Hij was langer weg dan gepland en verbleef bij terugkeer uit Italië in 1488 eerst enige tijd in Bergen op Zoom voordat hij zich in Brugge meld de. Nadat ook daar problemen waren ontstaan was hij in de periode 1492-1496 in Antwerpen werkzaam aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk.11 Van juli 1497 tot eind 1498 was hij terug in Bergen op Zoom, waarna hij toch opnieuw te rugkeerde naar de Brugse St.-Donaas. In 1500 willigde het kapittel zijn verzoek tot ontslag om gezondheidsredenen in, maar van 1501 tot 1503 was hij weer aan het werk in Antwerpen, en na een korte aanwezigheid in Innsbruck trok hij voor een tweede keer naar Italië, nu om bij de hertog van Ferrara de post van maestro di capilla te vervullen, als opvolger van Josquin Desprez. Een paar maanden later overleed hertog Ercole, die een groot bewonderaar van Obrecht was, maar zijn opvolger was geen groot muziekliefhebber en ontsloeg Jacob. Na een vergeefse sollicitatie in Mantua keerde Obrecht terug naar Ferrara, waar een pestuitbraak in 1505 een einde maakte aan zijn rusteloze leven. Jacob Obrecht is vooral om zijn miscomposities beroemd geworden en wordt vaak gezien als de belangrijkste componist van dit genre, dat in zijn tijd sterk in opkomst was. Er zijn meer dan der tig miscomposities van zijn hand bewaard ge bleven en daarnaast heeft hij ook nog een flink repertoire aan motetten en wereldlijke muziek nagelaten. Wat is een mis? De mis neemt sinds de vroegchristelijke tijd een bijzondere plaats in tussen de liturgische vierin gen van de rooms-katholieke kerk, omdat het mysterie wordt gevierd waardoor brood en wijn tot lichaam en bloed van Christus worden, de eucharistie. Daarbij werd (en wordt nog steeds) veel gezongen, aanvankelijk alleen eenstemmig (gregoriaans), maar sinds de late middeleeuwen ook meerstemmig (polyfonie), vooral op zon- en feestdagen. Voor elke kalenderdag zijn er spe cifieke psalm- en Bijbelteksten die gezongen moeten worden, die proprium (eigen) worden genoemd, maar daarnaast zijn er vijf ordinarium (gewone) gezangen op onveranderlijke teksten: Kyrie (gebed om ontferming), Gloria (lofprijzing van God), Credo (geloofsbelijdenis), Sanctus (lof zang bij aanvang van de eucharistie) en Agnus Dei (bij het breken van het brood). Die vijf delen samen werden in de loop van de tijd als een spe cifieke muzikale vorm beschouwd. Voor compo nisten werd het een uitdaging om de misdelen elk een eigen karakter te geven, passend bij de functie in de liturgie, en ze tegelijkertijd tot een muzikale eenheid te smeden. Een van de eerste componisten die erin slaagde zulke cyclische missen te componeren was Jacob Obrecht. Een mis van zijn hand - waarschijnlijk tussen 1480 en 1484 in Bergen op Zoom gecomponeerd - maakte tot in Italië grote indruk en leidde tot een uitnodiging aan het hof in Ferrara. Obrechts miscomposities zijn vaak grootschalig, bevat ten soms meer dan een uur muziek, en vonden gretig aftrek in heel Europa. Toen Ottaviano Pe- trucci in 1501 te Venetië de techniek had gevon den om polyfone muziek te drukken, vulden vijf missen van Obrecht een van eerste bundels die hij uitgaf. Afb. 5 Jacob Obrecht te Bergen op Zoom, een fantasievolle houtsnede die Fons Gieles maakte in 1965, toen er nog niet zoveel bekend was over Obrecht en de uitvoeringspraktijk in de St.-Gertrudiskerk in de vijftiende eeuw. 77 De Waterschans 2 - 2020

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 33