atv 11 i r i ■t Ze laten de koppen bij de gloeiend hete ovens van de Potasfabriek drogen uitvoerbaar moet zijn. En als je iets goeds op papier hebt gezet, wil je dat graag werkelijkheid zien worden.’ Dat is niet altijd het geval geweest. In veel ontwerpen van Louis zijn concessies gedaan. De Technische Commissie van de Stichting Vastenavend bouwt niet alleen een Prinsenwagen maar ook alle andere rijdende onderdelen en attributen. In 1948 en 1949 is ’t Ezelskarreke te zien in zowel de Intocht als Grote Optocht en het vervoert de prins van bal naar bal en van het ene gebeuren naar het andere. Zo staat het wagentje pal voor het Spuihuis - zijn geboorte huis - bij het symbolisch dichtgooien van de Kaai in 1950. In dat jaar rijdt ’t Ezelskarreke alleen mee in de Intocht. Dat valt op: ‘Onder gejoel en buskruitknallen springt de Prins op zijn statige, bizarre ezelskar, begeleid door steigerende en huppelende paarden en ezels.’ In de Grote Optocht zien we Prins Nilles I terug op een met weerhout gecamoufleerde vorkheftruck, waar Op stal Na de Vastenavend werd de wagen gestald in een boerenschuur op de hoek van de Nieuwe Markt en de Artilleriestraat. De Nieuwe Markt was een met klinkers bestraat plein met hovenierswoningen nabij de Gevangenpoort. Een van de hoveniers had zijn schuur ter beschikking gesteld aan de toenmalige Technische Commissie van de Stichting Vastenavend. weinig prinselijks aan te ontdekken is. Op de vork staat een houten vlonder met een biervat waarop Nilles I staat. A la Bacchus. ‘Zo kontie van 1 meter wel tot 5 meter ‘óógte komme. In z’n ‘and at tie ‘nnen ‘engel, aan de lijn ‘ing ‘nne pekelèèring die tie op de tone van ’t meziek onder de neuze van de toeschou wers liet danse.’ Tot 1955 is ’t Ezelskarreke, al dan niet als prinsenwagen, onderdeel van de Intocht en Grote Optocht. Als het geen dienst heeft als statiekoets, staat het midden op de Grote Markt, alwaar ook een paal met daarop de Kraai staat. Voor deze gelegenheid wordt de wagen voorzien van spuuglelijke hufterproof houten schotten. Voor de aardigheid worden er nog wat etalagepoppen ingezet. Na 1956 zien we ’t Ezelskarreke niet meer terug. De paardendekens en de panelen van ’t Ezelskarreke zien we terugkomen als zaalversiering voor de Hofavend en de Boeremaaltijd. In 1959 worden de koppen van het baldakijn gebruikt als afrastering van de prinsenwagen ‘Ut Rojekolium’ waarop Prins Wannes 1 zijn eerste Prinselijke Intocht maakt. meter breed, wordt gemaakt bij Stoomsmederij Fa. Van Mechelen aan de Zuid-Oostsingel. Voor de werkplaats bij Van der Kreek wordt de wagen uiteindelijk in elkaar gezet. Vaste waarde De bedoeling is dat het ’t Ezelskarreke elf jaar als prinsenwagen in de Prinselijke Intocht en Grote Optocht dienst gaat doen. Kees Becht komt echter na een paar jaar met het voorstel om elk jaar ieder iets anders te verzinnen. Louis Weijts daarover: ‘lk heb hem dat afgeraden, want ik zag duidelijk zitten dat de stichting daar een hoop gedonder mee zou krijgen. Zoiets groeit makkelijk uit tot een grote wagen en als je eens wist hoe verschrikkelijk veel werk daarin kruipt. Je moet natuurlijk nooit vergeten dat je iets mooi kunt tekenen, maar dat het technisch ook Zo hebben zij een bouwmethode ontwikkeld, waarmee koppen gereproduceerd kunnen worden. Nadat een kop geboetseerd is, wordt van gips een contramal gemaakt. Deze afdruk wordt met papier beplakt. Op deze manier is er, in tegenstelling tot het rechtstreeks op de klei plakken, geen vormverlies, waardoor men scherpere koppen krijgt. Het drogen van het natte papier blijft een groot probleem. Maar ook daarvoor vinden ze een oplossing. Ze laten de koppen bij de gloeiend hete ovens van de Potasfabriek drogen. Alle reliëfs op de wagen worden op deze manier vervaardigd. Het achterpaneel, met de twee ezels, wordt met gipsplamuur geboetseerd. De constructie op de platte wagen, 5.50 meter lang, 5.50 hoog en 2.00 WA, I i -,.A 'i 1 L 1" K - I 10 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 11 Beelden van de intocht op 18 februari 1950. Foto boven: Jac de Nijs/Anefo, Nationaal Archief, CC0 Nummer toegang 2.24.01.09 Bestanddeel- nummer 903-8330 Foto onder: Stichting Vastenavend. Het proces van het maken van koppen door Kunstkring De Bosschaert op de zolder van het Spuihuis Bergen op Zoom, 1947-1948. Foto's: Stichting Vastenavend. J'j rV’C -

Periodieken

De Waterschans | 2021 | | pagina 6