bied tot de absolute top behoorden, hebben beiden artistieke sporen in Bergen op Zoom nagelaten. De uit Gent afkomstige Obrecht heeft daarbij ook meermaals in Bergen op Zoom gewoond. Een bijzonderheid is, dat we precies weten hoe hij er uit zag, omdat Quinten Metsys in 1496 zijn portret schilderde. Dit artikel behandelt zowel recente ontdekkingen als nog resterende vragen rondom dit paneel dat twee internationale grootheden, ieder in zijn eigen kunstzinnige discipline, samen brengt. Inleiding Het portret van Jacob Obrecht is pas in 1987 als zodanig geïdentificeerd door de Belgische kunsthistoricus Dirk De Vos. Het bevond zich toen nog in de privécollectie van Grati Baroni de Piqueras in Parijs. De Vos publiceerde voor het eerst over deze ontdekking in 1990, waarbij hij aannam dat het een werk was uit het atelier van Hans Memling in Brugge.1 Hij bevestigde deze toeschrijving in de grote Memling-catalogus die hij in 1994 uitgaf. Het portret wordt daarin met nr. 93 als meest recente toeschrijving in het oeuvre van Memling opgenomen.2 Het eiken pa neel van 51,4 x 36,2 cm is in 1993 bij Sotheby's in New York geveild en voor ruim 2,4 miljoen dollar in eigendom verkregen door het Kimbell Art Museum in Fort Worth (Texas).3 Omdat er nog getwijfeld werd aan de maker van het por tret, werd door het museum een nieuw onder zoek gestart, waarvan de resultaten in 2018 zijn gepubliceerd door Rafael Barrientos Martinez en Larry Silver.4 Zij menen nu met zekerheid te hebben vastgesteld dat Obrechts portret het vroegst gedateerde werk is van Quinten Metsys. De geportretteerde is een van de meest promi nente musici van de late vijftiende eeuw in Europa. Het betreft bovendien een van de eerste portretten, misschien zelfs het vroegst bekende van een belangrijk componist in de Westerse geschiedenis. Maar niets in de afbeelding doet vermoeden dat het een musicus betreft, althans zo lijkt het. Er is geen muziekinstrument, koor boek of zelfs maar een velletje muziekpapier te zien; attributen die we zo goed kennen van latere componistenportretten. De naam van de geportretteerde is prominent aanwezig, maar het lijkt erop dat we naar zijn functie moeten gissen. Afb. 1. Het portret van Jacob Obrecht, toegeschreven aan Quinten Metsys. De Waterschans 2 - 2020 74

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 30