Het wonderlijke verhaal van Welbergse Janske door Willem de Weert Ze hadden sex biechtstoel toe met elkaar, tot in de Pastoor en zijn lief maakten van Welberg bijna een Brabants Lourdes Het heeft weinig gescheeld of Nederland had in Welberg zijn eigen Lourdes gehad. Dat schrijft historicus Peter Jan Margry in zijn dit najaar verschenen boek Vurige Liefde. Het is een onthullend relaas, vol bizarre details, over een cultus rond Maria, de moeder van Jezus, en een jonge vrouw uit Welberg, Janske Gorissen, die zich vanaf 1937 in het dorp afspeelde. Tot eind 1950, toen het Vaticaan resoluut ingreep en ‘het geval Welberg’ in de doofpot stopte. En die bleef potdicht, een halve eeuw lang. Rapporten over en voorwerpen van de cultus verdwenen achter slot en grendel in het archief van het Bisdom Breda en het Heilige Officie in Vaticaanstad of werden op gezag van de Kerk door de direct betrokkenen verbrand. Ondanks deze kerkelijke ban bleven verhalen over Janske en haar visioenen doorzingen, ook na haar dood in 1960 in ballingschap te Wouw. Nu, na zeventig jaar doofpot, ontdekte Margry de ware toedracht van wat er zich in Welberg heeft afgespeeld en waarom Rome zo hard ingreep. Janske en de pastoor die haar mystieke ervaringen voor het voetlicht bracht en exploiteerde, hadden op den duur een verhouding gekregen. Mystiek ging over in erotiek. Ze hadden sex met elkaar, zeker honderd keer, tot in de biechtstoel toe. Dat was voor Rome onverteerbaar. stuitte hij op verdeeldheid tussen inwoners die in Janske geloofden en op ongelovigen, maar voornamelijk op zwijgen. Het bisdom was ook al niet behulpzaam en gaf geen toegang tot het archief. Ik ontmoette hem in 2000 in Rome en we raakten bevriend. Vriendschap schept vertrouwen. Zo veel zelfs dat Muskens mij, zonder bijbedoelingen overigens, in zijn privé sauna uitnodigde, misschien zelfs de enige in een bisschoppelijk paleis ter wereld. De bisschop bleek zelf nauwelijks op de hoogte van wat De onderzoeker Peter Jan Margry (1956, Breda) is hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en senior-onderzoeker aan het Meertens Instituut voor taal en cultuur. Hij was op de cultus rond Janske in Welberg gestuit bij zijn studie naar bedevaartplaatsen in Nederland in 1994. Over Welberg was hij weinig te weten gekomen, op een publicatie van archivaris Albert Delahaye en wat artikelen in kranten en tijdschriften na. In het dorp zelf zich in Welberg afgespeeld had. Hij wilde openheid van zaken geven en gaf mij toegang tot het geheime deel van het archief, mits ik hem op de hoogte hield van mijn bevindingen en hij zelf af en toe mee mocht op veldwerk, want dat vond Muskens leuk.’ Zo kreeg Margry als eerste en enige toegang tot de geheimen van Welberg. Hij trof in het archief onder andere diverse oude dozen met paperassen en allerlei voorwerpen die met de cultus te maken hadden gehad. Later kwam daar nog een koffer met de tekst ‘niet openen’ bij. Omerta Margry: ‘Het leek wel een omerta. Daar kwam pas verandering in toen Tiny Muskens bisschop van Breda werd (1997 - 2004). Hij was een onconventionele bisschop (‘een arme mag soms een brood stelen’) met net als ik een achtergrond als historicus en onderzoekend van aard. Heilige Officie ‘Ik had daarna ook het geluk dat paus Franciscus veel eerder dan verwacht het archief van een van zijn voorgangers paus Pius XII (1939-1958) openbaar maakte. Franciscus wilde openheid over de rol van Pius XII in de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog waarover veel te doen was. Voor mij was de gelukkige bijvangst dat daarmee ook het archief van het Heilige Officie (de opvolger van de middeleeuwse Inquisitie) naar het geval Welberg in de openbaarheid kwam.’ Nu zowel de geheime archie ven in Breda als Rome toegankelijk 22 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 23 Onderzoeker Peter Jan Margry, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en senior-onderzoeker aan het Meertens Instituut voor taal en cultuur. Moederke (Maria) verschijnt aan Janske. Op haar handen zijn stigmata te zien. Foto: Bisdom Breda.

Periodieken

De Waterschans | 2021 | | pagina 12