Van de hoofdredacteur Voor u Ligt het derde nummer van De Water schans, dat onder directe verantwoordelijkheid van het bestuur verschijnt. Een tijdelijke redac tie, ondersteund door enkele adviseurs, heeft destijds de handschoen opgepakt om zorg te dragen voor continuïteit van ons kwartaalblad. Na het themanummer gewijd aan Anton van Duinkerken ligt er nu weer een nummer met artikelen vanuit verschillende invalshoeken. Echter, ook nu weer bijzonder omdat de aan dacht mede uit gaat naar ons erelid, Willem van Ham, die ons is ontvallen. Op verzoek van het bestuur staat Cees Vanwe- senbeeck stil bij de persoon en betekenis van Willem van Ham voor de Kring, maar feitelijk ook ver daarbuiten. Marianne de Hoogh-Andriessen heeft ons in De Waterschans van december 2019 kennis la ten maken met passages uit 'het dagboek' van soldaat Cor Rampart. Feitelijk betreft het later opgetekende herinneringen. Destijds stond zijn diensttijd (in 1936 1937) centraal. Thans gaat zij in op de periode tot het begin van de oorlog. En wederom staan zijn eigen herinneringen centraal al worden soms bijzondere wetenswaardigheden daaraan toegevoegd. En of het allemaal zo ver lopen is kunnen wij hem niet meer vragen. Wel hebben wij nog de aanvullende verhalen van zijn kinderen en anderen die hem gekend hebben en die van die tijd nog kennis hebben. Bergen op Zoom en zilver blijven ons bezig houden. Cees Vanwesenbeeck neemt ons mee naar Florence. Destijds hebben de auteurs (naast de auteur van dit artikel ook Jean-Pierre van Rijen) van het boek Bergen op Zilver naar de kennis van toen een overzicht van zilversme den en hun producten het licht doen zien. De ellende van een boek is echter dat na verschij ning er meestal nieuwe informatie over perso nen en of producten beschikbaar komt. Wat doe je dan met deze nieuwe informatie? Geluk kig bestaat er een website van de Stichting Vrienden Bergen op Zilver waarop nieuwe in formatie over dit onderwerp beschikbaar komt voor een breder pubLiek. De redactie heeft ge meend ruimte in te ruimen om aandacht te ge ven aan een nog onbekende Bergse zilversmid die vooral heeft gewerkt aan het hof van De Medici. Uit het boek dat in 2017 is verschenen wisten we al dat er fraaie stukken zilverwerk in musea in Florence zijn te vinden. En de auteur maakt ons bekend met enkele van deze stuk ken van de hand van zilversmid Hans Domes. Voor de echte liefhebber van zilver is het dus zaak de nieuwsbrief van de Stichting Bergen op Zilver of de website (www.bergenopzitver.nt) in de gaten te houden. Sommigen van u kennen onze voorzitter, Koert Damveld, ook uit andere hoofde. Als dirigent van het vaste koor van de St.-Gertrudiskerk (Hortus Musicus Religiosus) is hij regelmatig in die kerk te vinden om met zijn passie, muziek maken, bezig te zijn. Door zijn studie muziek wetenschap, die hij op latere leeftijd heeft af gerond, heeft die hobby een zekere verdieping gekregen. En als uitvoerend musicus toont hij grote belangstelling voor de componisten ach ter muziekstukken. Het is dan ook niet vreemd dat een van de oudste 'voorgangers', Jacob Obrecht zijn interesse heeft. Maar het artikel heeft toch een bijzondere insteek. Recent is duidelijk geworden dat een portret van Jacob Obrecht is geschilderd door Quinten Metsys. Dus staat hij stiL bij de componist en de schiLder zelf, maar toch vooral bij het schilderij dat in het Kimbell Art Museum in Fort Worth in Ame rika hangt. De auteur presenteert recent on derzoek dat de nodige vragen rond het portret van Obrecht beantwoordt en bespreekt de nog onopgeloste mysteries rondom het werk. Jan Weyts heeft onderzoek gedaan naar de mogeLijke voorganger van het Markiezenhof (eerder stonden er van zijn hand onder meer bijdragen over het Markiezenhof zeLf in dit bLad). AanLeiding waren de uitkomsten van een bouwhistorische verkenning uit 2017 van het Monumenten Adviesbureau. Voorts heeft hij gebruik gemaakt van een inventarisatie van de oude rekeningen van bouwwerken door ons on langs overleden erelid Willem van Ham. De Waterschans 2 - 2020 48

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 4