Noten:
Afb. 8. Quinten Metsys (1466-1530). Calvarie met stichters-
paar, ca. 1500, olieverf op eiken, 156 x 222 cm. Ant
werpen, vzw Mayer van de Bergh, inv. MMB.0027.
Afb. 9. Cock, wed. Hieronymus e.a. Pictorum aliquot cele-
brium Germaniae Inferioris effigies. Antwerpen: 1572.
Fragment.
Afb. 10. Zie afb. 1. Fragment.
Afb. 11. Zie afb. 1.
Afb. 12. Hans Memling 1430/40-1494). Diptiek van Maarten
van Nieuwenhove, 1487, 33,5 x 44,7 cm. Brugge, Sint
Janshospitaal, inv. 0000.SJ0178.I.
Afb. 13. Quinten Metsys (1466-1530). Portret van een geleerde,
1525-1530, gemengde techniek op eiken paneel, 68,8 x
53,3 cm. Frankfurt am Main, Stadel Museum. Inv. 766.
Afb. 14. Zie afb. 1.
Afb. 15. Levelt. H. en J.F. Bevin jr. (red.) Sinte Geertruydtsbron-
ne 1 (1936). Afbeelding tussen pag. 32 en 33.
1 De Vos, Dirk. 'Een belangrijk portret van Jacob Obrecht
ontdekt: een werk uit de nalatenschap van het atelier
van Hans Memling?' in: Jaarboek Brugge Stedelijke Musea
1989-1990. 192-209.
2 De Vos, Dirk. Hans Memling: het volledige oeuvre.
Antwerpen: Mercatorfonds Paribas, 1994. 336-338.
3 Sotheby's, New York, 15 januari 1993, nr. 139.
4 Barrientos Martinez, Rafael en Larry Silver. 'Metsys's
musician: A newly recognized early work.' Journal of
historians of Netherlandish art 10-2 (2018).
5 Tenzij anders aangegeven zijn de biografische gegevens
over Jacob Obrecht ontleend aan: Wegman, Rob C.
'Obrecht [Hobrecht], Jacob.' Grove Music Online. 2001.
Oxford University Press. Web. 13 April 2020.
6 Zie bijvoorbeeld: Piscaer, Anny. 'Jacob Obrecht.' in: Sinte
Geertruydtsbronne (1938): 4-18; Piscaer, Anny. 'Jacob
Obrecht. Geboortedatum en andere bijzonderheden.' in:
Mens en Melodie (1952): 329-333.
7 De Keyzer, B. 'Jacob Obrecht en zijn vader Willem. De
Gentse relaties.' in: Mens en Melodie (1953): 317-319.
8 Lievois, Daniël en Rob C. Wegman. 'De componist Jacob
Obrecht (c.1457-1505) was inderdaad een Gentenaar.'
in: Handelingen der Maatschappij voor Geschiedenis en
Oudheidkunde te Gent 47 (1993): 101-127.
9 Voor een gedetailleerd overzicht van de organisatie
van het Onze-Lieve-Vrouwegilde zie: Wegman, Rob C.
'Music and Musicians at the Guild of Our Lady in Bergen
op Zoom, c. 1470-1510.' in: Early Music History. 9 (1990):
175-249.
10 De formele ontslagreden in Kamerijk betrof een uitbraak
van schurft onder de koorknapen, die onder zijn verant
woordelijkheid vielen.
11 De aard van de problemen in Brugge zijn niet bekend. Er
was in 1490 sprake van een voorgenomen ontslag, dat
niet werd geëffectueerd; in januari 1491 kreeg Obrecht
toestemming zijn post te verlaten.
12 Tenzij anders aangegeven zijn de biografische gegevens
over Quinten Metsys ontleend aan: Campbell Hutchison,
Jane, en Jan Van der Stock. 'Metsys family.' Grove Art
Online. 2003. Oxford University Press. Web. 13 April 2020.
13 Ewing, Dan. 'Marketing Art in Antwerp, 1460-1560: Our
Lady's Pand.' in: The Art Bulletin 72.4 (1990): 558-584.
562.
14 Gieles, Fons. '1897: Uittocht van een drieluik.' in: De
Waterschans. 1 (1991): 2-8.
15 Van Den Branden, F. Geschiedenis der Antwerpsche
Schilderschool. Antwerpen: 1883. 77.
16 https://www.kimbellart.org/collection-object/jacob-obrecht
Web. 15 April 2020.
17 Men schilderde op panelen die door de schrijnwerker
werden geleverd met de lijst er al aan vast.
18 Zie bijvoorbeeld: Harbison, Craig. 'Visions and
Meditations in Early Flemish Painting.' in: Simiolus:
Netherlands Quarterly for the History of Art. 15.2 (1985):
87-118.
19 De Vos (1994) 336.
20 Barrientos en Silver 5.
21 Rombouts, Ph. en Th. Van Lerius. De liggeren en andere
historische archieven der Antwerpsche Sint Lucasgilde.
Antwerpen: 1872. 51
22 Van Den Branden, F. 81 citeert uit het archief van de
'Rhetoristen de Violieren': 'Int jaer 1495 hebben wij van
Sijne Heylicheyt verworven een Bulle oft Placet, om
te mogen instellen het broederschap van Onse Lieve
Vrouwen van Seven Ween, daer aff den feestdach alhier
binnen Antwerpen met groote solemniteyt ende devotie
is gehouden in Sinte Lucascapelle.'
23 Bij devotiestukken zijn triptieken vooral gebruikelijk bij
opdrachten van families of echtparen (zie bijvoorbeeld
afb. 8). Bij ongehuwden zoals geestelijken was een
diptiek een meer voor de hand liggende vorm.
24 Buskirk, J., N. Van Hout en G. Steyaert. 'Tweeluiken van
Vlaamse Primitieven.' in: Openbaar Kunstbezit Vlaanderen
2 (2007). 1.
25 Ibid. 7.
26 Voor een uitgebreide bespreking van de tekst van het
motet Mille quingentis: Gallagher, Sean. 'Pater optimae.
Vergilian allusion in Obrecht's Mille quingentis.' in:
Journal of Musicology 18-3 (2001): 406-457.
27 Harbison, Craig. 'Visions and Meditations in Early
Flemish Painting.' in: Simiolus: Netherlands Quarterly for
the History of Art 15.2 (1985): 87-118. 106-107.
28 Van der Linden, Stijn. De Heiligen. Amsterdam/
Antwerpen: 2002. 1042-1043.
29 Ibid. 575-577.
30 Blom, P.A.F. 'Van een vergeten heilige.' in: Levelt, H.
en J.F. Bevin jr. (red.) Sinte Geertruydtsbronne 1 (1936):
30-32.
31 De Vos (1994) 337.
32 Ibid. 372.
De Waterschans 2 - 2020
86