jfe
Verondersteld
wordt dat het
wagentje in
eerste instantie
geen naam had
van Nilles I. Op het vooraanzicht
tussen de platte draak prijkt het
prinselijke wapen, een ridderhelm
met een zotskap en een banier met
de naam Nilles I. Zelfs aan de wielen
zijn met duikelaars beschilderde
houten wieldoppen bevestigd.
Dat ’t Ezelskarreke niet
ongeschonden de Grote Markt
haalt, beschrijft Cor Meerbach
in het boek iijaar Vastenavend.
‘De prins zat in zijn Ezelskarreke.
Boven hem de Januskop met een
verstarde grijns op zijn twee
aangezichten, die tijdens de intocht
een deuk hadden gekregen van
’n koppige lantaarnpaal.’
Er mag op straat gemaskerd
gedweild worden.
Voor het eerst wordt een Neuzenbal
georganiseerd.
De prins, Kees Becht, krijgt een nieuw
rood-witprinsenpak - met prinsensteek!
Tot dan toe droeg hij het kostuum
van Prins Waringa (1922 -1939).
Er komt een sleuteloverdracht van
de burgemeester aan de prins op de pui
van ’t stadhuis.
Het Vastenavendblatje met
proclamatie van de prins wordt
huis-aan-huis bezorgd.
Kindercarnaval wordt als vast
programmapunt aangekondigd.
Afsluiting van de Vastenavend:
het Vallen van de Kraai op
dinsdagavond 23.45 uur.
Iemand die hierbij betrokken was, is
Jules Beates.Deze Antwerpse stoeten
bouwer heeft ook geadviseerd bij de
historische optocht ter gelegenheid
van het 650-jarig bestaan van Bergen
op Zoom in 1938. Onder leiding van
Beates hebben de kunstschilders
Frans Proost, Jules Mees en L. Ivo
vormgegeven aan de vijfhonderd
meter lange stoet van praalwagens.
punten af van het latere ontwerp.
Zo krijgen alle koppen een andere
gelaatsuitdrukking. Op de zijpanelen
worden liggende ezels aangebracht.
Verondersteld wordt dat het wagentje
in eerste instantie geen naam had. Pas
na de aanpassingen van het ontwerp
wordt het ’t Ezelskarreke genoemd.
Ezelspausmobiel
Omdat Korneel Slootmans, gemeente
archivaris en een van de aanjagers van
de naoorlogse Vastenavend, onder
zoek deed naar de geschiedenis en de
Oorsprong
Op 11-11-1947 wordt tijdens een
werkvergadering - er is dan nog
geen Ellefde van de Ellefde viering
- besloten een groot aantal nieuwe
belangrijke aspecten aan het
Vastenavendfeest toe te voegen.
Soortgelijke praalwagens in optochten
of zogenaamde Prael-treyn gaan terug
naar de periode van de Barok en
Rococo (17e - 18e eeuw). Mogelijk dat
Weijts zich heeft laten inspireren
door tekeningen van Hendrik Frans
Verbruggen of Willem Herreyns. Hij
maakt ‘een fier leutege tekening’ van
een praalwagen met de prins omringd
door boerenkoppen, de gapers. Op de
bok een nar als paardenmenner. Deze
tekening wordt gebruikt als voorstu
die, want hij wijkt op een aantal
twee met een duckface uitdrukking,
met torenvormige koperen helmen.
De lange hennepbaarden zijn om
de pilaren gedraaid. Tussen deze
torenkoppen zijn als omlijsting van
de overkapping vier ornamenten
aangebracht. Op twee ornamenten
een reliëf van het omgekeerde
stadswapen en op de andere twee
een krab, die verwijzen naar het
Krabbegat. Twee soortgelijke
ornamenten schermen de onder
kant van het baldakijn af.
Ezels vinden we op de schuine
zijpanelen links en rechts van de
pilaren. Ook op het achteraanzicht
wordt het stadswapen geflankeerd
door twee ezels. Aan de zijaanzich
ten van de kar hangen twee panelen
in de vorm van een guirlande met
cirkelvormige versiering en
krullende randen die uitmonden in
slangenkoppen, afgetopt met een
‘speerpunt’ die naar boven wijst.
In het paneel staat met hoofdletters:
AGGE MAR LEUT ET, de lijfspreuk
Het is op die vergadering dat ook
wordt besloten een pronkrijtuig voor
Prins Nilles I te maken. Louis Weijts
neemt het ontwerp voor zijn rekening.
Hij heeft op dat moment nog nooit
iets voor de Vastenavend getekend.
Wel heeft hij voor de bevrijdings-
optocht van 31 augustus 1945 een
wagen ontworpen. Bovendien is hij
bekend met de Vlaamse stoeten en
ommegangen, waaronder de Van Dyck
stoet en de Juwelenstoeten in Antwer
pen. Stoeten die van begin tot eind
ontworpen zijn door kunstenaars.
6
WATERSCHANS No.4
DECEMBER 2021
WATERSCHANS No.4
DECEMBER 2021
7
Voorstudie van Louis Weijts van het pronkrijtuig
voor Prins Nilles I en zijn gevolg. Collectie Eric Elich.
Nota uit 1948. Zowel ’t Ezelskarreke als de Blauwe
Schuit werd door paarden getrokken. Archief Eric Elich.
Voor ‘t Ezelsakarreke staat een dubbelspan. Stalhouder John Simons,
van de stalhouderij, heeft de teugels in handen. 1948.
Foto: Archief Stichting Vastenavend.
Wieldoppen met duikelaartjes. 1948
Foto: Archief Eric Elich.
Ontwerp voor de achterkant van de derde
praalwagen voor de kermisprocessie in
Mechelen. Willem Herreyns, inkt op papier,
354 x 249 mm. (Koning Boudewijnstichting, inv. nr. CVH 493).
STALHOUDERIJ
KZKEMINC -
KMTTdiO
wntift