de oprichter vernoemde Antwerpse museum.14 Er is sinds 2017 een fotografische kopie op ware grootte van dit stuk aanwezig in de St.-Gertrudiskerk, in het noordelijk deel van het eerste transept. Naast religieuze kunst vervaardigde Metsys ook veel portretten, maar slechts enkele zijn gedateerd. Tot voor kort was Portret van een pelgrim uit 1509 zijn vroegst bekende portret. Zijn roem en vaardigheid als portretschilder blijkt onder meer uit de opdracht die hij kreeg voor het dubbelportret van Erasmus en Pieter Gilles, dat Erasmus in 1517 door Metsys liet schilderen voor zijn vriend Thomas More. Ook uit zijn behoorlijke welstand - Metsys bezat rond 1520 twee huizen - blijkt dat hij een succesvol schilder was. Zijn zelfportret is verloren gegaan, maar er is wel een gravure uit 1572 van bewaard.15 Afb. 8. Het drieluik Calvarie met stichterspaar dat Quinten Metsys in de periode 1500-1520 maakte, vermoedelijk voor opdracht gevers uit Bergen op Zoom. Het bevond zich in de negentiende eeuw nog in de kerk van de H. Maagd Maria Tenhemetopneming aan de Grote Markt tot het verkocht werd aan een Antwerpse kunstverzamelaar. tAfb. 9. Gravure van Quinten Metsys door Jan Wierix uit 1572 naar een vertoren gegaan zelfportret dat in het bezit was van het St.-Lucasgitde. 1HW!- QyiMTTNVS JHEStVS .VN'VI.R PI AN VS PICTOR 79 De Waterschans 2 - 2020

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 35