Monumentenuitverkoop La REVUE de la CIGALE 2 Acte» e< 3S Tableaux de Valentin TARAÜLT FAUSTO NUMINE BERGA VICTRIX Beste leden, Parijs, waar het in 1986 zowel in het Théatre des Nouveautés als het Théatre de la Michodière werd opgevoerd. In 2010, bijna een eeuw na de première, werd La Prise de Berg-op-Zoom nog op de planken gebracht door het universiteitstheater van Compiègne. Er is de laatste tijd weer veel te doen over de Bergse monumenten. Het plan van het college om een groot aantal panden van te hand te doen, veroorzaakte beroering in de gemeenteraad en maatschappelijke geledingen. Er was vooral een hoop commentaar op de voorgenomen verkoop van de synagoge in de Koevoetstraat. En dat het stadsbestuur er over dacht het huis van de hand te doen waar het, tot op de dag van vandaag, al eeuwenlang zetelt, gebeurde volgens sommigen zelfs in een regelrechte vlaag van verstandsverbijstering. Het bleek bovendien ook nog maar een eerste aanzet: in de wandelgangen werd vernomen dat op termijn ook de verkoop van de Gertrudiskerk en het Markiezenhof niet uitgesloten moest worden. Dat vooruitzicht viel ook niet overal in goede aarde. Maar wat is daar eigenlijk mis mee? Natuurlijk zijn er historische gebouwen waar je als gemeenschap de volledige zeggenschap over wilt houden. Maar met heel veel monumenten heeft het stadsbestuur geen historische banden en er is in veel gevallen ook geen dringend argument te vinden waarom de gemeente eigenaar zou moeten zijn en blijven. Onze stad heeft immers heel veel grote en kleine monumenten die niet in overheidsbezit zijn en waar toch goed voor gezorgd wordt. De Ontmoetingskerk aan het Bolwerk is zo’n voorbeeld van een groot particulier monument dat er pico bello bijstaat. De Catharinakapel, in beheer bij zorginstelling tanteLouise, idem dito. De toekomst van het hele ensemble van de Lourdeskerk en bijbehorende bebouwing is door recente investeringen van parochie, particulieren en ondernemers veiliggesteld. Ook is de redding van het voormalig militair hospitaal nabij, nu een particulier ondernemer er met een bestemmingswijziging huurappartementen mag ontwikkelen. Er zijn evenmin horrorverhalen te vertellen over monumentaal erfgoed dat al eerder door de gemeente is afgestoten: de middeleeuwse getijdemolen aan de Vissershaven, de belle-epoquewoningen waar ooit de Belastingdienst zetelde, de voormalige Arsenalen, het Spuihuis, Blokstallen II, huize De Beek in Halsteren, ze staan er allemaal florissant bij. Uiteraard moet je als lokale overheid wel supervisie voeren en eigenaren van advies dienen als daar nood aan is. Het is dus te hopen dat er snel een opvolger komt voor de onlangs gepensioneerde monumentenambtenaar. Nu er nieuwe eigenaren gezocht worden voor het gemeentelijke monumentenbezit is een deskundige, die de dossiers kent en er controle over houdt, geen overbodige luxe. Dan hoeven die gebouwen helemaal niet slechter af te zijn, misschien zelfs integendeel. Gelukkig heeft menig particuliere monumenteneigenaar zijn zaakjes zelf goed op orde. Faire Berg-op-Zoom Sinds Lisette is het overduidelijk dat het veroveren van een onneembaar geacht bolwerk vooral in overdrachtelijke zin bedoeld werd. Bergen op Zoom werd een synoniem voor een begeerlijke vrouw. Die gedachte was niet helemaal nieuw. Voltaire vergeleek de vesting al met Madame de Pompadour, die zich eveneens alleen door koning Lodewijk XV liet veroveren: ‘En Bergen op Zoom en u, u bent onoverwinnelijk; u heeft allebei alleen toegegeven aan mijn koning’.15 Plaatsnamen die bekend geworden zijn van een militaire overwinning of nederlaag krijgen wel vaker een spreekwoordelijk karakter. Iemand die zijn ‘Waterloo’ vindt, ziet zijn ambities de grond ingeslagen. ‘Een brug te ver’ spreekt ook voor zich. Blijkbaar speelde ook Bergen op Zoom nog lang na 1747 tot de verbeelding van de Fransen. In Parijs was ‘Berg-op-Zoom’ niet alleen synoniem geworden voor het veroveren van een onneembaar geachte vrouw; faire l’amour heette daar tijdens de belle epoque gewoonweg faire Berg-op-Zoom.16 A BERG-OP-ZOOM LA FÈTE DES TÜLIPES J.<i Co ijle HollandaiseMite* De VALOIS I.e Itomrct Flamand Les Hoilandais Miss W;iy Hem et aa troupe LES ADIEUX DE LA BELLE DE BERG-OPZOOM l.a‘BelleMIIl-sDLBIÖNNE iVOficier .ingtal» D’Hauttencourt .1 "1 'ieitie ficelle tM M111< I Z0( 1IR B rit SycfiatcitrLküPOLD 7- RW J ■KFv ■24 Ir 4 j 3 4 34 WATERSCHAMS Mo.2 JUNI 2021 WATERSCHAMS Mo.2 JUNI 2021 35 ‘Onze stad heeft immers heel veel grote en kleine monumenten die niet in overheidsbezit zijn en waar toch goed voor gezorgd wordt’ Koert Damveld Voorzitter En de monumenten zelf? Die hebben wel zwaardere stormen doorstaan! Boven: Programma met tableaus in eerste acte van La Revue de la Cigale (fragment). Collectie Bibliothèque Nationale de France (zie noot 12). Rechts: Mlle. d’Hauttencourt, belle de Berg-op-Zoom met lange benen in La Revue de la Cigale (fragment). Collectie Bibliothèque Nationale de France (zie noot 12). Een opvoering van La Prise de Berg-op-Zoom anno 1986. Foto: Serge Mouraret. Pr^nfiior Acte i<i I" MJIesüULTlIAkV l.a 2' HollandaiseFI.EURV fes f fïtHanJji.'iCS Gl'intin, i.iill'L". Mom:v, 11: lliNJtï, Magumlu, Lcci.iki I-t’S f’L't'itvusff Vu.i.misi:, Si'ZY. IJiily, Mmhim:. Alixi:. I t'i'.iri-:, Dakönvii.lk. NOTEN 1 Henri Beaulieu. Les Theaters du Boulevard du Crime. Parijs: Daragon, 1905. Blz. 5-6. 2 Le Nouvelliste, 12 april 1855. T Sauvage en Eug. Ortolan. Lisette, Opéra Comique en deux actes. Partition piano et chant. Parijs: Maho, 1856. Chivot, Duru en Léon Vasseur. La Blachisseuse. Operette en 3 actes. Partition chant et piano arrangée par C. Genet. Parijs: Choudens, z.j. Arban (arr). La Blanchisseuse de Berg-op-Zoom. Polka pour piano. Parijs: Choudens, 1875. 5 De vroegste vermelding in de Nederlandse pers is Algemeen Handelsblad, 2 november 1875. Hierin wordt voor 2 november de vierde voorstelling aangekondigd. 6 Algemeen Handelsblad, 28 februari 1877 en Het Vaderland, 19 maart 1877. 7 Rotterdams Nieuwsblad, 21 mei 1880. 8 Het nieuws van den dag, 13 maart 1894. 9 La Lanterne, 6 oktober 1912 10 Citaat uit Les Modes, 1 januari 1921, naar aanleiding van de reprise. 11 Theatre des Célestins, Lyon. Programmatoelichting bij La Prise de Berg-op-Zoom (1985). 12 Bibliothèque Nationale de France. Recueil factice de documents concer nant les revues de la Cigale, 1915. Dit bevat een krantenknipsel van een recensie door Guillet de Saix uit november 1915. 13 Zie noot 10. 14 Zie noot 11. 15 ‘Et Berg-op-Zoom et vous, vous êtes invincibles; Vous n’avez cédé qu’a mon roi:’ M. Beuchot. Oeuvres de Voltaire. Deel 14. Parijs: Lefèvre, 1833. Blz. 398. 16 Zie noot 11. ‘Le succès fut tel que, dans Paris, l’on ne disait plus “faire l’amour” mais “faire Berg op Zoom”. 4|

Periodieken

De Waterschans | 2021 | | pagina 18