c''Nft tttrtr yrtc^cnfdcwjiii üi Wta ntfncric? (on HMiimmttbl -lfMjii hi 4ttj- 53b t~i gn^iinirTïïj' (Qtiirollw GititallM ïTinüricro 'pii r t -*r p huwde met ALyt van TuyLt woonde hij inmiddels in Antwerpen, waar hij een jaar eerder was toe getreden tot het St.-Lucasgilde. Over zijn schil dersopleiding is niets met zekerheid bekend, al wordt aangenomen dat onder andere de studio van Hans Memling in Brugge van invloed is ge weest op zijn stijl, in het bijzonder die van zijn portretkunst. Vanaf 1495 had Metsys diverse leerlingen, waar onder vermoedelijk ook zijn zonen Cornelis en Jan, die na hun vaders dood eveneens gilde- meester werden. Antwerpen floreerde in die tijd als handelsstad en trok in de jaren negentig van de vijftiende eeuw als een magneet kunste naars aan: het St.-Lucasgilde telde meer dan tweehonderd leden, vooral schilders. Zij konden hun werk permanent tonen in een pand dat ei gendom was van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, het Onser Liever Vrouwen Pand, dat aan de over zijde van het kerkhof gelegen was (aan de zuid westzijde van de huidige Groenplaats).13 Door de toenemende welvaart was er een groei ende vraag van zowel particulieren als instel lingen. Rond 1510 bereikte zijn carrière een hoogtepunt met grote openbare opdrachten zo als de altaardrieluiken voor de St.-Pieterskerk in Leuven (1509) en de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Antwerpen (1511). In de H. Maagdkerk in Ber gen op Zoom was in de negentiende eeuw een drieluik (Catvarie met stichterspaar) van Metsys aanwezig, uit de periode 1500-1520, waarvan de herkomst niet bekend is, maar mogelijk terug gaat op de liturgische glorietijd van de Bergse St.-Gertrudiskerk rond 1500. Het werd in 1897 verkocht aan de Antwerpse kunstverzamelaar Fritz Mayer Van der Bergh en het is heden een van de topstukken in het naar Samen met Josquin Desprez wordt Jacob Obrecht tot de topcomponisten van zijn tijd ge rekend. Terwijl Josquin voornamelijk als hof musicus werkte en zijn carrière in Italië ontwik kelde, bleef Obrecht zich richten op de Lage Landen en wat zijn repertoire betreft op kerk muziek. Quinten Metsys12 Quinten Metsys, die zijn naam op verschillende manier spelde, werd in 1466 geboren in Leuven als zoon van een smid die waarschijnlijk van Antwerpse komaf was. Toen Quinten in 1492 Afb. 6. De eerste twee regets van de tenorpartij van de mis Je ne demande, in 1503 gedrukt te Venetië. Het fragment tinksboven is gebruikt op de herdenkingsptaquette van 1955 (zie afb. 3). Afb. 7. Het Onser Liever Vrouwen Pand te Antwerpen (tinks- onder in dit fragment van een kaart uit 1557) tag aan de over zijde van het kerkhof en bestond uit gaterijen rondom een rechthoekige open ruimte. De Waterschans 2 - 2020 78

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 34