c''Nft
tttrtr
yrtc^cnfdcwjiii
üi Wta
ntfncric? (on
HMiimmttbl -lfMjii hi 4ttj-
53b t~i gn^iinirTïïj'
(Qtiirollw
GititallM
ïTinüricro 'pii
r t -*r p
huwde met ALyt van TuyLt woonde hij inmiddels
in Antwerpen, waar hij een jaar eerder was toe
getreden tot het St.-Lucasgilde. Over zijn schil
dersopleiding is niets met zekerheid bekend, al
wordt aangenomen dat onder andere de studio
van Hans Memling in Brugge van invloed is ge
weest op zijn stijl, in het bijzonder die van zijn
portretkunst.
Vanaf 1495 had Metsys diverse leerlingen, waar
onder vermoedelijk ook zijn zonen Cornelis en
Jan, die na hun vaders dood eveneens gilde-
meester werden. Antwerpen floreerde in die
tijd als handelsstad en trok in de jaren negentig
van de vijftiende eeuw als een magneet kunste
naars aan: het St.-Lucasgilde telde meer dan
tweehonderd leden, vooral schilders. Zij konden
hun werk permanent tonen in een pand dat ei
gendom was van de Onze-Lieve-Vrouwekerk,
het Onser Liever Vrouwen Pand, dat aan de over
zijde van het kerkhof gelegen was (aan de zuid
westzijde van de huidige Groenplaats).13
Door de toenemende welvaart was er een groei
ende vraag van zowel particulieren als instel
lingen. Rond 1510 bereikte zijn carrière een
hoogtepunt met grote openbare opdrachten zo
als de altaardrieluiken voor de St.-Pieterskerk
in Leuven (1509) en de Onze-Lieve-Vrouwekerk
in Antwerpen (1511). In de H. Maagdkerk in Ber
gen op Zoom was in de negentiende eeuw een
drieluik (Catvarie met stichterspaar) van Metsys
aanwezig, uit de periode 1500-1520, waarvan de
herkomst niet bekend is, maar mogelijk terug
gaat op de liturgische glorietijd van de Bergse
St.-Gertrudiskerk rond 1500.
Het werd in 1897 verkocht aan de Antwerpse
kunstverzamelaar Fritz Mayer Van der Bergh en
het is heden een van de topstukken in het naar
Samen met Josquin Desprez wordt Jacob
Obrecht tot de topcomponisten van zijn tijd ge
rekend. Terwijl Josquin voornamelijk als hof
musicus werkte en zijn carrière in Italië ontwik
kelde, bleef Obrecht zich richten op de Lage
Landen en wat zijn repertoire betreft op kerk
muziek.
Quinten Metsys12
Quinten Metsys, die zijn naam op verschillende
manier spelde, werd in 1466 geboren in Leuven
als zoon van een smid die waarschijnlijk van
Antwerpse komaf was. Toen Quinten in 1492
Afb. 6. De eerste twee regets van de tenorpartij van de mis Je ne demande, in 1503 gedrukt te Venetië. Het fragment tinksboven
is gebruikt op de herdenkingsptaquette van 1955 (zie afb. 3).
Afb. 7. Het Onser Liever Vrouwen Pand te Antwerpen (tinks-
onder in dit fragment van een kaart uit 1557) tag aan de over
zijde van het kerkhof en bestond uit gaterijen rondom een
rechthoekige open ruimte.
De Waterschans 2 - 2020
78