combinatie met de waltorens in de zuidwal. In de hoek van de stadswal bij de Molenbergstraat was geen toren gebouwd, evenmin in de lange noordwal. Blijkbaar verwachtte men alle gevaar uit het zuiden. Eerdere opgravingen De wallen en de grachten rond de Havenbuurt zijn al diverse keren bestudeerd tijdens archeologisch onderzoek. In 2009-2010 werd de insnijding van de noordelijke gracht onder het Wilhelminaveld en onder gebouw-T gevonden. De gracht was hier maar liefst 39 meter breed, een gevolg van een verbreding in 1529, omdat de turfschuiten voortaan niet meer via de Grebbe maar via de noordvest de stad uit moesten varen. 5 In 2010 kwam de noordwes telijke hoek van de vest in beeld tegenover het Klein Arsenaal (onder het nieuwe straatje met de vrolijke naam Blauwe Schuit). 6 De zuidelijke gracht is drie keer onderzocht: in 2006 tijdens de sanering van de voormalige gasfabriek (noordzijde van de Van Konijnenburgweg), in 2011 op de bovenvermelde gemeente- werf en in 2017 onder de Fabriekstraat. Op de gemeente- werf werd voor het eerst een fragment van een waltoren gevonden. In de Fabriekstraat Het werk in de RiJtuigweg in 2012. sneed de gracht door oudere De stadsmuur is hier met rode lijnen verduidelijkt. bewoningssporen uit de elfde en twaalfde eeuw, die daarmee helaas grotendeels verloren gingen. 7 Hierbij kan ook nog een onderzoek uit 2019 vermeld worden. Toen werd gegraven op het terrein van de gesloopte fabrieken aan de Oude Vissershaven. Dat leverde stukken van een kademuur op, die in 1634 was gebouwd om de stadswal beter tegen het vloedwater te beschermen. Daarnaast beschikken we ook over een groot aantal stadsplattegronden, stadsgezichten en opmetingen van de vestingwerken van de zestiende tot de negentiende eeuw. Dit wordt door veel onderzoekers als vanzelfsprekend ervaren, maar is dat allerminst. Bergen op Zoom is rijkelijk en bovengemiddeld bedeeld met kaarten en tekeningen, onder meer met een uiterst waardevolle maar tamelijk onbekende collectie kaarten van de vestingwerken in het Nationaal Archief van Den Haag. Slechts een fractie daarvan is in kopie in de eigen archiefdienst aanwezig. Deze kaarten laten ook allerlei details van de oudere, zogenaamde pre-Coehoorn vestingwerken zien. 8 De Rijtuigweg op de schop Het stenen havenfront, of wat er van over was, kon in 2012 worden bestudeerd tijdens het graafwerk van Essent voor de stadsverwarming. Vanwege de bouw van een nieuw ketelhuis aan de Calandweg werden nieuwe aanvoerleidingen langs de Rijtuigweg gelegd. De uitvoerder van het werk, de firma Heijmans, zag zich direct geconfronteerd met grote stukken stadsmuur en betonresten van de bruggen over de havenkanalen. Voor het hekwerk van het Groot Arsenaal werden de resten van vier 'garieten' of grote steunberen van de muur gevonden. Deze waren ruim anderhalve meter dik en met ;V t -"-53Eë—.6" - wrfw* mr V* i> ftfftit/H c //jfï/« Opmeting van de stadsmuur met de garieten voor de bouw van het Groot Arsenaal (Nationaal Archief, OPG B102), gedateerd 1763 (detail). Het noorden is rechts. Helemaal links de kruittoren van de Sint-Jacobspoort, rechtsboven het arsenaal. 36 WATERSCHANS Mo.3 OW SEPTEMBER 2020

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 36