Toine Mazairac, wereldkampioen wielrennen
in 1928 en Jan Bovée zijn de initiatiefnemers
van de oprichting. Jac Jansen is in die tijd
werkzaam bij Koolhoven. Frits Diepen is de
latere oprichter van ... Toine Mazairac is gemeenteambtenaar en
later garagehouder voor Opel. Ook die garage
bestaat nog steeds. In het eerste bestuur is
Jansen instructeurvlieger. Mazairac is belast
met de technische
gevlogen met een zelfgebouwde Zögling-I. V.l.n.r. Louis
Hazen, Casper Stuart, Toine Mazairac, Jac. Daalmans, Toine de Groot, op de bok Jac Jansen, drie onbekenden en uiterst rechts
voorzitter Frits Diepen. i
de reden
waarom Frits Diepen, Toine Mazairac en Sjaak
Jansen, de laatste na 15 jaar opnieuw, hun
vliegbewijs-A hebben kunnen halen. Voor het
afleggen van het praktische en theoretisch
examen vliegen ze
, later ook Toine Mazairac van de
concurrerende Opel Garage en Jan Bovée deel
uitmaakten, werd er begonnen met de bouw van
de Zögling.
in gedachten gehad dat ook Toine
Mazairac, de oud-wereldkampioen wielrennen
op de sprint, lid was van de zweefvliegclub. Het
idee voor een ornithoptère, een soort van vlie
gende fiets, was van Sjaak ... In mei 1934 kon het toestel, bijna gereed, wor
den tentoongesteld in de garage van Mazairac.
Dagblad De Zoom van 18 mei 1934 maakte er
melding van. Toen het later dat jaar gereed
was, werd begonnen