r v vb ’<^1 ni DIENSTJAREN: Het pionieren van toen heeft school gemaakt voor de latere bouw van de wagens Toon Dagelinckx, vanaf 1959 lid van de Stichting Vastenavend: ‘We konden daar maar tot 10 uur ‘s avonds werken, want dan moest de boer naar bed. We konden dan of naar huis of naar het café van Piet Hendriks of d’Angleterre.’ fff .a: Nieuw leven Al jaren leeft het idee om ’t Ezelskarre- ke te herbouwen. Pogingen daartoe zijn tot nu toe gestrand. ’t Ezelskarreke was 31 C1H als prinsenwagen ontworpen en tot 1955 een vast onderdeel van de Intocht en Grote Optocht. Dezelfde rol is weggelegd voor de Blauwe Schuit, waarvoor in 1996 het gilde van de Blauwe Schuit is opgericht. Het ontwerp van ’t Ezelskarreke is bewaard. Het in orthografische projectie of Amerikaans perspectief getekende ontwerp is op schaal 1:20 en voorzien van bruikbare aantekeningen. Op basis van deze reproductie is een maquette gemaakt om te zien hoe de wagen er precies uitzag. Het pionieren van toen heeft school gemaakt voor de latere bouw van de wagens. Met de komst van polyester, later Paverpol, heeft het bouwen een enorme boost gekregen. Nog altijd wordt er bij het effectief realiseren gezocht naar nieuwe methodes en materialen, zoals piepschuim en biobased materialen. Voorzichtig is een begin gemaakt voor het 3D-modelleren en het frezen en printen van de onderdelen. Het ontwerp van ’t Ezelskarreke is met de huidige methodes en kennis goed uitvoerbaar en goed na te maken. Het is wachten op de tijd dat we ’t Ezelskarreke terugzien en Prins Wannes III er zijn eerste zegetocht mee door ’t Krabbegat kan maken: Ga - ta zien! Wl Herontdekt Vlak voordat in 1976 de restauratie van het Spuihuis begon, liepen leden van de Stichting In den Scherminckel (amateur-archeologen) die daar hun clubhuis hadden nog een keer door de ruimtes van het ontruimde gebouw. In de kelder ontdekten ze dat de vloer voor een deel was volgestort. Met het uitgraven van de kelder kwam de complete serie contramallen van ’t Ezelskarreke naar boven. Daarnaast kwam ook een reliëf van Sint-Joris en de draak naar boven. Dit reliëf hangt boven de Sint-Maar- tenschouw in hotel De Draak. De mallen van ’t Ezelskarreke zijn lange tijd op Halwana bewaard. Helaas zijn ze uit onwetendheid weggegooid. 1 RÏ^iFHa iSij Dat het wagentje in de schuur nogal eens ten prooi viel aan vernielingen is terug te lezen in bewaarde notulen, maar de schade, die opliep tot 900 gulden 408,-) werd hersteld want ’t Ezelskarreke moest behouden blijven. Tot 1961, voor de verhuis naar de tramremise aan de Zuid-Oostsingel, zijn in die schuur aan de Nieuwe Markt prinsen wagens gebouwd. ‘Kleine wagentjes, want er was simpelweg geen ruimte voor grote wagens.’ Die ambitie om grote wagens te bouwen was er wel. Zeker bij de toenmalige voorzitter van de Technische Commissie John Simons. Toen de Stichting de oude tramremise aan de Zuid-Oostsingel kon betrekken, liet Simons op kosten van de Stichting een grotere poort in het pand maken. Het kostte hem het voorzitterschap omdat hij het bestuur van de Stichting Vastenavend daarover niet had ingelicht. De door Jan van der Kreek beschilderde paardendekens. 1948. Particuliere collectie. 12 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 WATERSCHANS No.4 DECEMBER 2021 13 ’t Ezelkarreke in kleur door de Jaren heen. Foto: Screenschots DVD De Beleving 1. 2011. ’t Ezelskarreke rijdt niet altijd mee. Als het geen dienst heeft staat het op de Grote Markt. Voor ‘de aardigheid’ zijn er etalagepoppen in gezet. 1952. Foto: Stichting Vastenavond. 3D-model van een van de hoekkoppen en een van de zijpanelen van 't Ezelskarreke. 2021. Foto: Eric Huffmeijer. 1948 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de Prinselijke Intocht en Grote Optocht. 1949 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens Prinselijke Intocht en Grote Optocht. 1950 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de Prinselijke Intocht. Met de Grote Optocht staat de Prins op een gecamoufleerde vorkheftruck. ’t Ezelskarreke staat dinsdag op de Grote Markt. 1951 ’t Ezelskarreke staat op de Grote Markt. Een grote ooievaarskop als prinsenwagen in de Prinselijke Intocht en Grote Optocht 1952 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de Prinselijke Intocht. Na de sleuteloverdracht maakte Nilles I nog een zegetocht op een rijdend Carillon, een tafereeltje waarop hij in de lantaarn van de Peperbus staat. Deze wagen is ook de prinsenwagen in Grote Optocht. ‘t Ezelskarreke staat dinsdag op de Grote Markt. 1954 ’t Ezelskarreke heeft geen dienst. Een van de koppen wordt gebruikt op de tractor van de wagen van Bouwclub De Verhoevens. Een houten hobbelpaard als prinsenwagen tijdens de Prinselijke Intocht en Grote Optocht. 1955 ’t Ezelskarreke is prinsenwagen tijdens de Prinselijke Intocht en Grote Optocht.

Periodieken

De Waterschans | 2021 | | pagina 7