r
v vb
’<^1
ni
DIENSTJAREN:
Het pionieren van
toen heeft school
gemaakt voor de
latere bouw van
de wagens
Toon Dagelinckx, vanaf 1959 lid van
de Stichting Vastenavend: ‘We konden
daar maar tot 10 uur ‘s avonds werken,
want dan moest de boer naar bed. We
konden dan of naar huis of naar het
café van Piet Hendriks of d’Angleterre.’
fff
.a:
Nieuw leven
Al jaren leeft het idee om ’t Ezelskarre-
ke te herbouwen. Pogingen daartoe zijn
tot nu toe gestrand. ’t Ezelskarreke was
31
C1H
als prinsenwagen ontworpen en tot
1955 een vast onderdeel van de Intocht
en Grote Optocht. Dezelfde rol is
weggelegd voor de Blauwe Schuit,
waarvoor in 1996 het gilde van de
Blauwe Schuit is opgericht. Het
ontwerp van ’t Ezelskarreke is bewaard.
Het in orthografische projectie of
Amerikaans perspectief getekende
ontwerp is op schaal 1:20 en voorzien
van bruikbare aantekeningen.
Op basis van deze reproductie is een
maquette gemaakt om te zien hoe de
wagen er precies uitzag.
Het pionieren van toen heeft school
gemaakt voor de latere bouw van de
wagens. Met de komst van polyester,
later Paverpol, heeft het bouwen een
enorme boost gekregen. Nog altijd
wordt er bij het effectief realiseren
gezocht naar nieuwe methodes en
materialen, zoals piepschuim en
biobased materialen. Voorzichtig is
een begin gemaakt voor het
3D-modelleren en het frezen
en printen van de onderdelen.
Het ontwerp van ’t Ezelskarreke
is met de huidige methodes en
kennis goed uitvoerbaar en goed
na te maken. Het is wachten op
de tijd dat we ’t Ezelskarreke
terugzien en Prins Wannes III
er zijn eerste zegetocht mee door
’t Krabbegat kan maken:
Ga - ta zien!
Wl
Herontdekt
Vlak voordat in 1976 de restauratie van
het Spuihuis begon, liepen leden van
de Stichting In den Scherminckel
(amateur-archeologen) die daar hun
clubhuis hadden nog een keer door
de ruimtes van het
ontruimde gebouw. In
de kelder ontdekten ze
dat de vloer voor een
deel was volgestort.
Met het uitgraven van
de kelder kwam de
complete serie
contramallen van
’t Ezelskarreke naar
boven. Daarnaast
kwam ook een reliëf
van Sint-Joris en de draak naar boven.
Dit reliëf hangt boven de Sint-Maar-
tenschouw in hotel De Draak. De
mallen van ’t Ezelskarreke zijn lange
tijd op Halwana bewaard. Helaas zijn
ze uit onwetendheid weggegooid.
1 RÏ^iFHa
iSij
Dat het wagentje in de schuur nogal
eens ten prooi viel aan vernielingen is
terug te lezen in bewaarde notulen,
maar de schade, die opliep tot 900
gulden 408,-) werd hersteld want
’t Ezelskarreke moest behouden
blijven.
Tot 1961, voor de
verhuis naar de
tramremise aan de
Zuid-Oostsingel, zijn
in die schuur aan de
Nieuwe Markt prinsen
wagens gebouwd.
‘Kleine wagentjes,
want er was simpelweg
geen ruimte voor grote
wagens.’ Die ambitie
om grote wagens te bouwen was er
wel. Zeker bij de toenmalige voorzitter
van de Technische Commissie John
Simons. Toen de Stichting de oude
tramremise aan de Zuid-Oostsingel
kon betrekken, liet Simons op kosten
van de Stichting een grotere poort
in het pand maken. Het kostte hem
het voorzitterschap omdat hij het
bestuur van de Stichting Vastenavend
daarover niet had ingelicht.
De door Jan van der Kreek beschilderde paardendekens. 1948. Particuliere collectie.
12
WATERSCHANS No.4
DECEMBER 2021
WATERSCHANS No.4
DECEMBER 2021
13
’t Ezelkarreke in kleur door de Jaren heen.
Foto: Screenschots DVD De Beleving 1. 2011.
’t Ezelskarreke rijdt niet altijd mee. Als het geen dienst heeft
staat het op de Grote Markt. Voor ‘de aardigheid’ zijn er
etalagepoppen in gezet. 1952. Foto: Stichting Vastenavond.
3D-model van een van
de hoekkoppen en een
van de zijpanelen van
't Ezelskarreke. 2021.
Foto: Eric Huffmeijer.
1948 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens
de Prinselijke Intocht en Grote Optocht.
1949 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens
Prinselijke Intocht en Grote Optocht.
1950 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de
Prinselijke Intocht. Met de Grote Optocht staat
de Prins op een gecamoufleerde vorkheftruck.
’t Ezelskarreke staat dinsdag op de Grote Markt.
1951 ’t Ezelskarreke staat op de Grote Markt.
Een grote ooievaarskop als prinsenwagen in de
Prinselijke Intocht en Grote Optocht
1952 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de
Prinselijke Intocht. Na de sleuteloverdracht
maakte Nilles I nog een zegetocht op een
rijdend Carillon, een tafereeltje waarop hij in de
lantaarn van de Peperbus staat. Deze wagen
is ook de prinsenwagen in Grote Optocht.
‘t Ezelskarreke staat dinsdag op de Grote Markt.
1954 ’t Ezelskarreke heeft geen dienst. Een van de
koppen wordt gebruikt op de tractor van de
wagen van Bouwclub De Verhoevens.
Een houten hobbelpaard als prinsenwagen
tijdens de Prinselijke Intocht en Grote Optocht.
1955 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de
Prinselijke Intocht en Grote Optocht.