jfe Verondersteld wordt dat het wagentje in eerste instantie geen naam had van Nilles I. Op het vooraanzicht tussen de platte draak prijkt het prinselijke wapen, een ridderhelm met een zotskap en een banier met de naam Nilles I. Zelfs aan de wielen zijn met duikelaars beschilderde houten wieldoppen bevestigd. Dat ’t Ezelskarreke niet ongeschonden de Grote Markt haalt, beschrijft Cor Meerbach in het boek iijaar Vastenavend. ‘De prins zat in zijn Ezelskarreke. Boven hem de Januskop met een verstarde grijns op zijn twee aangezichten, die tijdens de intocht een deuk hadden gekregen van ’n koppige lantaarnpaal.’ Er mag op straat gemaskerd gedweild worden. Voor het eerst wordt een Neuzenbal georganiseerd. De prins, Kees Becht, krijgt een nieuw rood-witprinsenpak - met prinsensteek! Tot dan toe droeg hij het kostuum van Prins Waringa (1922 -1939). Er komt een sleuteloverdracht van de burgemeester aan de prins op de pui van ’t stadhuis. Het Vastenavendblatje met proclamatie van de prins wordt huis-aan-huis bezorgd. Kindercarnaval wordt als vast programmapunt aangekondigd. Afsluiting van de Vastenavend: het Vallen van de Kraai op dinsdagavond 23.45 uur. Iemand die hierbij betrokken was, is Jules Beates.Deze Antwerpse stoeten bouwer heeft ook geadviseerd bij de historische optocht ter gelegenheid van het 650-jarig bestaan van Bergen op Zoom in 1938. Onder leiding van Beates hebben de kunstschilders Frans Proost, Jules Mees en L. Ivo vormgegeven aan de vijfhonderd meter lange stoet van praalwagens. punten af van het latere ontwerp. Zo krijgen alle koppen een andere gelaatsuitdrukking. Op de zijpanelen worden liggende ezels aangebracht. Verondersteld wordt dat het wagentje in eerste instantie geen naam had. Pas na de aanpassingen van het ontwerp wordt het ’t Ezelskarreke genoemd. Ezelspausmobiel Omdat Korneel Slootmans, gemeente archivaris en een van de aanjagers van de naoorlogse Vastenavend, onder zoek deed naar de geschiedenis en de Oorsprong Op 11-11-1947 wordt tijdens een werkvergadering - er is dan nog geen Ellefde van de Ellefde viering - besloten een groot aantal nieuwe belangrijke aspecten aan het Vastenavendfeest toe te voegen. Soortgelijke praalwagens in optochten of zogenaamde Prael-treyn gaan terug naar de periode van de Barok en Rococo (17e - 18e eeuw). Mogelijk dat Weijts zich heeft laten inspireren door tekeningen van Hendrik Frans Verbruggen of Willem Herreyns. Hij maakt ‘een fier leutege tekening’ van een praalwagen met de prins omringd door boerenkoppen, de gapers. Op de bok een nar als paardenmenner. Deze tekening wordt gebruikt als voorstu die, want hij wijkt op een aantal twee met een duckface uitdrukking, met torenvormige koperen helmen. De lange hennepbaarden zijn om de pilaren gedraaid. Tussen deze torenkoppen zijn als omlijsting van de overkapping vier ornamenten aangebracht. Op twee ornamenten een reliëf van het omgekeerde stadswapen en op de andere twee een krab, die verwijzen naar het Krabbegat. Twee soortgelijke ornamenten schermen de onder kant van het baldakijn af. Ezels vinden we op de schuine zijpanelen links en rechts van de pilaren. Ook op het achteraanzicht wordt het stadswapen geflankeerd door twee ezels. Aan de zijaanzich ten van de kar hangen twee panelen in de vorm van een guirlande met cirkelvormige versiering en krullende randen die uitmonden in slangenkoppen, afgetopt met een ‘speerpunt’ die naar boven wijst. In het paneel staat met hoofdletters: AGGE MAR LEUT ET, de lijfspreuk Het is op die vergadering dat ook wordt besloten een pronkrijtuig voor Prins Nilles I te maken. Louis Weijts neemt het ontwerp voor zijn rekening. Hij heeft op dat moment nog nooit iets voor de Vastenavend getekend. Wel heeft hij voor de bevrijdings- optocht van 31 augustus 1945 een wagen ontworpen. Bovendien is hij bekend met de Vlaamse stoeten en ommegangen, waaronder de Van Dyck stoet en de Juwelenstoeten in Antwer pen. Stoeten die van begin tot eind ontworpen zijn door kunstenaars. 6 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 7 Voorstudie van Louis Weijts van het pronkrijtuig voor Prins Nilles I en zijn gevolg. Collectie Eric Elich. Nota uit 1948. Zowel ’t Ezelskarreke als de Blauwe Schuit werd door paarden getrokken. Archief Eric Elich. Voor ‘t Ezelsakarreke staat een dubbelspan. Stalhouder John Simons, van de stalhouderij, heeft de teugels in handen. 1948. Foto: Archief Stichting Vastenavend. Wieldoppen met duikelaartjes. 1948 Foto: Archief Eric Elich. Ontwerp voor de achterkant van de derde praalwagen voor de kermisprocessie in Mechelen. Willem Herreyns, inkt op papier, 354 x 249 mm. (Koning Boudewijnstichting, inv. nr. CVH 493). STALHOUDERIJ KZKEMINC - KMTTdiO wntift

Periodieken

De Waterschans | 2021 | | pagina 4