'Soms ga je stuiterend van geluk naar huis' Truus Hendrickx: door Jan van de Kasteele Ze viel voor een Bergenaar. En raakte door hem ook verliefd op de stad waar hij vandaan kwam. Gids Truus Hendrickx (74) raakt niet snel uitgepraat. Over het gidsen, over Bergen op Zoom. 'Ik wil graag iets vertellen, mijn hele leven heb ik al iets met geschiedenis.' Na omzwervingen door Nederland vanwege werk landde ze tien jaar geleden samen met haar man in de stad die ze al zo goed uit haar jeugd kende. Toen ze beiden op de 'kweek' in Oudenbosch zaten, zij bij de nonnen, hij bij de broeders. Eenmaal hier volgde ze de School voor Geschiedenis van de Geschiedkundige Kring. En stapte vervolgens binnen bij de Stadsgidsen, nadat ze een oproepje had gezien dat er nieuwe gidsen werden gezocht. Al snel was ze gids, deed intern de opleiding. En werd bestuurslid. Belast met de werving, selectie en opleiding van nieuwe gidsen. Dat heeft ze inmiddels achter zich gelaten. Vooral gidst ze zelf graag, twee middagen per week in het seizoen. 'Gidsen hebben een begeestering voor de stad en de monumenten die besmettelijk is. En iedereen weet het het beste.' Het enthousiasme straalt van haar af als ze erover vertelt. Truus is thuis in alle monumenten. Heeft zo een brede kijk op de stad, vindt ze. 'Toch heb je nog steeds gidsen die het liefst maar één monument doen.' 'Je moet de trigger vinden bij je publiek, dan ga je stuiterend van geluk naar huis. Ik tracht te achterhalen waar mensen vandaan komen. Zo probeer je een klik te krijgen. Zodat je je verhaal breder kunt maken. Als ik bijvoorbeeld mensen uit Alkmaar zie, kan ik zeggen: wist u dat de Keldermansen ook in uw woonplaats actief waren.' Voordeur 'In de Gevangenpoort kun je aanhaken bij het huidige asielbeleid. Als je vroeger voor de poort stond, kwam je niet zomaar binnen. Dan was de vraag: voor wie kom je. Anders kreeg je gewoon geen toegang tot de stad. Want de Gevangenpoort was in feite de voordeur van de stad.' Op kinderen maakt vooral de dikte van de muren van de Gevangenpoort indruk. 'Ik laat ze zelf meten door stappen te zetten van de ene kant naar de andere. Zo ontdekken ze dat de muren onderin veel dikker zijn dan van boven.' En haar ogen stralen als ze terugdenkt aan dat meisje van een jaar of vier, vijf, dat per se met haar moeder naar de Gertrudiskerk wilde. Naar het voorportaal. Waar ze omhoog keek en verzuchtte: 'Nu sta ik in de buik van de Peperbus.' Een verhaal vertellen, dat is de opdracht van de stadsgids. 'Niet alleen maar feitjes.' Maar wat de gids vertelt aan de bezoekers, moet wel kloppen. Een gids komt met tal van verschillende mensen in contact. Ook Bergenaren. 'Die willen graag vertellen wat ze ervan vinden. Dat moet je ook laten gebeuren.' En als er zich in een gezelschap een echte deskundige bevindt? Want ook dat komt met enige regelmaat voor. 'Dan doe je als gids een stap terug. Daar kun je van leren.' Rare kerk De Gertrudiskerk is inmiddels haar favoriete plek. 'Het spectrum waar je over kunt praten in dat gebouw is ongelooflijk breed. Het is in feite de geschiedenis van de stad vervat in steen. Als ik er gids, stap ik op mensen af. En zeg: rare kerk hé. Je krijgt altijd wel een praatje. In de kerk ben je losser dan in andere monumenten. In de Gevangen poort is het lastig binding te krijgen met bezoekers. Doordat het binnen zo klein is. En in de Synagoge kan het heel heftig zijn. Mensen komen daarnaar toe vanwege wat er is gebeurd met de joden. In de Gertrudiskerk speelt geloof bij de meeste bezoekers helemaal geen rol.' Sommige gidsen laten bezoekers die de kerk bezoeken los. En wachten af of ze meer willen dan even binnenkijken. 'Er zijn ook gidsen die op mensen afgaan. Het hele verhaal vertellen van het gebouw. Dat waarderen mensen. Maar uiteindelijk is het uitgangspunt: laat je gast los. Want die bepaalt zelf wat hij of zij wil. Zo zijn er mensen die het Stadhuis bezoeken maar alleen maar even de trouwzaal willen zien omdat ze daar zijn getrouwd.' Kritisch is ze ook. Over het Stadhuis dat wel wat spannender kan worden WATERSCHANS Mo.3 SEPTEMBER 2020

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 14