Krabbegat, 'Avestad' Op naar de volgende stap in de zoektocht naar water. Het zoute water dichtbij de stad, de haven en het strand. Bergen op Zoom ligt gunstig, vlakbij de Schelde. Deze rivier vormt van oudsher de verbindingsweg tussen de Noordzee en Antwerpen. Bergen op Zoom ligt op de route en kooplieden en schippers komen van heinde en verre om de beroemde Bergse jaarmarkten te bezoeken. Eeuwenlang heeft Bergen op Zoom te maken met een getijdehaven. Geen wonder dat hier veel schilderijen van de oude haven te vinden zijn. Waarbij uiteraard de Bergse schilder Willem van Dort Sr. niet ontbreken mag. Naast zijn schilderijen zijn ook twee vazen van Kunstaardewerkfabriek De Kat te zien waar een tekening van Van Dort op is aangebracht. Havens en stranden In de rest van Nederland wordt ook naar havens en stranden gevaren. Zoals bij Johan Hendrik Weissenbruch die 'luchtschappen' schildert; imponerende luchten boven schepen op het strand. Een lust voor het oog zijn ook de imposante schepen die op de diverse redes liggen in Amsterdam, Texel en Enkhuizen. Laat u niet om de tuin leiden door de naam van de Bergse schilder David Kleyne; zijn schilderij is prachtig in de gedetailleerde weergave van schepen en tuigage in zijn 'Scheldegezicht'. Potvis op de Binnenplaats De expositie doet ook een beroep op het vermogen tot visualisatie van de bezoeker. Denkt u zich eens in, op 30 oktober 1666 spoelt er een dode potvis aan op de kust van de Zuidgeest ten zuidwesten van Bergen op Zoom. De potvis is de grootste tandwalvis en tevens een van de grootste roofdieren die bekend zijn in de dierenwereld. Mannetjes worden tot achttien meter lang en vrouwtjes tot elf meter; het gewicht kan tot vijftig ton bedragen. De potvis voedt zich onder andere met reuzeninktvissen, enorme pijlinktvissen, die hij tot op drieduizend meter diepte vangt. En dat ligt dan op de kust hier niet ver vandaan. Maar volgens oud recht behoort alles dat uit de zee aanspoelt toe aan de markies van Bergen op Zoom. Het dier wordt daarom overgebracht naar de Grote Binnenplaats van het Markiezenhof. Kunt u zich dit voorstellen? Van de haven naar open zee In de grote tentoonstellingszaal drie grote zeegezichten van Jacob Maris en Hendrik Willem Mesdag. Ze vormen onbedoeld (door de schilders) een drieluik met de schepen in serene rust op rustig water. Aan de andere zijde van de zaal slaat de stilte langzaam om in storm. En niet zomaar een storm, maar wel veertien stormen, die in de zestiende eeuw hele dorpen verzwolgen. Ze staan nu bekend als de verdronken dorpen, zoals Hildernisse, Oud-Ossendrecht en Polre, en de stad Reimerswaal. Voorwerpen uit deze plaatsen zijn nu stille getuigenissen van de natuurrampen uit het verleden. In het verlengde daarvan ook aandacht voor de waters noodramp in 1953. Zeeland, de polders van West-Brabant Willem van Dort Sr. schildert niet alleen schepen, maar ook de hardwerkende mens in de haven. Kunstaardewerkfabriek De Kat heeft ook haar medeleven willen tonen door een tekening van Van Dort over te nemen op twee vazen.Sinds 2018 bezit het Museum het Markiezenhof ook de tekening behorende bij een van de vazen. Beide zijn in de expositie te zien. Kunstaardewerkfabriek De Kat, Twee vazen met batraven, ca. 1906-1918, aardewerk, eigen collectie 30 WATERSCHANS Mo.4 DECEMBER 2020

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 30