r waren, kon Margry aan de slag met een reconstructie van wat in Welberg in de vorige eeuw was voorgevallen. Janske Gorissen (1906-1960) Janske Gorissen werd als nakomertje in 1906 twee maanden te vroeg geboren in een landarbeidersgezin te Welberg. Ze was als kind vaak ziek en daar kwam toen ze achttien was tuberculose met het ophoesten van bloed bij. Janske oogde met haar kleine gestalte ook als volwassen vrouw fragiel. Op haar voorhoofd had ze een opvallende moedervlek. Haar ziektebeeld gingen gepaard met koortsdromen waarin ze visioenen kreeg van Maria, Jezus, de beschermengel Solemnis, maar ook Satan die haar verleidde. Ze vertelde dit aan de pastoor. Die legde wat haar overkwam vanaf 1931 nauwgezet vast op schrift. Verder voedde hij Janske met literatuur over verschijningen aan personen zoals Liduina van Schiedam, Therese Neumann in Duitsland, Theresia van Lisieux in Frankrijk en Gemma Galgani in Italië. Bij Janske voltrokken zich daarop soortgelijke wonderlijke gebeurtenis sen. Toen ook stigmata (de bloedige wonden van Jezus bij zijn kruisiging) op Janske’s lichaam verschenen, was het voor de pastoor duidelijk dat er hier in zijn parochie iets bovennatuurlijks aan de hand was. Tromp van het Heilige Officie plaats vond. Janske en de pastoor bezweken onder de druk. Er kwam aan het licht dat de geestelijke band die tussen Janske en haar Vaderke gegroeid was, inmiddels was overgegaan in een lichamelijke. Ze hadden sex met elkaar. Moederke en Vaderke Ermen wierp zich op als de geestelijk leidsman van Janske. Die ging Maria ‘Moederke’ en haar pastoor ‘Vaderke’ noemen. Ermen haalde Janske uit haar Inquisiteur Inmiddels was het Vaticaan door ongeruste berichten uit Nederland in het geheim een onderzoek begonnen. Dat leverde aanvankelijk weinig op, tot er een scherpe ondervraging door consultor (inquisiteur) Sebastiaan Janus Ermen (1892-1972) Die pastoor was Janus Ermen. Hij was als ambitieuze bouwpastoor naar de nieuwe parochie Welberg gekomen. Ermen had ondernemersbloed en was ook creatief met pen, foto- en filmcamera. Hij bouwde met verhalen en foto’s een cultus op rond Janske’s visioenen en stigmata. Dit was zo succesvol dat Welberg op het punt stond uit te groeien tot een nationaal bedevaartsoord zoals Kevelaer in Duitsland en Beauraing in België. Welberg zou daarmee een leemte in de Mariaverering in katholiek Nederland hebben kunnen vervullen. Ermen verzamelde om zieneres Janske heen een groep geestelijken en leken die haar adoreerden en de cultus verder uitbouwden. ouderlijk huis en bracht haar onder in een eigen vertrek op zijn pastorie, om haar zogezegd beter te kunnen observeren. De cultus leverde de kerk ‘vruchten’ op, niet alleen door de zieltjes die gewonnen werden, maar ook financieel, door de verkoop van portretten en de opbrengst van collectes. Ook de koster profiteerde mee met zijn winkeltje in religieuze artikelen. Dat gold ook voor de tegenover de kerk gelegen Zaal Koch waar de vele pelgrims hun natje en droogje haalden. Er werd op een gegeven moment zelfs een plan gemaakt voor de bouw van een hotel voor de busladingen bedevaartgangers. Janske zelf werd door haar aanbidders, onder wie een aantal geestelijken, verwend met dure cadeaus zoals een bontjas en gouden sieraden. In de Tweede Wereldoorlog kwam de verering tijdelijk op een laag pitje, toen de Duitsers de pastorie vorderden, Janske en de pastoor elders introkken, en de stigmata vervolgens uitbleven. Na de oorlog werd de cultus hervat. Ermen werd zelfs door de bisschop van Breda vrijgesteld om zich volledig aan Janske en de cultus te kunnen wijden. Gevoelige details Er volgt een verhaal dat in deze dagen te onwaarschijnlijk lijkt om waar te zijn, maar toch echt gebeurd is. Onderzoeker Margry is als een Nederlandse Dan Brown (Da Vinci Code) te werk gegaan. Hij beschrijft op meeslepende wijze hoe hij stap voor stap dichter bij de waarheid komt. Zijn onderzoek onthult veel, tot zeer gevoelige details toe, maar ook weer niet alles, zodat anno 2021 toch vraagtekens overblijven. Verder beperkt Margry zich niet tot de wonderlijke gebeurtenissen in Welberg, maar plaatst hij die tegen de achtergrond van katholiek Nederland op het hoogtepunt van het rijke - roomse leven. Ook gaat hij in op meerdere geschiedenissen van gestigmatiseerde personen, de rol en het oordeel van de Kerk daarover en wat de wetenschap daarvan vindt. Hij positioneert ook zijn rol als schrijver. ‘Ik ben historicus, wetenschapper, maar ook niet-gelovig. Als ik een belijdend rooms-katholiek was, zou het waarschijnlijk een ander boek zijn geworden. Geschied schrijving is nooit honderd procent objectief en waardevrij. Ook speelt een rol welke bronnen je tot je beschikking hebt en je zoals in mijn geval het geluk hebt toegang tot geheime archieven te krijgen.’ Koffer met geheime inhoud ‘niet openen’ in bisschoppelijk archief. Foto: PJ. Margry 24 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 25 MARIAVERERING IN BERGEN OP ZOOM ONZE-LIEVE-VKOUW IN BERGEN OP ZOOM Brandvlekken die door de vurige klauwen van de duivel in een laken op het bed van Janske zouden zijn ingeschroeid. Foto: PJ. Margry Pastoor Janus Ermen en Janske Gorissen. Foto: Bisdom Breda. - De verering van Moeder Gods Maria is niet enkel aan Welberg voorbehouden, maar is in katholieke kringen wijd verbreid. Zo ook in Bergen op Zoom waar de Maria Ommegang sinds 1945 door de stad trekt, vroeger op 15 augustus, tegenwoordig op de laatste zondag van juni. Aan deze jaarlijkse dankstoet zijn zo’n duizend personen verbonden, wat in Nederland uniek is. Jan van Wijk (1950) (‘bij wie Maria dagelijks in zijn gedachten is’ zoals hij zelf zegt) maakte een rondgang langs het Mariale erfgoed in de stad en publiceerde er een boek over. Hij gaat in op de geschiedenis van de Mariaverering en portretteert zo’n honderd locaties waar in Bergen op Zoom een afbeelding van Maria te vinden is. Dat varieert van beelden, iconen, schilderijen, huistegels tot ge velstenen. De fotografie is van Jos Daems en het boek wordt ingeleid door Wim van Bladel en Paul Verbeek, pastoor van de Lievevrouweparochie. Onze-Lieve-Vrouw in Bergen op Zoom. Jan van Wijk, Mariakamer 2021. 97 blz. Hit

Periodieken

De Waterschans | 2021 | | pagina 13