schilderijen die hij in de periode 1655 tot 1666 heeft gemaakt in onze stad zijn vervaardigd. Jan Peeters dateerde het schilderij in het bezit van Het Markiezenhof op 1655, zij het met een vraagteken. Als het inderdaad in 1655 is geschilderd, is het volkomen terecht dat het in de collectie van het museum is opgenomen omdat het in de stad vervaardigd is.4 Waar en wanneer Johannes Schoeff is overleden, is dus niet bekend. Het staat vast dat hij op 5 april 1666 nog leefde, want toen verscheen hij nog voor het gerecht om beslag te laten leggen op een partij schilderijen. 5 Rochus van den Bergh veronderstelde in zijn artikel dat Schoeff wellicht in 1666 in Bergen op Zoom is overleden, maar houdt ook voor mogelijk dat Schoeff en zijn gezin in dat jaar uit Bergen op Zoom zijn vertrokken. In dat jaar eiste de pest nogal wat slachtoffers in de stad. Bekend is dat de vrouw (weduwe?) van Schoeff, Anna Maillaerts, in 1681 in Den Haag woonde. De Brabantse Wal? Terug naar de zaal met de Hollandse meesters in Oslo. Het schilderij waarover het hier gaat, is afkomstig uit een legaat van Christiaan Langaard, een vermogend verzamelaar die in 1923 zijn collectie naliet aan het museum in Oslo. Langaard op zijn beurt had het werk in 1912 gekocht van de Noorse verzamelaar Sophus Larpent (1838-1911). Deze verzamelaar bezat een zeer grote collectie tekeningen en schilderijen van oude meesters, waaronder veel stukken van Hollandse meesters.6 Maar nu de hamvraag: stelt het schilderij in Oslo inderdaad de Brabantse Wal voor? Jan Peeters en Rochus van den Bergh menen beiden elementen van het landschap van de Brabantse Wal in schilderijen van Schoeff te herkennen. Zeker is uiteraard dat Schoeff dit landschap kende: zijn vader (en later hij zelf ook) woonde enige tijd in een hoeve onder Stabroek. En op zijn reizen vanuit Antwer pen en Stabroek naar het noorden, moet hij het landschap hebben doorkruist. Bovendien woonden zijn zwager en schoonzus in Bergen op Zoom. We zullen het nooit helemaal zeker weten, maar het schilderij in Oslo vertoont tal van elementen uit het gebied ten zuiden van Bergen op Zoom. Het schilderij is gesigneerd en gedateerd 1647, jaren dus voordat Schoeff zelf in Bergen op Zoom zou komen wonen. Aan de rechterzijde zien we een hoger gelegen stuk grond, links in het lager gelegen landschap een kerktoren met daarachter afwisselend land en water. De hoge zandrug rechts op het schilderij is kenmerkend voor de steilrand langs de Scheldekust, later bekend onder de naam Brabantse Wal. Men kan nog altijd dergelijke verhogingen waarnemen. (zie foto hieronder) Het is verleidelijk om de afgebeelde kerktoren te herleiden tot een van de dorpen ten zuiden van de stad, maar het kan net zo goed een dichterlijke vrijheid van de schilder zijn. Gezien de datering van het schilderij (1647) heeft Schoeff mogelijk het landschap vanaf de familiewoning in Stabroek weergegeven, gezien in noordelijke richting. De kerktoren kan van de kerk van Zandvliet zijn. In dat geval ligt aan de horizon het landschap bij Bergen op Zoom. Of is de wens de vader van deze veronderstelling? Technische gegevens: Hollands Landschap doorJohannes Schoeff, 1647 KWfli flll £f ucrirrjk dfGmJrrAt TfirrtrJriJtl S.'^rt/A. Kaart van het gebied tussen Stabroek en Bergen op Zoom op een kaart uit 1631 (collectie wba, inv. nr. Kenmerkend landschapsonderdeel Brabantse Wal. Stuifduin in groeve Ossendrecht. Foto Ed Kil. NOTEN 1 Rochus J. Van den Bergh, 'Miscellanea Archivistica VIII Landschapsschilder Johannes 2 Jan Peeters, 'Schoeff in het Markiezenhof' in: De Waterschans 2018-3), blz. 113-128. 3 WBA, NA BoZ 105, akte 109 d.d. 18 november 1655; hierin wordt Johannes 'borger (poorter) genoemd. 4 Peeters, Schoeff in het Markiezenhof, 114. 5 Van den Bergh, Waterschans 1994-2, blz 49. 6 Vriendelijke mededeling van Anita Kongssund, onderzoeker bij het museum in Oslo. 42 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2020

Periodieken

De Waterschans | 2020 | | pagina 42